לפי צה"ל, אוגדה 98 הכריעה את חטיבת חאן יונס של חמאס בחודש האחרון, והפעולות שהצבא עוד מבצע באזור הזה מעבירות את הלחימה גם בדרום הרצועה - הלכה למעשה - לשלב ג'. במסגרת הזו, צה"ל עורך פשיטות חוזרות במוקדי חמאס, שכבר ספגו מכה קשה בתחילת המלחמה. מהבחינה הזו הסתיים החלק המשמעותי במערכה, שבצה"ל מכנים "העצים", ברוב חלקי הרצועה. כעת פועל צה"ל בעיירה סמוכה, הפרבר חמד, אותו מכתרים הכוחות אחרי "חגורת אש" אינטנסיבית.

5 צפייה בגלריה
סמל דולב מלכה ז"ל,  סמל אפיק טרי ז"ל, סמל ינון יצחק ז"ל
סמל דולב מלכה ז"ל,  סמל אפיק טרי ז"ל, סמל ינון יצחק ז"ל
מימין לשמאל: ינון יצחק, אפיק טרי ודולב חיים מלכה
(צילום: דובר צה"ל )
5 צפייה בגלריה
תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי יחידת אגוז
תיעוד ממצלמות הגוף של לוחמי יחידת אגוז
עשרות מחבלים הרוגים בפעולה אחת. לוחמי אגוז
(צילום: דובר צה"ל)
המעבר לשלב ג' גם בחאן יונס אפשר לצה"ל להוציא בשבוע האחרון את חטיבת הצנחנים מהרצועה אחרי ארבעה חודשים שבהם לחמו בכל רחביה - משכונות רימאל ושייח ג'לין היוקרתיות בעיר עזה, דרך עיירות המרכז, אל-בורייג' ופאתי נוסייראת, ועד למערב העיר הגדולה בשטחה ברצועה - חאן יונס. במקומה נכנסה חטיבת ביסל"ח, קורס מ"כים, שלחמה בעזה בתחילת התמרון. עם שובה לשטח העזתי היא ספגה מכה קשה, כשסמל דולב חיים מלכה (19), סמל אפיק טרי (19) וסמל ינון יצחק (20) נהרגו מפיצוץ מבנה ממולכד במזרח חאן יונס - ו-14 לוחמים נוספים נפצעו.
האסון התרחש בציר לוגיסטי להעברת כוחות, שאמור להיות בשליטה יחסית של צה"ל, שהתבסס במרחב בשלושת החודשים האחרונים. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הדגיש אמש כי "אנחנו חייבים לטהר את המרחב הזה, שממנו יצאו מחבלים לקיבוצים ב-7 באוקטובר. מחירי המלחמה כבדים וכואבים. כל חלל וכל פצוע הם עולם ומלואו".
יתר הכוחות שנותרו בחאן יונס, לאחר הכרעת החטיבה המקומית של חמאס, עוסקים בעיקר בהעמקת ההישג. 70% מכוחו של חמאס נפגע קשות בשיא התמרון, וכעת הפשיטות, מתוך השטח העזתי, נועדו לפגוע ב-30% שנותרו, במהלך מדורג. על המשימה אחראיות בעת הזו שלוש חטיבות וחצי במבנים שונים: חטיבת השריון 7, שרבים מלוחמיה נלחמו עוד מהשעות הראשונות של 7 באוקטובר בקו הגבול; חטיבת הקומנדו, עם שתיים משלוש יחידותיה המובחרות (מגלן ואגוז, כי דובדבן הוסטה לאיו"ש); ביסל"ח, בהיקף יחסית מצומצם, עם נגמ"שי האכזרית; וגבעתי, ששניים מגדודיה, צבר ושקד, פועלים תחת אוגדת האם 162 שכבר נמצאת עמוק בפשיטה הרביעית שלה בצפון הרצועה, במסגרת שלב ג'.

