3 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים באזור סברודונצק מחוז לוהנסק בחבל דונבאס 19 ביוני מלחמה אוקראינה רוסיה
חיילים אוקראינים באזור סברודונצק מחוז לוהנסק בחבל דונבאס 19 ביוני מלחמה אוקראינה רוסיה
חיילים אוקראינים בסברודונצק. נסוגו מהעיר
(צילום: רויטרס )
הצבא האוקראיני נסוג מהעיר שהייתה מוקד הלחימה בתקופה האחרונה: הכוחות האוקראינים האחרונים שנלחמו בסברודונצק שבמזרח המדינה קיבלה הוראה לסגת מחשש שיכותרו. זו התבוסה הקשה ביותר של האוקראינים מאז נפילת עיר הנמל האסטרטגית מריופול.
כעת גובר החשש שגם העיר הסמוכה ליסיקאנסק - העיר המרכזית האחרונה במחוז לוהנסק שעדיין נמצאת בשליטת אוקראינה - תיפול אף היא לידי הרוסים בעוד ימים ספורים. אם גם זה יקרה, רוסיה תהיה קרובה מאוד לכיבוש כל מחוז לוהנסק, אחד משני המחוזות - ביחד עם דונייצק - המהווים את חבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.
לפי ההערכות, 12 אלף אזרחים נותרו בסברודונצק, שם התגוררו עד לא מזמן 160 אלף איש. כל שלושת הגשרים מעל נהר סוורצקי דונץ, שמאפשרים בריחה מסברודונצק מערבה, נהרסו בלחימה, וראש העיר אולכסנדר סטריוק אמר כי המצב ההומניטרי בעיר קשה מאוד.
3 צפייה בגלריה
תמונות לוויין של הרס גשרים סברודונצק אוקראינה
תמונות לוויין של הרס גשרים סברודונצק אוקראינה
אחד מהגשרים שנהרסו
(צילום: רויטרס / Maxar Technologies)

מושל מחוז לוהנסק, סרהי חיידאי, אמר: "המצב כעת הוא שלהישאר בעמדות שנחרבו רק במטרה להישאר בהן זה לא הגיוני. הכוחות האוקראיניים קיבלו הוראה לסגת לעמדות חדשות ולהמשיך את הלחימה שם". הוא לא מסר היכן נמצאות עמדות אלו. לדבריו, העיר "כמעט הפכה לעיי חורבות" בעקבות ההפגזות הבלתי נפסקות. "כל התשתיות הקריטיות נהרסו. 90% מהעיר ניזוקה, 80% מהבתים נחרבו".
גורם ביטחוני אמריקני בכיר ניסה להפחית את חשיבות ההתקדמות הרוסית ברוסיה, ואמר כי נסיגת הכוחות האוקראיניים מבסברודונצק תאפשר להם להציב את עצמם בעמדות מגננה טובות יותר. הוא ציין בנוסף כי רוסיה מנסה ללא הצלחה לפגוע בנשק המערבי שמועבר לאוקראינה, כולל מערכות נשק לטווח רחוק שקייב מקווה שיהיו קריטיות בשינוי פני המערכה.
אחרי סברודונצק, רוסיה צפויה למקד את מאמציה בעיר שנחשבת ל"תאומה" שלה, ליסיקאנסק. גורם אוקראיני מקומי אמר כי אזור מדרומה של ליסיקאנסק "נכבש במלואו" על ידי הרוסים. בעקבות כיבוש אותו אזור, הכולל את העיירה הירסקה וכמה יישובים נוספים, החשש הוא שהרוסים יתקדמו משלושה כיוונים שונים לעבר ליסיקאנסק, ובסופו של דבר יכתרו אותה. משרד ההגנה הרוסי אמר כי הכוחות כיתרו בהירסקה 2,000 לוחמים אוקראינים, ובהם 80 לוחמים זרים.
3 צפייה בגלריה
הרס בעיר ליסיצ'נסק הסמוכה ל סברודונצק מחוז לוהנסק חבל דונבאס מזרח אוקראינה
הרס בעיר ליסיצ'נסק הסמוכה ל סברודונצק מחוז לוהנסק חבל דונבאס מזרח אוקראינה
ההרס בליסיקאנסק
(צילום: EPA)
בחרסון, העיר האוקראינית המרכזית הראשונה שכבשו הרוסים, נהרג בכיר רוסי בפיצוץ מטען, במה שנראה כחיסול. האיש, דמיטרי סבלונצ'נקו, שימש כראש משרד המשפחות, הנוער והספורט בממשל הרוסי בעיר. סוכנות הידיעות הרוסית "טאס" מסרה כי בפיצוץ עלו באש שתי מכוניות ונופצו חלונות של בית בן ארבע קומות. "זה טרור", אמרו על כך בקרמלין.
בינתיים, באוקראינה הפכה עז לגיבורה לאחר שהפעילה שורת רימוני יד רוסיים מסביב לבית חולים באזור זאפוריז'יה ופצעה בעקבות זאת 40 חיילים רוסים. ב"גרדיאן" נכתב כי העז, שברחה מחווה סמוכה, הייתה בדרך לעלות על מלכודת, לאחר שהכוחות הרוסיים הציבו תיל ממעיד מסביב לבית חולים בכפר קינסקי רוזודרי.
לפי משרד המודיעין האוקראיני, הרוסים הציבו את התיל הממעיד כ"הגנה מעגלית" - אבל תגובת השרשרת גרמה דווקא לפציעת עשרות הלוחמים הרוסים. לא ברור מה מצבה של העז עצמה, שכונתה "העז של קייב".
פורסם לראשונה: 23:17, 24.06.22