ברשת אחת של מכולות מציעים שתייה או כריך חינם למי שישלם במטבעות. בעלים של רשת מכבסות נסע ארבע שעות כדי לקנות מטבעות בשווי כולל של 8,000 דולר. באילינוי, ילדה אחת כתבה לפיית השיניים שתסכים בשמחה לקבל שטרות כתחליף למטבעות.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב מטבעות מטבע מחסור ב מטבע רבע דולר נגיף קורונה מגפה
ארה"ב מטבעות מטבע מחסור ב מטבע רבע דולר נגיף קורונה מגפה
אין לנו עודף, תרצה לתרום לצדקה? מטבעות של רבע דולר
(צילום: shutterstock)
ברחבי ארצות הברית מורגש בימים אלה מחסור במטבעות – עוד תוצאת לוואי של מגפת הקורונה. המטבעות אינם עוברים עוד מיד ליד בחופשיות כבעבר, משום שבתי עסק רבים נסגרו והצרכנים נזהרים מלבזבז יותר מדי.
הבנק הפדרלי של ארה"ב הודיע כבר ביוני שאספקת המטבעות סובלת משיבושים קשים, ושר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין קרא לאמריקנים לשוב להשתמש במטבעות או למסור אותם לבנקים. ההערכה היא שכאשר הכלכלה תתאושש ובתי עסק ייפתחו מחדש, אספקת המטבעות תשוב לסדרה, אבל עד אז, בתי עסק קטנים וגדולים כאחד מתמודדים עם מחסור קשה.
בניסיון להתגבר על הצרה, חלק מבתי העסק מבקשים מהלקוחות להשתמש בכרטיסי אשראי או למסור במטבעות את התשלום המדויק. חלקם מודיעים שלא יוכלו להחזיר עודף. רשת המרכולים Kroger עדיין מקבלת מזומן, אך במקביל מציעה ללקוחותיה לקבל את העודף מוטען לכרטיס קנייה לביקור הבא או לתרום אותו לצדקה.
3 צפייה בגלריה
מכבסה מכבסות מכונות כביסה מכונת כביסה ארה"ב אילוסטרציה נגיף קורונה
מכבסה מכבסות מכונות כביסה מכונת כביסה ארה"ב אילוסטרציה נגיף קורונה
לקוחות של מכבסות משתמשים פחות באשראי
(צילום: shutterstock)
רשת המכּולות WaWa מציעה ללקוחות בחלק מחנויותיה שתייה חינם אם ישלמו על המוצרים שיקנו במטבעות שערכם הכולל 5 דולרים, וכריך אם ישלמו במטבעות שערכם הכולל 50 דולרים ויותר. רשת בנקים בוויסקונסין הציעה אפילו בונוס של חמישה דולרים למי שימסור לה מטבעות שערכם הכולל מגיע ליותר מ-100 דולר.

שואלים בפייסבוק: "למי יש מטבע?"

בצל המחסור מתברר שיש בעיות שעדיין רק מטבעות יכולים לפתור. כ-56% מהמכבסות בשירות-עצמי בארה"ב מקבלות תשלום אך ורק במטבעות של רבע דולר. 89% מקבלות מטבעות כאלה כאחת מכמה צורות תשלום אפשריות – לצד כרטיסי אשראי ותשלומים דרך הטלפון. מכבסות בשירות עצמי נשענות במידה רבה על מטבעות, בין השאר משום שרבים מלקוחותיהן הם אנשים שאינם משתמשים כלל בכרטיסי אשראי או משתמשים בהם רק לעתים רחוקות.
דריל ג'ונסון, הבעלים של רשת המכבסות Giant Wash שפועלת באזור מיניאפוליס, מספר שבדרך כלל החברה שלו קונה בין 4,000 ל-8,000 מטבעות של רבע דולר בשבוע כדי שתוכל להחזיר עודף במכונות שלה, אבל לאחרונה הודיע לו הבנק שלו שבצל המצב ייתכן שלא יוכל לספק לו מטבעות כאלה כלל. בחיפוש אחר פתרון הוא החליט להיות יצירתי: הוא הציע לקנות מטבעות מחברים ובני משפחה בפייסבוק, ותכנת מחדש את המכונות שלו כך שיקבלו רק שטרות קטנים כדי להפחית את תשלומי העודף. פעם אחת אפילו נסע יותר מ-4 שעות לאומהה כדי לקנות ממנהל של מכבסה אחרת מטבעות של רבע דולר ששוויים המצטבר הוא 8,000 דולר. "זה או זה או שהעסק שלי ייסגר", הסביר.
3 צפייה בגלריה
מכונת שתייה אילוסטרציה ארה"ב נגיף קורונה מגפה מטבעות מטבע
מכונת שתייה אילוסטרציה ארה"ב נגיף קורונה מגפה מטבעות מטבע
עודף מהמכונה כדי שהילדה תסדר את החדר
(צילום: shutterstock)
מדחנים, מכונות לממכר מזון ומכשירים אחרים שהיו בעבר תלויים מאוד במטבעות עברו ברובם מודרניזציה ומקבלים כיום תשלום גם בדרכים אחרות, אבל אנשים עדיין מוצאים עצמם זקוקים לעודף במצבים אחרים. לי אן טוגנטי מטקסס החלה רק ביולי האחרון לשלם דמי כיס לבתה בת ה-5: שני מטבעות של רבע דולר על כל יום שבו היא מסדרת את החדר. "אלה הרבה רבעי דולרים בשבוע, ולא עלה בדעתי שיכול להיות מחסור במטבעות", היא מעידה.
כדי לקיים את ההבטחה שלה היא השתמשה בעודף ממכונה לממכר מזון בעבודה שלה, ובמטבעות ששלחה לה חברה בדואר. מעת לעת היא משלמת לבת שלה פעם ביומיים, במקום פעם ביום, ואז היא יכולה לתת לה את דמי הכיס המובטחים שהצטברו – דולר – בשטר. "אם היא תסדר את החדר בכל יום, תהיה לנו בעיה", היא מודה.
בינתיים, נראה שהמחסור במטבעות מלמד גם את הילדים הקטנים להפוך לאנשי עסקים ממולחים. ג'ן ויקר מאילינוי מספרת למשל שבתה בת ה-10 התעוררה לאחרונה עם שן מתנדנדת, וחששה שפיית השיניים לא תוכל לשלם לה בגלל המחסור. כדי להסדיר את העניינים, היא כתבה לה פתק: "פיית השיניים היקרה. את אולי יודעת את זה כבר, אבל יש עכשיו מחסור ארצי במטבעות באמריקה. בדרך כלל את משאירה לי דולרים במטבעות, אבל עד שהבעיה תיפתר, אקבל בשמחה שטרות על השן שלי. אני מתנצלת על אי-הנוחות".