בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע הבוקר (שלישי) את זאהי אבו ג'ודה (28) מהיישוב כסייפה, אחיו של חאלד אבו ג'ודא (26) שרצח את החייל רון קוקיא (19) ז"ל ב-2017, בקשירת קשר לביצוע פשע (שוד בנסיבות מחמירות) כמעשה טרור. מנגד, השופטים זיכו את הנאשם מעבירות של הכנה לביצוע מעשה טרור והחזקת סכין. באישום נוסף שיוחס לאבו ג'ודה הוא הורשע בהחזקת נשק, שיבוש מהלכי משפט וסיוע לאחר מעשה פשע (רצח), אך זוכה מעבירה של הדחה בחקירה.
4 צפייה בגלריה
רון קוקיא ז"ל
רון קוקיא ז"ל
רון קוקיא ז"ל
בועז קוקיא, אביו של החייל המנוח, אמר בעקבות הכרעת הדין: "אני מקווה שלאחר הטיעונים לעונש ואחרי שישמעו אותנו ויבינו את הנזק שנגרם לצה"ל ולמשפחה, יגזרו עליו את העונשים המקסימליים. אנחנו מודאגים שזה לא יקרה, אבל קוראים לבית המשפט לגזור עליו את העונש המקסימלי".
בהחלטה על הרשעת זאהי אבו ג'ודה נקבע כי הוא תכנן יחד עם אחיו לשדוד נשק. בהכרעת הדין הוחלט בדעת רוב להגדיר את המיוחס לנאשם כמעשה טרור. העונש על עבירה של קשירת קשר לשוד עומד על שבע שנות מאסר, ובנסיבות של טרור הוא מוכפל ויכול להגיע ל-14 שנות מאסר.
השופטים קבעו בהכרעת הדין כי התקיים היסוד הנפשי כדי לראות את העבירה של קשירת קשר לביצוע פשע כקשירת קשר לביצוע מעשה טרור. "שני הצדדים פעלו בעומק וברצינות, בהתנהלות שמכבדת את המקצוע ובהגינות", ציין השופט אלון אינפלד שנמנה עם ההרכב שכלל גם את השופטים אריאל ואגו ואריאל חזק.
השופט אינפלד הוסיף: "המחלוקת הייתה מה היה חלקו של הנאשם, האם ידע מראש על מעשי אחיו והאם השתתף בפעולת הכנה וסייע לאחר מעשה. שני הצדדים הסתמכו על ראיות אובייקטיביות שונות, בהן שיחות הטלפון בין הצדדים. נקודה נוספת הייתה האם ניתן להאמין לגרסה של חאלד שניתנה לשב"כ. התזה המרכזית של התביעה התקבלה. קבענו שהנאשם סייע לאחיו לאחר הרצח". 
4 צפייה בגלריה
הכרעת דין בעניינו של זאהי אבו ג'ודה
הכרעת דין בעניינו של זאהי אבו ג'ודה
זאהי אבו ג'ודה בבית המשפט
(צילום: מאיר אבן חיים)
עיון בהכרעת הדין מגלה שמדובר בהחלטה מורכבת. בסופו של דבר, העבירות שבהן הורשע הנאשם לא מאפשרות להטיל עליו מאסר ממושך, בוודאי לא אחרי שהוא כבר נמצא שש שנים במעצר. השופט אינפלד ציין כי הראיות מלמדות על כך שזאהי קשר קשר עם אחיו על-מנת להשיג נשק אך ורק למטרות פליליות. לכן הוא הורשע בקשירת קשר לשוד של נשק בנסיבות מחמירות. רק אחרי שחאלד רצח את החייל קוקיא, זאהי סייע לו.
השופטים ואגו וחזק קבעו שאמנם אין הוכחה שהנאשם ידע והתכוון לבצע מעשה טרור, אבל יחד עם זאת ציינו כי לא ייתכן שחאלד לא יידע את זאהי לעניין הכוונה להשתמש בנשק בשלב מאוחר יותר לביצוע פיגוע. נראה שהרכב השופטים ניסה להלבין הרשעה של הנאשם בעבירה של טרור.

מחיקת עבירת ניסיון הרצח

הכרעת הדין, שניתנה כעבור שש שנים מהגשת כתב האישום נגד זאהי אבו ג'ודה, נדחתה כבר כמה פעמים בעבר. הפרקליטות ייחסה לנאשם במקור ניסיון לרצח שהינו מעשה טרור, החזקת סכין שהינה ממעשה טרור ועבירות נלוות לרבות שיבוש מהלכי משפט, סיוע לאחר מעשה והדחה בחקירה. בהמשך הוחלט למחוק את עבירת ניסיון הרצח.
במהלך ניהול התיק בבית המשפט עלו קשיים בראיות נגד הנאשם. הפרקליטות כבר עמדה לחתום על הסדר טיעון עם אבו ג'ודה שלפיו הוא ירצה מאסר של ארבע שנים ותשעה חודשים. הקשיים כללו בעיות בחקירת שירות הביטחון הכללי (שב"כ).
4 צפייה בגלריה
הכרעת דין בעניינו של זאהי אבו ג'ודה
הכרעת דין בעניינו של זאהי אבו ג'ודה
בועז קוקיא, אביו של רון
(צילום: מאיר אבן חיים)
ב-2021 פסל בית המשפט את ההודאה של האח, לאחר שהתברר כי שב"כ הפעיל מדובב שהעביר לו "מסר מהסנגור", שלפיו עליו להודות במיוחס לו. פסילת ההודאה הציבה בסימן שאלה את שיטות החקירה של שב"כ, שכבר הובילו בעבר לפסילת ראיות.
בית המשפט קבע אז כי "מדובר בפגיעה מערכתית חמורה ומסוכנת במוסד הייעוץ המשפטי שנחקרים". בסופו של דבר, פרקליט המדינה עמית איסמן החליט לסגת מהסדר הטיעון שהתגבש, בין היתר בעקבות הלחץ של משפחת החייל המנוח.
4 צפייה בגלריה
חאלד אבו ג'ודה
חאלד אבו ג'ודה
2019: חאלד אבו ג'ודה בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
פסילת ההודאה בתיק של אבו ג'ודה העלתה חשש כי התיק של הפרקליטות עלול לקרוס. בין היתר בגלל העובדה שההרכב שניהל את התיק הוא זה שזיכה נאשם אחר בעבירות טרור ב- 2017, גם כן בעקבות חקירת שב"כ בעייתית. בתיק זה התברר כי אותה שיטת החקירה הובילה לזיכוי. השופטים כתבו אז כי הנאשם, תושב מזרח ירושלים, נעצר תחת קונספציה שגויה של השב"כ.
חאלד אבו ג'ודה הורשע ב- 2019 ברצח החייל קוקיא בערד, ובית המשפט הטיל עליו מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר במצטבר. בית המשפט קבע אז בגזר הדין כי מדובר ברצח בנסיבות מחמירות, הדגיש כי מדינת ישראל נמצאת במאבק יומיומי בגורמי הטרור וציין כי קדושת החיים מחייבת ענישה הולמת.
את התיק נגד זאהי אבו ג'ודה ניהלו עורכי הדין מורן גז ועמית גינת מפרקליטות מחוז דרום (פלילי). הנאשם יוצג על-ידי עורכי הדין נאשף דרוויש וליל פטישי מהסנגוריה הציבורית.