אופטימיות בישראל בנוגע לאפשרות שהסכם גרעין בין איראן למעצמות לא ייחתם בקרוב. בתדרוך לכתבים מדיניים לפני יציאתו של ראש הממשלה יאיר לפיד לביקור מדיני בגרמניה אמר גורם מדיני בכיר כי "בנקודת הזמן הזאת מסתמן שההסכם עם איראן לא ייחתם לכל הפחות עד אחרי בחירות האמצע בארצות הברית ב-8 בנובמבר".
"אנחנו בסיבוב נוסף שבו ישראל הצליחה להשפיע על האמריקנים להימנע מוויתורים נוספים לאיראן, וזה מאוד חשוב", הוסיף הבכיר המדיני. "סיבוב אחרי סיבוב אנו בדיאלוג מאוד נחוש ועקבי, שבאופן מאוד משמעותי כל הגורמים הבכירים בישראל מדברים בקול אחד ואת רוב השיח עושים בתוך חדרים סגורים בשיתוף פעולה עם הממשל. אנו בתחושה שהמדיניות הישראלית עובדת".
בביקורו בגרמניה, שיימשך יממה, ייפגש לפיד עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, קנצלר גרמניה אולף שולץ ושרת החוץ אנאלנה ברבוק. השיחות של ראש הממשלה עם ההנהגה הגרמנית יתמקדו מטבע הדברים בנושא האיראני: "עלינו להמשיך ולהשפיע על העמדות האירופיות, ולגרמניה יש תפקיד חשוב כאן".
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי  פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
עלי חמינאי  פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ועם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
חמינאי. תוצאות השיחות עד כה לא מספקות את המנהיג העליון
(צילום: רויטרס)
הבכיר המדיני הוסיף כי הוכח שוב שלאיראן אין עניין לחזור להסכם כפי שהוא: "יש לה עניין להשתחרר מהסנקציות ומהתיקים הפתוחים. ההסכם כפי שמונח על השולחן לא מספיק לה. זו בעיה גדולה בשבילנו, ולכן אנו ממשיכים להיאבק ולשכנע. ארצות הברית התחייבה בפני ישראל שלא תפעיל לחץ לסגירת חקירת התיקים הפתוחים של סבא"א. גם מדינות אירופה הבטיחו דבר כזה. איראן לא מקבלת את זה. ארצות הברית התחייבה שלא תעניק לאיראן ערבויות משמעותיות למקרה שתצא שוב מההסכם. איראן לא מקבלת את זה. ארצות הברית לא מתחייבת לשחרר את הסנקציות כמו שאיראן רוצה. זה לא מספק את המנהיג העליון, והמשמעות בפועל היא שלפחות עד אחרי בחירות האמצע לא תהיה חזרה להסכם".
בתשובה לשאלה אם ישראל משפיעה על המשא ומתן עם איראן אמר הגורם הבכיר: "יש לנו תובנה ברורה, מעשרות שיחות עם הממשל וגורמים בקונגרס, שהממשל לא יילחם יותר מישראל. אנחנו בסוף הסמן הניצי. כשאנו מבהירים מה חשוב לנו - מקשיבים לנו. בסיבוב הנוכחי התחלנו בדיאלוג עם הבית הלבן. היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא שוחח עם הבית הלבן כל יום בשבועיים האחרונים. בנוסף שר הביטחון וראש המוסד ביקרו בוושינגטון. מכלול הדברים קוהרנטי ומטרתו להבהיר איפה ישראל עומדת ומהם הקווים האדומים מבחינתה".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
ביידן. הבכיר המדיני טוען: "מקשיבים לנו"
(צילום: AP)
הוא ציין כי "האמריקנים אומרים לנו שהדיאלוג הזה חשוב גם להם. גם הם למדו לקח מהסיבוב הקודם ושמחים שהממשלה הנוכחית פועלת בהידברות, הגם שהיא מורכבת. הם מאוד מעריכים שזה מתבצע באופן הזה וזאת התוצאה, עד כה זה עושה את העבודה. זה לא מבטיח מה יקרה לגבי ההמשך, אבל זה עבד בניסיון של איראן ללחוץ על סגירת התיקים הפתוחים לפני שנה, זה עבד בעניין משמרות המהפכה וזה עובד עכשיו. ראש הממשלה ברור בדירקטיבה הזאת ונמשיך במדיניות הזאת. אנו לא רגועים, לא נחים ולא מרגישים שיש סיבה לחגיגה".
לגבי האלטרנטיבה לאי-חזרה להסכם אמר הגורם הבכיר: "אנו מאמינים שיש הסכם שהוא טוב יותר מההסכם הזה. ההסכם הזה פג תוקפו ויש לו יתרונות רק בטווח הקצר. בטווח הבינוני הכסף שאיראן תקבל, היכולת שלה להעביר כסף לחימוש ולארגוני הפרוקסי שלה, והלגיטימציה שתקבל לתוכנית הגרעין - זו צרה גדולה. אנו עושים את מיטב יכולתנו כדי לדחוק בידידותינו להגיע להסכם חדש. כדי שזה יעבוד כמו שצריך נדרש איום צבאי אמין על איראן על מנת למנוע ממנה לפרוץ לגרעין או להשתולל באזור, ולדחוק בה להיכנס למשא ומתן. זה קרה בעבר ואנו מאמינים שזה יכול לקרות שוב".
