2 צפייה בגלריה
טום נידס, בנימין נתניהו
טום נידס, בנימין נתניהו
השגריר היוצא טום נידס וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: עמית שאבי, AFP)
את שיחת הטלפון שניהלו אתמול (שני) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו יזם השגריר האמריקני בישראל טום ניידס. את כהונתו בתפקיד השגריר הוא מסיים בימים אלה, וביקש למתן לפני כן את המתיחות שנוצרה בין וושינגטון לבין ירושלים על רקע חקיקת המהפכה המשפטית וההרכב הימני של קואליציית נתניהו.
מאז הבחירות בנובמבר ממאן ביידן להזמין את נתניהו לביקור רשמי בבית הלבן, והשניים לא שוחחו בארבעת החודשים האחרונים. מנגד, הנשיא יצחק הרצוג כן קיבל הזמנה וייפגש הערב עם הנשיא בוושינגטון.
הרעיון לשיחה טלפונית בין ביידן לנתניהו עלה בחגיגת יום העצמאות של ארה"ב שקיימה השגרירות לפני כשבועיים במוזיאון ישראל. ניידס העלה את האפשרות בפני ראש הממשלה, נתניהו אמר שישמח, ומאז ניהל השגריר מגעים לתיאומה. השיחה הייתה אמורה להתקיים בסוף השבוע האחרון, אך נדחתה בגלל אשפוזו של נתניהו בבית החולים שיבא.
2 צפייה בגלריה
   ארכיון 2001 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר בטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
   ארכיון 2001 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר בטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
הרעיון לשיחה עלה בחגיגת יום העצמאות של ארה"ב שקיימה השגרירות בירושלים. ביידן
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
לאחר השיחה אתמול אמר דובר הבית הלבן ג'ון קירבי כי ביידן הדגיש במהלכה את החשיבות של "הסכמה רחבה" בישראל בנוגע לחקיקה. הוא הוסיף שאין משמעות השיחה שארה"ב מודאגת פחות מהמהפכה המשפטית.
הדובר, ג'ון קירבי, אמר כי ביידן ונתניהו "דיברו על מגוון נושאים עולמיים ואזוריים, והנשיא הדגיש את מחויבותו הבלתי ניתנת לערעור לביטחונה של ישראל. הוא גינה את מעשי הטרור האחרונים נגד אזרחים ישראלים. השניים דנו בשיתוף הפעולה בין שתי המדינות בנוגע לאיראן, כולל באימונים צבאיים, והדגישו כי השותפות בין ארה"ב וישראל היא הבסיס למניעת נשק גרעיני מאיראן".
בחלק של ההודעה הנוגע למהפכה המשפטית אמר קירבי כי ביידן "הדגיש את החשיבות לקדם אותה בהסכמה הרחבה ביותר האפשרית. הערכים הדמוקרטיים תמיד היו והם חייבים להישאר סימן ההיכר של יחסי ארה"ב-ישראל".
גורמים בבית הלבן אישרו לאחר מכן כי המנהיגים "סיכמו להישאר בקשר קרוב ולהיפגש בארה"ב בהמשך השנה לצורך דיונים משותפים". ככל הנראה הם ייפגשו בספטמבר, עם הגעת נתניהו לנאום בעצרת האו"ם. בלשכת נתניהו הגדירו את השיחה "חמה וארוכה", והוסיפו: "במוקד השיחה עמדו חיזוק הברית האיתנה בין המדינות; בלימת האיומים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי; והמשך המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון".