מזה כשבועיים משתולל נוער הגבעות ללא מעצורים והממשלה שותקת. למה? כי מעל כל ניידת הפוכה, שוטר מדמם או זגוגית מנופצת, זוהרת הכותרת "ההתיישבות הצעירה".
קמפיין "ההתיישבות הצעירה" נולד בשלהי כהונת דונלד טראמפ כחלק מניסיונות הטורבו של הימין המתנחלי לקדם מחטפים ולשנות את המציאות בשטח לפני שבכיסא נשיא ארה"ב יתיישב שוב אדם בוגר. ב-2020 אמנם לא היה סיפוח רשמי, אבל קידום תוכניות הבנייה בהתנחלויות הגיע לשיא של שני עשורים, וכעת מנסים לגרד שם עוד כמה הישגים אחרונים.
"ההתיישבות הצעירה" היא השם המכובס החדש שניתן לעשרות המאחזים הלא-חוקיים שמבקשת הנהגת הימין להכשיר והממשלה היא משתתפת פעילה בקמפיין. "צעד הומניטרי" גרס השר מיכאל ביטון, "מלח הארץ", זעקה השרה עומר ינקלביץ'. על תמיכת צחי הנגבי ויובל שטייניץ אין צורך להכביר מילים.
אז מה לפרזנטורים הללו של ההתיישבות הצעירה, לבושי מדי צבא ואף חליפות, ולנוער הגבעות, על פאותיו, סנדליו ואבניו המתעופפות? ובכן, כל יושבי המאחזים והגבעות חולקים תפיסת עולם שעל פיה הארץ שמעבר לקו הירוק לנו היא, ויש להשתלט עליה בדרך זו או אחרת. לכל מאחז סיפור משלו על הדרך שבה תפס את הקרקע, נבנה והתבסס, והמשותף לכולם הוא התעלמות בוטה מהחוק והסדר. כי אדוני הארץ אנו, וכל האמצעים כשרים להגשמת החזון.
זה מה שקמפיין "ההתיישבות הצעירה" מסתיר: כשהחוק הוא המלצה, זהו מדרון חלקלק. וכשמעלימים עין מעבריינות היא הופכת לנורמה. וכשזה קורה מעבר לקו הירוק, זה רק עניין של זמן עד שזה יזלוג לתוך ישראל
בשנים האחרונות הוקמו כעשרה מאחזים לא חוקיים חדשים מדי שנה. עם מספיק התעקשות, קצת מזל והרבה לחץ פוליטי, כל מאחז כזה יקבל בסופו של דבר כביש גישה, חיבור למים ואולי אפילו חשמל מההתנחלות השכנה. ברבות השנים יתדפקו תושביהם על דלתות משרדי הממשלה וידרשו הסדרה. בהסדרת מאחזים מאותתות הממשלות למתנחלים שאפשר להתייחס לחוק בצורה סלקטיבית, ואפילו לקבל על כך פרסים.
אז מה הפלא שבעקבות עבריינות הבנייה מגיעה גם עבריינות מסוגים נוספים, כולל אלימות קשה כמו זו שראינו בהתפרעויות האחרונות של נוער הגבעות?
1 צפייה בגלריה
ניידת הפוכה
ניידת הפוכה
ניידת שהפכו מפגינים במחאה אחרי מותו של אהוביה סנדק
וכך, דווקא בשנה שבה הציבור הישראלי ומנהיגיו בחרו בשלום על פני סיפוח, בשטחים ממשיכה להתחולל מציאות אלטרנטיבית. אדוני הארץ מתפרעים, כוחות הביטחון מכילים, הממשלה מגבה והסיפוח דה-פקטו ממשיך להתקדם בזחילה עיקשת. במקרים מזעזעים במיוחד יגנו בהנהגת ההתנחלויות את "העשבים השוטים", אבל אין להם שום כוונה לסגור את השיבר שתחתיו הם צומחים. הטרור היהודי אפקטיבי מאוד בהרחקת פלסטינים מהאדמה ופינוי הדרך להתנחלות הבאה, על אפו ועל חמתו של רוב הציבור הישראלי שמעדיף שלום.
שקד מורג מנכ"לית שלום עכשיושקד מורג מנכ"לית שלום עכשיונועה לבנת
וזה מה שקמפיין "ההתיישבות הצעירה" מעדיף להסתיר: כשהחוק הוא המלצה, זו תחילתו של מדרון חלקלק. וכשמעלימים עין מעבריינות היא הופכת לנורמה. וכשזה קורה מעבר לקו הירוק, זה רק עניין של זמן עד שזה יזלוג לתוך ישראל. ובכל יום שאנחנו ממשיכים את השליטה הצבאית בשטחים, הגבול מיטשטש עוד יותר.
בקרוב מאוד, אם לא כבר עכשיו, ניווכח שהשאלה המהותית שצריכה להטריד אותנו היא לא אם ישראל מעוניינת לספח את ההתנחלויות, אלא האם ההתנחלויות עומדות לספח אליהן את ישראל.
  • שקד מורג היא מנכ"לית שלום עכשיו
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com