בישראל בירכו על הודעת מדינות ה-E3 - בריטניה, גרמניה וצרפת - שאמרו אתמול כי "ספק רב אם איראן רוצה לחזור להסכם". על כל אמר הבכיר המדיני הבכיר: "ההצהרה הזו משמעותית וחדה, והיא ממשיכה את ההצהרות בסבא"א ביוני. ההיצמדות לעובדה שסבא"א היא גורם מקצועי והגיבוי שהם נותנים לראש הסוכנות רפאל גרוסי נגד סגירת התיקים הם מפתח לכל מצב – בין אם חוזרים להסכם ובין אם לא. הנושא הזה יעלה בשיחות של לפיד בגרמניה. זה קשור גם ליחסים הטובים של לפיד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם ראש ממשלת בריטניה החדשה ליז טראס. אנו מטפחים את הקשר הזה בצורה משמעותית. אין שום ציפייה שאיראן תסכים להסכם חדש, את איראן צריך לכופף כדי שתיתן דברים שהיא לא רוצה לתת. מה שחשוב הוא מה תהיה העמדה שיציג המערב".
4 צפייה בגלריה
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי איראן מנתקת מצלמות מעקב אתרי גרעין
ראש סוכנות הגרעין גרוסי. "הגיבוי נגד סגירת התיקים הפתוחים - נקודת מפתח"
( צילום: AFP )
עוד אמר הגורם המדיני הבכיר כי אין לו ציפייה שהנושא האיראני יחזור למועצת הביטחון בזמן הקרוב, אף שהוא על השולחן: "יש דיון בסבא"א בימים הקרובים. ההצהרה של ה-E3 טובה וחשובה, אבל אנחנו לא צופים שזה יגיע למועצת הביטחון בזמן הקרוב, כל זמן שהמערב מסתכל על חזרה להסכם הגרעין כאירוע רלוונטי. הדיאלוג עם האמריקנים עמוק, אינטימי וטוב, אבל זה לא שאנו מסכימים על הכול. ההיצמדות לחזרה להסכם הזה היא טעות. בסופו של דבר לא תהיה ברירה כי ככל שלא מצליחים לחזור להסכם ואיראן לא מוותרת על מה שהיא מתעקשת וסבא"א לא סוגרת את התיקים – לא תהיה חזרה להסכם. זה יכול להימשך ככה עד שלא תשתנה המדיניות מצד אחד הגורמים".
לגבי האפשרות שאיראן תפרוץ לפצצה אמר הגורם הבכיר כי "ההערכה של גורמי המודיעין בישראל ובמערב היא שזה לא תרחיש סביר שאיראן תפרוץ לגרעין בתוך שבועות. לאיראן ברור שברגע שהיא מזיזה אצבע היא מגיעה למועצת הביטחון ולא תצא משם".
לגבי הביקור בברלין, אמר הבכיר המדיני כי הוא מהווה ביקור גומלין לביקורו של הקנצלר שולץ בישראל בחודש מרץ: "שולץ מאוד התגאה בכך שזה הביקור הראשון שלו מחוץ לאירופה. היה ביקור בזק לברלין של ראש הממשלה הקודם נפתלי בנט אחרי שביקר במוסקבה בתקופת התיווך. נושא מרכזי שדובר במרץ הוא שמנהיגים מתחלפים בישראל וגרמניה ויש הבנה הדדית לחשיבות בחיזור מערכת היחסים ובהפיכתה לא-פוליטית".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
בנט ושולץ בגרמניה, בביקור הקצרצר הקודם
(צילום: EPA)
ביקורו של לפיד יתרחש לאחר שלפני כמה ימים התקיים דיאלוג בין-סוכנותי ראשון מסוגו עם הגרמנים ברמות הבכירות ביותר. לישראל הגיעו כל בכירי מערכת החוץ והביטחון הגרמנית: "זה אפשר בערב ארוך לדבר על כל הסוגיות שעל הפרק. אנו לא מסכימים על הכול, אך הייתה הסכמה שיש להמשיך ולחזק את ההבנה שלהם אותנו ושלנו אותם. יש דברים ספציפיים שאנו צריכים לעשות ביחד, וכך נעשה".
פרט להתמקדות בנושא האיראני, הגורם המדיני אמר כי בביקור "יהיה פרק משמעותי על זיכרון השואה. מתוכנן ביקור בוואנזה יחד עם ניצולי שואה שמגיעים עם ראש הממשלה במטוס. הקנצלר ישתתף באירוע הזה ויהיה שיח משותף עם הניצולים". במהלך הביקור בגרמניה ייחתם גם הסכם חילופי נוער בין משרדי החינוך והנוער של שתי המדינות.
הגורם הבכיר אמר עוד כי "הקשר של ישראל עם גרמניה ושל בנט ולפיד עם שולץ הוא חם וטוב. מאוד קשה להשוות בין שולץ לקנצלרית שקדמה לו, אנגלה מרקל. בכל מה שקשור לישראל המדיניות נמשכת. החששות שהממשלה הנוכחית לא תאפשר לעשות איתנו דברים התבדו כולם, ואנו מאוד מרוצים מהדיאלוג איתם ומהקשר איתם".
פורסם לראשונה: 15:59, 11.09.22