פשיטות על בסיס מודיעין מדויק

בדומה לפשיטות בצפון הרצועה, גם בדרומה צה"ל כבר לא נזקק לסדר כוחות גדול - בהיקף אוגדתי - כדי להמשיך ולפעול נגד חמאס. בסוף השבוע האחרון לוחמי יחידת אגוז ניצלו את השליטה המבצעית של צה"ל במערב חאן יונס, שנמשכת כבר כמה שבועות, כדי לפשוט על בתי פעילים בכירים בחמאס ולהיכנס למתחם ששייך לפי צה"ל ליחיא סינוואר. הפשיטות הללו מתבצעות על בסיס מודיעין מדויק, שנאסף בשלב העיקרי של תחילת התמרון. לוחמי אגוז הרגו בפעולה הזו עשרות מחבלים ומצאו כלי נשק, בהם מדי צבא של חמאס, תתי מקלעים, משקפת ורובי קלצ'ניקוב.
5 צפייה בגלריה
אמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי יחידת אגוז בחאן יונס
אמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי יחידת אגוז בחאן יונס
אמצעי הלחימה שאיתרו לוחמי יחידת אגוז בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל ציינו רשמית שלשום כי גם הפשיטות של לוחמי ביסל"ח הן "ממוקדות" ובהתאם מביאות תוצאות יפות של איתור עוד ועוד אמצעי לחימה טקטיים של חמאס כמצבורי רימונים, כלי נשק ותחמושת קלה. הלוחמים בדרום הרצועה עדיין לא נתקלים בבעיות החדשות שמסמנות תופעה מדאיגה, וצצות בימים האחרונים לחבריהם בעיקר מחטיבת הנח"ל, שאמונים על משימת פרוזדור הביתור נצרים בצפון הרצועה.
בשבועות האחרונים כתבנו לא אחת על אחזקת הפרוזדור שמדרום לעיר עזה כמשימה קבועה שתהווה תורפה מבצעית בשל הסטטיות שלה, חרף משימות הכוחות לצאת לפטרולים ולהיות דינאמיים ככל הניתן. גם שלשום הגיעו דיווחים וסרטונים על חיכוך של אוכלוסייה מהעיר עזה שהגיעה להתנפל על מזון ממשאיות הסיוע שהתקרבו למחסום החוף הצה"לי במערב העיר עזה, בקצה המסדרון. צה"ל רואה עצמו כאחראי על האוכלוסיה באיזור שכבש למעשה בצפון הרצועה, לפי כל דין בינלאומי, ולכן הוא אמון גם על הזרמת המזון, התרופות והמים לכרבע מיליון פלסטינים שנותרו בצפון הרצועה. המראות הקשים מאירוע הדוחק הקטלני באמצע השבוע שעבר הצטרפו לסרטונים משלשום בבוקר בהם נראו פלסטינים נמלטים מירי אזהרה, שלטענתם בוצע ע"י חיילי צה"ל. בצבא טרם התייחסו לסרטונים אלו.

חציית גבעתי לשניים

קצינים מפיקוד דרום ששוחחו עימנו בימים האחרונים ציינו כי עמוק בתוך החודש החמישי של המהלך הצה"לי ברצועה, עדיין לא נראים סימנים להתקוממות אזרחית של עזתים נגד חיילי צה"ל לאור חוסר בריבון חלופי, אך אפשרות זו בהחלט נלקחת בחשבון בכל דיון הערכת מצב, ובמחסומים בפרוזדור נצרים צוידו הכוחות גם באמצעים לפיזור הפגנות. ההיסטוריה בסכסוך הארוך בין הישראלים לפלסטינים מלמדת שלא חולפת תקופה ארוכה עד שמתחילה מחאה עממית אלימה מצד הפלסטינים נגד חיילי צה"ל שהגיעו לשטחם, בהיעדר תקווה באופק. "בחאן-יונס האוכלוסייה עדיין ממושמעת ומאוד מורתעת, ובנקזים שלנו במערב העיר הם הלכו בשלשות ובטורים לפי הדרישות שלנו. הם מרגישים תודה שהם עדיין בחיים", סיפר קצין שפועל תחת אוגדה 98, "אנחנו בימים בחאן יונס בהם מי שטועה חוטף, נכנסנו למעין גרילת בט"ש, ולכן מקפידים יותר על נורמות מבצעיות כדי לא נחטוף מצלף או מזירת מטענים. זה כבר משחק על נקודות קטנות ויש עוד ועוד לגרוס מיכולות חמאס".
5 צפייה בגלריה
  תיעוד מפעילות כוח גבעתי בחאן יונס
  תיעוד מפעילות כוח גבעתי בחאן יונס
תיעוד מפעילות כוח גבעתי בחאן יונס
( צילום: דובר צה"ל)
על גבעתי, החטיבה המנומ"רת היחידה של פיקוד דרום שעוד פועלת ברצועת עזה ומזוהה איתה היסטורית יותר מכל חטיבה אחרת, יש ריב של ממש בין שני מפקדי האוגדות שעוד נלחמים ברצועה: תא"ל דן גולדפוס, מאו"ג 98 בדרום הרצועה ותא"ל איציק כהן מאו"ג 162 שקיווה מזמן שחטיבתו הסגולה (עליה פיקד בעצמו ובה גדל) תשוב לשורותיו לטובת הפשיטות בעיר עזה ובנותיה. "הפשרה" שהושגה לאחרונה היא חציית גבעתי לשתיים וחלוקת ארבעת גדודיה לשתי האוגדות כאשר כצוות קרב חטיבתי גבעתי פועלת במזרח חאן יונס, איזור שכבר כבשה בתחילת המהלך הקרקעי במרחב לפני כשלושה חודשים. החטיבה המנומ"רת השנייה של צה"ל, גולני, מזה כחודשיים כבר מחוץ לעזה ושבה לפיקוד הצפון, למשימות הגנה בגבול לבנון. בתחילת המלחמה השימוש בנמ"רים היו גדול יותר ולוחמי החי"ר מיעטו לצאת מתוכם, בעיקר כדי להגן עליהם אך לא רק. מהירות ההתקדמות בנמ"רים היא אדירה – כאשר באחד האיגופים שבצעה גבעתי בתמרון בצפון הרצועה לוחמיה גמעו 17 קילומטרים בתוך 5 שעות בשטח אליו נכנסו לראשונה.
בהיעדר גדודי הנדסה זמינים במילואים, גבעתי שנותרה חטיבת החי"ר האחרונה שפועלת ברצף בשטח העזתי מאז סוף חודש אוקטובר, מפעילה "נתחים" של פלוגות הנדסה ממקורות שונים בפיקוד הדרום, בעיקר כלי צמ"ה, עדות לצורך הבלתי נגמר בכוחות הנדסה. החטיבה הסגולה פגעה בשבוע האחרון בשכונות העבאסנים הסמוכות לגבול במזרח חאן-יונס, בהן פעל כבר צה"ל לפני כחודשיים אך חמאס ניסה לשוב למרכזן. היתקלויות כמעט ולא נרשמו בפעולה זו, אך בתים ממולכדים שגבו חיים של שני לוחמים, תווך תת קרקעי ענף שלא כולו התגלה ושרידים של מחבלים שמנסים לזנב, אותרו וטופלו ע"י הלוחמים מגבעתי. "כבר לא היה שם פיקוד ושליטה סדורים של חמאס כי הכרענו אותם בעבאסנים, מצאנו שם צמד מחבלים פה ושם שניסה לצלוף או לירות נ"ט", תיאר קצין מהכוחות שפעלו בפשיטה, "מחבלי חמאס שנותרו בחאן יונס מנותקים ממפקדיהם, להערכתי 85% מתשתיות הטרור של חמאס באיזור כבר הושמדו והם בעיקר מתגוננים".
5 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
הכוחות מזהים יותר ויותר אוהלים במרחבי העקורים בציר פילדלפי ובאיזור המואסי הנושק לחוף הדרום מערבי של הרצועה, בזמן שלמחנה הפליטים במערב העיר צה"ל לא מאפשר חזרה של התושבים. ערי העקורים הגיעו עד לעיירה תל סולטאן הצמודה לרפיח. בניגוד לתמרון בצפון הרצועה שנגמר בביסוס פרוזדור הביתור נצרים שגם מאפשר הכנסת כוחות לפשיטות בעיר עזה, כמו זו האחרונה בשכונת זייתון, הכוחות בדרום הרצועה לא נדרשו ככל הידוע להיערך לציר דומה בו יישארו מעט יחסית של כוחות בחאן-יונס כדי להכניס דרכו פשיטות עתידות למרחבי חמאס בעיר או לפעולה ברפיח. אפשר להניח כי תישאר נוכחות צה"לית סטטית יחסית בשבועות של הפסקת האש במסגרת עסקת חטופים תמורת מחבלים אם זו תצא לפועל.

