שלושה בני אדם מכפר סמוך לעפולה, לא הרחק מכלא גלבוע שממנו ברחו ששת המחבלים, נעצרו היום (ג') בחשד שסייעו לאסירים הנמלטים. תושבים באזור סיפרו כי ייתכן שהמחבלים קנו מאותם חשודים שנעצרו אוכל. במשטרה טרם התייחסו למעצרים הללו.
בשעות הצהריים נראו כוחות גדולים של משטרה בכפרים באזור הסמוך לכלא. באחד מהם השוטרים נכנסו למסגד ולקחו ממנו תיעודים ממצלמות האבטחה. בין היתר נבדק החשד שהמחבלים החליפו במסגד בגדים, ואולי אף התקלחו שם. לפי התושבים השוטרים אספו תיעודים ממצלמות אבטחה נוספות באזור.

7 צפייה בגלריה
שוטרים עורכים חיפושים ליד מסגדים בכפר נאעורה
שוטרים עורכים חיפושים ליד מסגדים בכפר נאעורה
שוטרים באחד הכפרים באזור הצפון, היום. חומרים ממצלמות האבטחה במסגד הוחרמו
בתוך כך, הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, שחמישה מבין האסירים שנמלטו חברים בו, שיגר היום מאסר מאיים לעבר ישראל. "לא נאפשר את המשך התוקפנות נגד האסירים, ולא נשאיר את האסירים שלנו לבד ולא נאכזב אותם", מסרה הזרוע הצבאית של ארגון הטרור. "אנו אומרים לישראל ששום דבר לא ימנע מאיתנו לממש את חובתנו כלפי אחינו השבויים, וכל האפשרויות פתוחות", הוסיפו.
האזהרה הזו של ארגון הטרור מגיעה על רקע ההחלטה של שירות בתי הסוהר לפזר חלק מהאסירים בכלא גלבוע - אסירים של הג'יהאד האיסלאמי - בבתי כלא אחרים בארץ. היא מגיעה גם בצל האפשרות שאם המחבלים ייתפסו הם ינסו להתנגד - ויחוסלו. מצב שכזה עלול להביא את המתיחות מול הפלגים החמושים בעזה, הגבוהה מילא, לכדי הסלמה של ממש. רק בחודש שעבר, הרי, שוגרה הרקטה הראשונה לעבר ישראל מאז מבצע "שומר החומות" (ויורטה מעל שדרות), בעקבות תקרית בג'נין שבה חוסלו מחבלים שפתחו באש לעבר כוחות הביטחון. הג'יהאד האיסלאמי, לפי ההערכות, היה אחראי לשיגור הרקטה ההיא.
7 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
פעילי הג'יהאד האיסלאמי בעזה. מאיימים: אל תפגעו באסירים שלנו
(צילום: AFP)
המצוד הנרחב אחר המחבלים הנמלטים נמשך היום עם 89 מחסומים שפרסה המשטרה ברחבי הארץ, אחרי שהביעה חשש כי אולי המחבלים ינסו לבצע מתקפה כלשהי, אף שפורסמו במקביל הערכות ולפיהן המחבלים כבר חצו את קו התפר - לאור העובדה שכלא גלבוע סמוך מאוד לג'נין, העיר שממנה מגיעים כל השישה. כוחות רבים מרוכזים כעת גם בגבולות ירדן והרשות הפלסטינית, למקרה שבו האסירים לא הצליחו לחצות אותם. כוחות צה"ל פועלים גם באזור הכפרים הפלסטיניים הסמוכים לג'נין. בכלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו אמש על חיפושים של צה"ל בכפר דיר אבו דעיף שמזרחית לג'נין, ובעיקר בשטחים הפתוחים שלידו.
תת-ניצב שמעון נחמני, ראש חטיבת המבצעים במשטרה, אמר אתמול כי אם במהלך החיפושים כוחות הביטחון "יגיעו לאירוע של סיכול או חיכוך", הם יפעילו כוח נגד המחבלים. מוקדי 100 ו-110 של המשטרה תוגברו כדי להעניק מענה מהיר לאזרחים שיזהו חשודים, ונחמני מציין כי מדובר ב"מרדף אל הלא נודע". המשטרה פועלת במישור המודיעיני והמבצעי ומתאמצת כדי שהמבצע לא ישבש את שגרת החג של מיליוני הישראלים, שחלקם מבלה בפארקים ובגנים הלאומיים. תנ"צ נחמני הוסיף כי ברשתות החברתיות מופצים דיווחים כוזבים באשר למבצע – וקרא לציבור להיות קשוב אך ורק לדיווחים שיוצאים ממקורות מהימנים ומהמשטרה.

7 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
הסריקות סמוך לכלא גלבוע, אתמול
( צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
החור שממנו ברחו החשודים. ממש מתחת למגדל השמירה
(צילום: AFP)
אף שלפי שעה מעריכים במשטרה שאם לאסירים הבורחים ניתנה עזרה, היא הגיעה מחוץ לכלא ולא מתוכו – גם היחידה הארצית לחקירת סוהרים מעורבת בפרשה, וגבתה עדויות מסוהרים ומאנשי סגל. בשלב זה לא מדובר בחקירות באזהרה. בכל מקרה, במשטרה מעריכים שהיו רמזים על ההתארגנות לבריחה שארכה חודשים – ומנסים גם להבין איך התרחשו יותר מדי "צירופי מקרים": גם לא היה מודיעין, גם אחד הנמלטים זכריא זביידי עבר לתא ערב קודם וגם השומרת שלפי החשד נרדמה במגדל השמירה.
בכיר לשעבר בשב"ס טען אתמול כי אופי הבריחה מעיד על כך שהמחבלים לא קיבלו עזרה "מבפנים" – וככל הנראה הם נהנו מסיוע מחוץ לכלא. "הבריחה הזו היא לא בריחה ספונטנית, אלא דורשת תכנון של שבועות ואפילו חודשים", אמר. "כדי להצליח כפי שהיא הצליחה לצערנו היה חייב להיות גורם חיצוני שעזר להם. נהג מילוט שיוכל להעביר אותם את הגבול. באזור הזה של הגלבוע יש המון פרצות שדרכן אפשר להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית. ברכב זה עניין של שש עד שבע דקות נסיעה, ברגל זה קצת יותר מסובך והיה דורש מהם הליכה ממושכת, בעיקר בגלל תנאי השטח".
7 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
מחבלים עם דם על הידיים. השישה שנמלטו
(צילום: EPA)
גם אם תישלל לגמרי האפשרות שאנשי שב"ס סייעו במודע לאסירים הנמלטים, כבר כעת ניכר כי הם כשלו בנקודות רבות ובכך אפשרו את הבריחה. הראשונה שבהם היא העובדה שלשב"ס נדרשו כשעתיים שלמות עד שהבין כי כל השישה נמלטו: הדיווח הראשון של נהג המונית שחלף באזור על חשודים שרצים בשדות סמוך לכלא התקבל במוקד 100 בשעה 01:49, ועד שניידת המשטרה הראשונה הגיעה למקום עברו דקות אחדות. המשטרה הודיעה לאנשי הכלא על החשדות שהתעוררו בשעה 02:14, ורק בשעה 03:29 דיווח שב"ס על שלושה אסירים שחסרים בתא מספר 5 באגף 2. היעדרותם של שלושת האסירים הנוספים התגלתה רק כחצי שעה לאחר מכן.
אחת הסוגיות המרכזיות בתחקיר תהיה מגדל השמירה, שממוקם בדיוק מעל לפתח היציאה של המנהרה. שאלה אחרת היא כיצד השישה הצליחו לחפור את המנהרה מחוץ לבית הכלא מבלי שאיש ידע על כך – ואף לפעור חור יציאה סמוך לחומות הכלא מבלי שאיש הבין. "יש פה בעיה גדולה בצד המודיעיני – איך קורה מצב שבו חופרים מנהרה במשך שבועות, חודשים או אפילו שנים, וזה לא מגיע לאף מודיע מודיעיני?", תהה גורם ששוחח עם ynet. "זו לא הייתה עבודה של זבנג וגמרנו, מישהו היה אמור לדעת". לכך מתווספת גם העובדה שלגבי שלושה מהנמלטים היו התרעות מודיעיניות כי הם עלולים לברוח.
יחד עם המחבל זכריא זביידי, שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מכלא גלבוע מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.
אליאור לוי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 17:55, 07.09.21