שר הביטחון בני גנץ חשף בנאום בכנס בארצות הברית מפה ובה יותר מעשרה מתקנים של התעשייה הצבאית הסורית (סרס), כולל המתקן התת-קרקעי במסיאף. המתקנים משמשים לייצור אמצעי לחימה מתקדמים עבור איראן ושלוחיה.
"איראן בונה בסוריה תעשיות טרור לצרכיה, העולם צריך לבלום את התוקפנות האיראנית ולהעמיד אופציה צבאית אמינה ומוחשית", אמר גנץ. המתקנים אמנם היו ידועים, אבל בהצגת המפה גנץ רצה להעביר לסורים לעלים מסר לגבי השימוש בהם כמפעלים לייצור תחמושת מדויקת ומפרת איזון שמשמשת את איראן וחיזבאללה, ולא את סוריה.
בפתח כנס "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק אמר גנץ כי "בשנת 2022 אנו רואים עלייה בפעילות החתרנית של איראן, בין היתר באמצעות מתקפות של כטב"מים וטילי קרקע-קרקע, מול אזרחים ומטרות אזרחיות. איראן מחמשת את שלוחיה באזור ביותר ממיליארד דולר בשנה. הסרת הסנקציות תביאה להכפלה ואולי אף ליותר מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים".
3 צפייה בגלריה
מפת המתקנים של סרס בסוריה
מפת המתקנים של סרס בסוריה
מפת המתקנים של סרס בסוריה
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"העולם צריך לבלום את התוקפנות האיראנית". גנץ
(צילום: EPA)
בעת הצגת המפה, אמר שר הביטחון כי "איראן מבקשת להתבסס באזור בין השאר באמצעות בניית 'תעשיות טרור'. אני מבקש להראות לכם את ההשתלטות של איראן על התעשייה הצבאית הסורית, 'סרס'. בהובלת קאסם סולימאני, הפכה איראן חלק מהמפעלים של סרס לתשתיות שמייצרות טילים מדויקים ואמצעי לחימה מתקדמים המיועדים לחיזבאללה ולמיליציות איראניות באזור".
לדבריו, "האתרים שאני חושף בפניכם במפה, ובפרט האתר התת-קרקעי במסיאף שבו מיוצרים טילים מדויקים, מהווים איום פוטנציאלי משמעותי לאזור ולישראל. בנוסף, איראן עובדת בכדי לבנות תעשיות מתקדמות של טילים ואמצעי לחימה גם בלבנון ובתימן. את המגמה הזו חייבים לעצור".
3 צפייה בגלריה
תקיפה  מפעלים ביטחוניים  מסיאף מחוז חאמה סוריה
תקיפה  מפעלים ביטחוניים  מסיאף מחוז חאמה סוריה
"איום פוטנציאלי משמעותי". המתקנים במסיאף, ארכיון
(צילום: אנטלי טיימס)
בנאומו אמר גנץ כי לפי המידע שברשות ישראל, "איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות, והיא מעבירה אותן לאתרים תת-קרקעיים בניגוד למחויבותה. להערכתנו במצב הנוכחי לאיראן יכולת להגיע לחומר שמספיק לשלוש פצצות בתוך כמה שבועות. במצב שבו אנו נמצאים, נדרש להביא לכך שאם יהיה הסכם גרעין, הצנטריפוגות המתקדמות מושמדות ולא מאוחסנות באופן שיאפשר לאיראנים לחזור ולהעשיר חומר במהירות בתום ההסכם.
"מול מגמת ההתקדמות של הגרעין האיראני, בין אם יהיה הסכם או לא – חובה להעמיד איום צבאי בינלאומי בהובלה אמריקנית", הבהיר גנץ. "לצד זאת, עלינו לבנות שותפות מודיעינית בין המדינות המוטרדות מהתקדמותה של איראן". הוא התייחס לסוגיית "התיקים הפתוחים", ואמר: "אני מברך ומעריך את עמידתם הנחושה של האמריקנים והאירופאים שלא להכפיף את סבא"א להחלטות פוליטיות".
הוא התייחס לדיווח לפיו לא צפוי להיחתם הסכם גרעין בין איראן לארצות הברית לפחות עד בחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית, שייערכו בנובמבר, ואמר: "זה נכון שהיה משא ומתן בין הצדדים, יש עניינים ששני הצדדים מתעקשים עליהם ואולי זה ייקח יותר זמן. אני לא יכול לאשש אם זה יקרה בימים הקרובים, אולי זה לא יקרה בכלל. מה שחשוב לומר הוא שאנחנו חייבים לוודא שאם יהיה הסכם, זה יהיה עם המרכיבים הנכונים. הלחץ על איראן חייב להימשך".