קולטים לוחמים צעירים ישירות מההכשרה

חלק גדול מיחידות צה"ל שעתידות להמשיך ולהילחם ברצועה סיימו בסוף השבוע נוהל קרב ממושך שנגמר באישורי תכניות שהוכנו בפיקוד הדרום להמשך המערכה. גורמים בצה"ל אישרו הבוקר שכוחות אוגדה 98 שפועלים בדרום הרצועה, חטיבות גבעתי ו-7 של השריון עם כוח מחטיבת הקומנדו בהובלת יחידת אגוז, החלו הלילה במתקפה אוגדתית על הפרבר "חאמאד", עיירה מצפון מערב לחאן-יונס. הכוחות כעת מכתרים את העיירה לאחר עשרות תקיפות אש מקדימות "חגורות אש" של חיל האוויר במהלך הלילה וצפויים לפעול בעיירה נגד מוקד חמאס שטרם טופל.
ניתן להניח כי צה"ל אף אישר תוכניות ליעדים בהם עדיין לא תמרן – העיר רפיח וסביבתה והעיר דיר אל-בלאח שבמרכז הרצועה. בשתיהן פועלות שתי חטיבות חמאס שעדיין לא טופלו.
חטיבת הצנחנים הסדירה עברה להיות "חטיבת הגנה משימתית" בעוטף, וסביר שכוחותיה יקבלו גם משימות של פשיטות מוגבלות באזור החיץ בעיקר, שעבודות הקמתו קיבלו תאוצה בחודש האחרון. ובגבעתי, כמו בצנחנים, מורגשת היטב שחיקת הלחימה הארוכה: בשתי החטיבות הסדירות קולטים החודש כבר מחזור שני של לוחמים צעירים ישירות מהכשרת היסוד בבא"ח, כלומר חיילים בני 18 שבקושי סיימו טירונות ואימון מתקדם, וכבר מוטלים למערכה בשל העומסים על חבריהם הותיקים יותר. חלקם נשלחו מתחילת הטירונות ישירות למשימות הגנה בגבול עזה.
"יש לנו כבר מכ"ים שהספיקו להילחם כחיילים בתחילת התמרון, יצאו לקורס מ"כים במסגרתו לחמו גם כחניכי ביסל"ח ועכשיו הם נלחמים כמפקדי כיתות", סיפרו בגבעתי, "יש גם עשרות לוחמים שסיימו את שירות החובה שלהם באמצע הלחימה והוטמעו באותו הרגע במילואים בהארכת שירות מיוחדת שהצבא ארגן כי חייבים אותם".
וגם המפקדים חשים על בשרם, תרתי משמע, את העומס הכבד: אחד ממפקדי הפלוגה בגבעתי, רס"ן נ', נפצע באורח קשה בתחילת התמרון ועבר לטיפול ושיקום בתל השומר. בשבוע האחרון הוא קלט עשרה מפקודיו שנפצעו קשה בעצמם בקרבות בשבועיים האחרונים; סגנו איבד את אחיו, קצין בעצמו בחטיבה שנהרג בשבוע האחרון, סרן איתי סייף ז"ל. את רס"ן נ' הפצוע קשה החליף רס"ן יפתח שחר ז"ל שהגיע משלדג בכלל בשיא התמרון ונפל בעצמו לפני כשבוע כמפקד פלוגה, בסמוך לנפילתו של מ"פ אחר בחטיבה, רס"ן אייל שומינוב ז"ל.
הסיטואציה שנוצרה מעידה על ההקרבה הגדולה של המפקדים: מ"פ הרוג, וסגנו מתאבל על אחיו – קצין אחר בחטיבה שנפל. לגבעתי יש עד כה 47 חללים שנפלו במסגרת צוותי הקרב של החטיבה ועוד כ-100 פצועים קשה שלא שבו להילחם, רבים מהם מפקדים וקצינים שהתעקשו להיות ראשונים לפני פקודיהם. במילים אחרות: כמות מפקדים ולוחמים בהיקף של פלוגה וחצי שירדה מהסד"כ של החטיבה במלחמה שנהייתה ללחימה שעדיין נמשכת. "לכן עשינו תכנית מגירה להחלפה מהירה של מפקדים שנפגעים, מיחידות מובחרות או מעתודת החטיבה, קצינים שנמצאים בקורסי פיקוד", ציינו בחטיבה, "גם חטיבת הסגל באכ"א עוזרת עם זה אבל המחסור בהחלט מורגש".
פורסם לראשונה: 23:19, 02.03.24