ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) טוען כי התיקון לחוק שיאפשר את הרחבת סמכויות החיפוש המשטרתי, וכפועל יוצא מכך אל מול הפשיעה הגואה בחברה הערבית, עלול להיות מוגזם: "אני שותף וכולנו שותפים לרצון למגר את הפשיעה, אבל חיפוש בבתים ללא צו של בית משפט הוא בעייתי מאוד", אמר הבוקר (יום ב') ח"כ טיבי בריאיון לאולפן ynet.
שרי הממשלה אישרו אתמול את התיקון לחוק שאותו יזם שר המשפטים גדעון סער. עד כה, העילות הקבועות בפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) לעריכת חיפוש ללא צו של בית משפט התקיימו אם היה יסוד להניח שנעשה בו פשע, אם בעל המקום הוא הפונה לעזרת המשטרה, אם יש יסוד להניח שמבוצעת במקום עבירה או אם אדם שנמלט מהמשטרה נכנס למקום. מעתה מוצע להוסיף עילה נוספת שעניינה חיפוש לצורך תפיסת ראיה בקשר לעבירות פשע חמור מחמש חשש לפגיעה בה או להעלמתה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה שבה אושרה הרחבת סמכויות החיפוש המשטרתי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על השאלה האם הוא חושש שייעשה שימוש בהוראת השעה (שעוד צריכה לעבור בשלוש קריאות בכנסת) לדברים אחרים, השיב ח"כ טיבי: "כבר היו דברים מעולם. אני לא חושב שהשר סער התכוון למשהו אחר, אבל בשטח הדברים מתפתחים בכיוון לא רצוי שהוא לא כוונת המחוקק במקרה הזה, ולכן צריך לעשות את מה שהמשטרה יכולה לעשות ועשתה בעבר למשל, למגר את הפשיעה כפי שהיא עשתה בנתניה וגוש דן.
"המשטרה יכולה לפעול בלי צבא, בלי שב"כ, בלי מסתערבים, בלי מעצרים מנהליים, בלי חיפוש בבתים ללא צו. מה שצריך זה החלטה והכרעה של ממשלת ישראל למגר את ארגוני הפשיעה ולהפסיק את מסלול הברחות הנשק. קראתי את חוות הדעת של מרכז עדאלה ושל מומחים נוספים על החוק. אפשר לחפש דרכים אחרות".

"צבא ושב"כ זה לא פתרון קסם"

טיבי אמר עוד בהתייחסו לסוגיית הרחבת סמכויות החיפוש כי "בשבועות האחרונים יש כל הזמן הצעות שחורגות מהמובן הדמוקרטי של חברה אזרחית כדי לומר 'זה פתרון הקסם'. צבא זה לא פתרון קסם, שב"כ זה לא פתרון קסם, מסתערבים זה לא פתרון קסם וגם לא מעצרים מנהליים. הפתרון, ואני יודע שהוא לא יהיה בלחיצת כפתור, זה משטרה שעושה את המוטל עליה.
"אני חוזר שוב, משטרת ישראל יכולה למגר את הפשיעה בלי האמצעים הדרקוניים האלה, והציבור הערבי מאוד רוצה שזה ייעשה. בינתיים אפשר גם לטפל באמצעות טיפול כלכלי, רשויות מס וכדומה. לא יעלה על הדעת שארגוני הפשיעה חדרו למספר רשויות, מכרז גדול הפך להיות סכנת חיים היום בכמה רשויות. המדינה יכולה לטפל וצריכה לטפל בדברים האלה. אין ספק שהכוונה של השר בר-לב שונה מאשר קודמיו במובן החיובי, אבל מי שצריך לעשות את העבודה זו המשטרה".
- חיפוש בלי צו זה צעד לא דמוקרטי? "בהחלט, בשביל זה יש בתי משפט ובשביל זה יש חוק. אני ער לעובדה שכשיש מגפה או אסון מנסים למצוא צעדים חריגים, אבל אפשר בלי ואפשר ביכולות של המשטרה בלי. אני קורא למשטרה לאסוף את הנשק. אפילו המחוקק לא חושב שזו הדרך האולטימטיבית לאסוף את הנשק, רק באולפנים מנסים לטפס על צעד כזה או אחר כי בינתיים הדם ממשיך לשטוף את החברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
"בינתיים הדם ממשיך לשטוף את החברה הערבית". ח"כ טיבי
(צילום: אבי מועלם)
3 צפייה בגלריה
סלים חסארמה
סלים חסארמה
סלים חסארמה וזירת הרצח בדיר אל-אסד. "ב-70% ממעשי הרצח היה שימוש בנשק חם"
בזמן הריאיון של ח"כ טיבי, דיווחה המשטרה על הרצח של סלים חסארמה (44) מבענה ביישוב דיר אל-אסד בגליל. לנוכח הנתון שלפיו 105 בני אדם שילמו בחייהם מתחילת השנה בעקבות מעשי האלימות בחברה הערבית, אמר ח"כ טיבי: "כל קורבן הוא קורבן אחד יותר מדי. ב-70% ממעשי הרצח היה שימוש בנשק חם. בחלק גדול מהמקרים יש מעורבות של ארגוני פשיעה, הסוג השני זה אלימות חברתית וכולנו נושאים אחריות למיגורה. בכל מה שקשור לארגוני הפשיעה זאת חובת המדינה והמשטרה לטפל בה".
כחבר באופוזיציה, טיבי לא רווה נחת מהממשלה הנוכחית. "הממשלה הזאת היא יותר גרועה מהקודמת, והקודמת הייתה גרועה מאוד. טוב שהיא חלפה מן העולם, טוב שנתניהו לא ראש ממשלה, אבל בכל מה שקשור לתוצאות של הפשיעה בשטח יש הידרדרות. בנוסף, ההתנהלות במסגד אל-אקצא או באזור שער שכם היא יותר גרועה. יש תפילת יהודים יותר מאשר בעבר ברחבת אל-אקצא, ועדיין הורסים בתים בנגב ובמשולש".
- זה נשמע שאתה מתגעגע לנתניהו? "ממש לא, ולכן הקדמתי ואמרתי טוב שהוא כבר לא ראש ממשלה ואנחנו לא רוצים שהוא יהיה שוב. השרה שקד אמרה דברים חמורים, היא מתכוונת להקים 11 יישובים יהודיים בנגב. כנראה שיש מחסור של יהודים ועודף של יישובים ערביים מוכרים. המציאות היא הפוכה ואין ספק שהימין מכתיב את המשנה שלו בממשלה הזאת, והשמאל שנמצא בה לא משפיע".