הוועדה לביטחון לאומי החלה הבוקר (שלישי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את "חוק אל ג'זירה" - הצעת החוק שתאפשר סגירה של גוף שידור זר הפוגע בביטחון המדינה.
במחנה הממלכתי כועסים על יו"ר הוועדה, צביקה פוגל ממפלגת עוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שביצע שינויים בנוסח שאושר בוועדת השרים. יו"ר סיעת המחנה הממלכתי, זאב אלקין, פנה ליו"ר הקואליציה אופיר כץ בטענה שהחקיקה המתגבשת לא תואמת את הסכם הכניסה של המחנה הממלכתי לממשלה - ודרש לחזור לנוסח המקורי שאושר.
4 צפייה בגלריה
עוצמה יהודית משנה את נוסח חוק "אל ג'זירה"
עוצמה יהודית משנה את נוסח חוק "אל ג'זירה"
עוצמה יהודית משנה את נוסח חוק "אל ג'זירה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהכנת החוק מעורב שר התקשורת שלמה קרעי. מטרתה היא לעגן את סמכויות השר, לפי תקנות שעת החירום, בעניין מניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה. בין הסמכויות: הוראה על סגירת משרדים של ערוץ תקשורת זר בשטח ישראל, ועל הגבלת גישה לאתר אינטרנט של ערוץ זר.
היו"ר פוגל אמר בדיון בוועדה כי הוא הכניס שינויים משמעותיים בנוסח החוק: במקום ששר הביטחון והקבינט יחליטו על סגירת ערוץ תקשורת עוין, הנוסח המתוקן קובע שהמחליטים הם השר לביטחון לאומי ושר התקשורת, יחד עם הוועדה לביטחון לאומי שבראשה פוגל עומד. בנוסף לא תידרש ביקורת שיפוטית כדי לקבל את ההחלטה, אך ניתן יהיה לערער עליה בדיעבד.
4 צפייה בגלריה
דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא משפחות הנרצחים מהמסיבה ברעים טוענות שהופקרו ולא קיבלו התייחסות מגורמים רשמיים
דיון בוועדה לביטחון לאומי בנושא משפחות הנרצחים מהמסיבה ברעים טוענות שהופקרו ולא קיבלו התייחסות מגורמים רשמיים
היו"ר פוגל. הנוסח המעודכן מכעיס את המחנה הממלכתי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
השינויים למעשה הופכים את החוק לכלי ענישה כלפי גופי תקשורת שהתבטאו נגד ישראל ופועלים בשטחה. פוגל הסביר שיש אמצעי תקשורת המנצלים את חופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל וחייליה. לשיטתו, כשאמצעי תקשורת מדווח על התנועה של כוחות הביטחון בשטח, ועל מידע ש"עוזר לכוון את האש של האויב", זו "פגיעה בביטחון המדינה".
שר התקשורת קרעי התייחס לנוסח הקודם של החוק ואמר בדיון בוועדה: "התקנות שנוסחו הקפידו לטעמי הקפדה יתרה על זכויות הגורמים העוינים למדינת ישראל. אנחנו דמוקרטיה שצריכה לדעת להגן על עצמה בשעת מלחמה. מעבר למה שהוזכר בנוגע לענייני חשיפה מודיעינית של כוחותינו, יש גם את הרובד שאותם גופי תקשורת מסיתים נגד מדינת ישראל והם צינור ההזנה של אזרחי ישראל הערבים ואלה שנמצאים ברשות הפלסטינית, שניזונים מאותם גופי תקשורת".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
שלמה קרעי מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
שר התקשורת קרעי
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציגי הממשלה אמרו כי התיקונים המוצעים בהצעת החוק צריכים בחינה מעמיקה. עו"ד עדי ליברוס ממשרד המשפטים ציינה: "השינויים סוטים מהצעת החוק הממשלתית, ויש מרכיבים שנעשו בהם שינויים המפרים את האיזונים החוקתיים. זה מחייב בחינה מעמיקה ואז נגיש התייחסות". חברה למשרד, עו"ד איל זנדברג, הוסיף כי מדובר בהצעת חוק חריגה. "מדובר בהצעת חקיקה מאוד רגישה ולכן אני מציע שנהיה מאוד זהירים בהיבט התהליכי והמהותי", אמר.
יו"ר הוועדה פוגל אמר לסיכום כי הוא "מאוד שלם עם השינויים שביקשתי להכניס להצעה. אני מאמין שהיא צריכה לתת מענה לביטחון הלאומי והיא כוללת מספר מרכיבים, ולא רק את צה"ל. נקיים דיון המשך בסימני השאלה שעלו". אך כאמור, השינויים שהוצעו בדיון כבר החלו לעשות גלים עוד לפני שאושרו והכעיסו את חברי המחנה הממלכתי, שהצטרפו לקואליציה בתחילת המלחמה.
4 צפייה בגלריה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
דבריו של זאב אלקין בעניין ההסברה בזמן המלחמה
אלקין פנה ליו"ר הקואליציה, שטען שהצעת החוק עוד תשתנה
( צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בפנייה של אלקין ליו"ר הקואליציה כץ הוא הדגיש כי עד לחזרה לנוסח המקורי שאושר בממשלה, סיעת המחנה הממלכתי תטיל וטו על המשך קידום החוק - זאת בהתאם להסכם הכניסה לממשלה בין הליכוד למחנה הממלכתי. כץ השיב שמדובר בנוסח ראשוני מאוד, ושהצעת החוק עוד תשתנה בכפוף להסכמה בין הצדדים לפני שהיא תעלה להצבעה נוספת במליאת הכנסת.