האם המשרד שאמור להגן על קורבנות של עבירות מין לא מצליח להגן על עובדיו? סקר פנימי שנערך במשרד המשפטים לפני כמעט שנתיים - ורק כעת ממצאיו שהגיעו לידי ynet מתפרסמים בפומבי - מעלה כי רבים מעובדות ועובדי המשרד היו עדים להתבטאויות ובמקרים מסוימים גם מעשים מיניים בעייתיים.
הסקר נערך ביוני 2019, כשנה לאחר סגירת התיק בגין תלונות להטרדה מינית נגד מי שמכהן כיום כמ"מ פרקליט המדינה, עמית איסמן. ממצאי הסקר לא פורסמו עד כה, אך מייל פנימי שהגיע לידי ynet חושף בפעם הראשונה את הנתונים.
4 צפייה בגלריה
צללית של אישה
צללית של אישה
בסקר 214 דיווחו על התנהגות בעייתית, במציאות רק 19 התלוננו
(צילום: Shutterstock)
את המייל הפיצה מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקובי לכ-5,000 עובדי המשרד ביום שני בשבוע שעבר, יום האישה הבינלאומי, ובו היא הציגה את ממצאיו של הסקר שכותרתו "הטרדה מינית וסביבת עבודה מכבדת בהיבטים מגדריים".
הסקר מולא על ידי כ-1,300 עובדים ועובדות, שהם כרבע מעובדי המשרד. כ-70% מממלאי הסקר היו נשים. 17% מהמשיבות והמשיבים דיווחו על התנהגויות בעייתיות ב"רמת השיח" (כלומר בדיחות וסיפורים מיניים, שיחות בעלות גוון מיני או הפצת חומרים בעלי גוון מיני) מצד מנהלים ומנהלות, ו-34% על התנהגויות כאלו מצד עובדים אחרים.
7% דיווחו על התנהגויות בעייתיות ב"רמת המעשה" (מבטים חודרניים, שפת גוף בעלת אופי מיני, חשיפת הגוף, הזמנה לצאת שוב ושוב, ניסיון לגעת בניגוד לרצון, ניסיון לקיים קשר רומנטי שנענה בסירוב) מצד מנהלים, ו-19% דיווחו על התנהגויות כאלו מצד עובדים. פחות מאחוז אחד דיווחו על התנהגויות חמורות יותר מצד מנהלים או עובדים.
המשמעות: שליש מהעובדות והעובדים במשרד המשפטים דיווחו על התבטאויות והתנהגויות מיניות בעייתיות. מה שעולה מהסקר הוא שבמשרד המשפטים קיים תת-דיווח של תלונות בגין הטרדה מינית. זאת מפני שלמרות ש-214 עובדות ועובדים דיווחו בסקר על הטרדה מינית, מספר התלונות והדיווחים על הטרדות מיניות במשרד לאגף המשמעת בנציבות שירות המדינה בחמש השנים האחרונות עומד על 19 בלבד. כלומר: 94% מהמקרים לא דווחו.
מהסקר עולה עוד כי 17% מהמשיבים, כ-214 מעובדי משרד המשפטים, דיווחו כי עברו הטרדה מינית לפחות פעם אחת בחייהם. 87% ממי שדיווחו שעברו הטרדה מינית הן נשים (חלקן בדרגות בכירות). מתוך כלל המשיבים, כ-80% השיבו שאירועי ההטרדה התרחשו במסגרת העבודה (בין אם במשרד המשפטים עצמו ובין אם לאו).
32% חוששים שהגשת תלונה תפגע בהם. 20% סבורים שאווירת העבודה סובלנית מדי להתנהגויות מיניות לא מכבדות. 38% לא בטוחים שתלונה תטופל בדיסקרטיות, במקצועיות וברגישות המספקים.
בתשובה לשאלה "האם מאז תחילת עבודתך במשרד ועד היום עברת הטרדה מינית", 17% (שהם 214 עובדים) השיבו שעברו הטרדה מינית לפחות פעם אחת (9% פעם אחת, 6% פעמיים - שלוש, 2% - ארבע או יותר). 79% מהטרדות אלו התרחשו רק במשרד או גם במשרד וגם במסגרת החיים האישיים.
4 צפייה בגלריה
סיגל יעקובי
סיגל יעקובי
מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקובי. רק 50% שבעי רצון מההתמודדות של המשרד
(צילום: מוטי קמחי)
במייל שהגיע לידי ynet ציינה מ"מ מנכ"ל המשרד סיגל יעקובי שכ- 50% מהמשיבים לסקר "הביעו שביעות רצון מהתמודדות המשרד עם תופעת ההטרדות המיניות ומהמאמצים שהמשרד משקיע למניעת תופעת ההטרדות המיניות". כלומר: 50% אינם שבעי רצון.
חשוב לציין שמדובר בנתונים כלליים בלבד, ללא פירוט באילו יחידות מדובר, ומהי למשל תמונת המצב בפרקליטות בנוגע להטרדות מיניות. לנתון זה יש חשיבות רבה, שכן הפרקליטות היא היחידה שאמורה לאכוף ולהעמיד לדין עברייני מין.

הממצאים הוחבאו?

בשדולת הנשים תהו מדוע ממצאי הסקר לא פורסמו עד היום, ותקפו את משרד המשפטים שלדבריהם לא פועל בנחישות מספקת כדי להביא לשינוי. "כיצד ייתכן שמייל לעובדים/ות לגבי הסקר יוצא רק שנתיים לאחר ביצועו?", שאלו. "מה נעשה כל התקופה הזו עם ממצאיו המטרידים המצביעים על תרבות של אווירה מינית רעילה, פחד ותת-דיווח? אנו חוזרות ודורשות לפרסם את תוצאות הסקר המלא לציבור. העובדה שממצאיו מוחבאים כל כך הרבה זמן מעלה חשש שיש מה להסתיר.
"זאת בפרט לאור העובדה שבכירים בפרקליטות סרחו בעצמם עם אמירות מיניות בוטות ופוגעניות כלפי עובדות, ובהם מ"מ פרקליט המדינה עצמו – עו"ד איסמן. משרד המשפטים צריך לשאול את עצמו איך קורה שבגוף שתפקידו העיקרי הוא אכיפת החוק, מספר התלונות כל כך נמוך, למרות ריבוי המקרים? ההסתרה אף פוגעת עוד יותר באמון הציבור, ונוצר הרושם של קלות דעת, זלזול, וחוסר רצון לעשות מהלכים משמעותיים שיביאו לשינוי".
4 צפייה בגלריה
משרד המשפטים בתגובה: "דורגנו ראשונים בשוויון המגדרי"
משרד המשפטים בתגובה: "דורגנו ראשונים בשוויון המגדרי"
משרד המשפטים בתגובה: "דורגנו ראשונים בשוויון המגדרי"
(צילום: חיים צח)
ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "מידע על סקר בנושא הטרדה מינית וסביבת עבודה מכבדת בהיבטים מגדריים שנערך בקרב עובדות ועובדי המשרד, הופץ לאחרונה לכלל העובדים ביום האישה הבינלאומי, יחד עם בקשה להשתתף בלומדה למניעת הטרדות מיניות. במקביל, מידע על תוצאות הסקר פורסם באתר משרד המשפטים בתחילת חודש פברואר השנה.
"יש לציין כי משרד המשפטים הוא הראשון מבין משרדי הממשלה שיזם סקר כזה והוא אף דורג לאחרונה ע"י נציבות שירות המדינה כמשרד המתקדם ביותר בהיבטי שוויון מגדרי. משרד המשפטים ימשיך לפעול כדי ליצור סביבת עבודה מכבדת ולמגר הטרדות מיניות".
עוד נמסר: "בנוגע לדיווחים לנציבות, יש לציין כי לא כל שיח בלתי הולם עולה לכדי הטרדה מינית על פי החוק, ועם זאת אנו מעודדים כל אחת ואחד שחשו מוטרדים לפנות בנושא לצוות לשוויון מגדרי במשרד בכדי למגר תופעות מסוג אלו".