2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
(צילום: AFP)
משרד הבריאות נערך במאמצים מוגברים להתחיל במתן מנה שלישית של החיסון נגד קורונה לאוכלוסייה המבוגרת כבר בשבוע הבא. במקביל מספר הנדבקים היומי ממשיך לעלות ואתמול (שלישי) אובחנו 2,260 נדבקים.
היום ייערך דיון מכריע של הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות באשר לשאלת החיסון השלישי. במערכת הבריאות מעריכים כי לא מן הנמנע שתתקבל המלצה על מנת חיסון שלישית, ובכל מקרה, מרגע ההחלטה של הצוות - במשרד הבריאות מתכוונים לאמץ אותה בהקדם ולהורות באופן מיידי לזמן את המבוטחים לחיסונים כבר בשבוע הבא.

במשרד הבריאות הדגישו אתמול כי כל המחוסנים שקיבלו שתי מנות של חברת פייזר יקבלו מנה שלישית של החברה. יש לציין כי במשרד יאמצו את ההחלטה גם מבלי שניתן אישור רגולטורי מהעולם, ובהיעדר נתונים מהימנים ומקיפים בנושא, מה שכבר כעת גורר ביקורת על הצעד המסתמן.
במשרד הבריאות התלבטו בשבועות האחרונים אם ללכת על המהלך על רקע החשש להיענות חלקית מצד הציבור, מאחר שישראל תהיה הראשונה להעניק מנת חיסון שלישית. מהלך הסברה נלווה בנושא נרקם בימים אלו - ומטרתו תהיה לעודד את ההתחסנות.

אם המלצת הצט"מ תהיה להתחיל בחלוקת המנה השלישית, במשרד הבריאות מתכננים להורות לקופות החולים להתחיל ולזמן מחוסנים כבר בתחילת השבוע הבא. כך נחשף הבוקר ב"ידיעות אחרונות". עם זאת, ייתכן כי לצורך הקמת מוקדי החיסון של הקופות, מבצע החיסונים של מנת החיסון השלישית יתעכב בכמה ימים.
הממשלה הנוכחית מסתמכת במידה רבה על החיסונים. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ מאמינים כי לצד הבדיקות המהירות, שעדיין אינן בשימוש נפוץ, והבדיקות הביתיות, נתיב היציאה של ישראל מהגל הרביעי יעבור דרך החיסונים: בין אם בעידוד התחסנות של מי שעדיין לא התחסן, ובין אם במתן מנה שלישית. זו לא החלטה קלה כאמור, ואף שנויה במחלוקת גם בקהילה הרפואית: אף מדינה בעולם עוד לא פעלה כך.
ההתלבטות המרכזית במערכת הבריאות בתקופה האחרונה הייתה אם להמתין כמה חודשים עד לקבלת גרסה חדשה של החיסון שתהיה מותאמת לזנים נוספים, ובהם זן הדלתא, או לחסן במנה שלישית כבר עכשיו. בינתיים בוצעה שורת מחקרים שמצביעים על כך שהמתחסנים הראשונים ככל הנראה חשופים יותר להדבקות בשל ירידת כמות הנוגדנים, אם כי יש להבהיר כי לא רק הנוגדנים מספקים הגנה מפני הידבקות.

שיעור הבדיקות החיוביות בעלייה, 147 חולים במצב קשה

2,260 הנדבקים אובחנו אתמול מתוך כ-95 אלף בדיקות שבוצעו אתמול. שיעור החיוביים ממשיך לעלות - ועומד על 2.4%.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 212 מהמאומתים אתמול הגיעו מחו"ל. 62 מהם הגיעו מטורקיה, 51 מיוון, 18 מארצות הברית, 18 מגיאורגיה, שישה מרוסיה וחמישה מבולגריה.
על פי הנתונים, המעודכנים לחצות, מספר החולים הקשים עלה מעט ל-153. מהנתונים עולה כי 102 מהחולים הקשים הם בני 65 ומעלה, 76 מהם מחוסנים. 39 מהחולים הקשים הם בני 40 עד 65, 16 מהם מחוסנים ושישה חולים קשים הם בני פחות מ-40, כאשר רק אחד מהם מחוסן נגד קורונה. יש להדגיש כי מספר המחוסנים, בעיקר בגילים 50 ומעלה, הוא כ-90% - כך שעל כל אדם שלא התחסן יש תשעה שהתחסנו, ולכן בנרמול לאוכלוסייה שיעור הלא מחוסנים בקרב החולים הקשים גבוה בהרבה מאלו שהתחסנו.
עוד עולה מהנתונים כי 28 חולי קורונה מונשמים. שלושה חולים, מהם שניים בני פחות מ-40, מחוברים לאקמו. שלושת החולים המחוברים לאקמו לא התחסנו נגד קורונה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס, נחמן אש
ד"ר שרון אלרעי פרייס, נחמן אש
"פועלים במקצועיות". ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרופ' נחמן אש
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מנכ"ל משרד הבריאות יוצא להגנתה של אלרעי פרייס: "עושה תפקידה במסירות"

על רקע פרסום בחדשות רשת אמש, לפיו בכיר בקבינט הקורונה כינה את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, "מטורללת", יצא הבוקר ראש הממשלה נפתלי בנט להגנתה. "ד"ר שרון אלרועי פרייס היא משרתת ציבור מסורה ומקצועית, שעובדת לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל", נמסר מטעמו. "היא פועלת בענייניות ובאחריות, ומסייעת לנו להוביל את ההתמודדות עם המגפה. המתקפה האישית נגדה אינה ראויה ואינה מקובלת.
בנט הדגיש: "לשרון יש גיבוי מלא לפעילותה. ביחד עם שר הבריאות ומנכ"ל משרדו, נמשיך לפעול למען בריאות הציבור".
מוקדם יותר פרסם הודעה גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "אני מגנה בתוקף את המתקפות האישיות וסרות הטעם כנגד ד"ר שרון אלרעי פרייס. ד"ר פרייס עושה את עבודתה במסירות, במקצועיות ובענייניות, לאורך חודשים ארוכים, יום יום מסביב לשעון. הניסיון להטיל דופי בפעילותה אינו ראוי ואינו מקובל.
"ד"ר פרייס בעלת תפקיד קריטי במערכת הבריאות בכלל, ובטיפול במגפת הקורונה בפרט, עושה את תפקידה באחריות ובשיקול דעת, תוך ראיית מכלול השיקולים והאתגרים הלאומיים שבהתמודדות עם הקורונה, בדגש על בריאות הציבור, עליו היא מופקדת. כך אנו פועלים, במסירות ובמקצועיות, וכך נמשיך לעשות".