ראש הממשלה, שר הבריאות וגורמי המקצוע השונים החליטו כי כחלק מהמאבק בהתפשטות האומיקרון יוחל לראשונה תו ירוק גם בקניונים - אבל בממשלה עצמה אין אחדות דעים, ובעלי הקניונים מתנגדים בחריפות למהלך ואומרים כי "לא יתנו לכך יד". כל זאת, על רקע עלייה במספר המאומתים באומיקרון בישראל ל-89, והחשש מהתפשטות מהירה של הזן - שכל המחקרים הראו שהוא מידבק בהרבה מזן הדלתא.
"זהו צעד נמהר, ללא היגיון אפידמיולוגי וללא קשר למציאות", אמר השר אלי אבידר על ההחלטה לפיה מחוסנים שירצו להיכנס למתחמי מסחר סגורים יקבלו צמיד - ואילו לא-מחוסנים ייאלצו להישאר בחוץ, או להיכנס רק למקומות המציעים שירותים חיוניים. "זו מכה לבעלי העסקים ומכה לאזרחים. הציבור הדמוקרטי מאבד את האמון שעוד נותר לו ואשמים הם אלה שנותנים לטירוף הזה יד".
3 צפייה בגלריה
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
דיזנגוף סנטר. בקרוב עם צמידים?
(צילום: מוטי קמחי)
השבוע התראיין מנכ"ל דיזנגוף סנטר דן פילץ לאולפן ynet ואמר כי בקרב בעלי הקניונים "יש קונצנזוס שהרחבת התו הירוק גם לקניונים היא לא רעיון מוצלח". לדבריו, "הרעיון גם לא כל כך ישים. רק בדיזנגוף סנטר יש יותר מ-30 עסקים חיוניים שממילא צריך לתת לכולם להיכנס אליהם. יש פה משרדים, מגדל מגורים, חניון גדול, סופרמרקטים וסופר-פארם. כך שלעכב אנשים בכניסות זה רק יגדיל את הצפיפות ויגרום ליותר נזק מתועלת. בנוסף, אנו מתנגדים לאפליה בין קניונים פתוחים וסגורים, אנו מתנגדים לסימון אנשים בכל דרך שהיא, לא ניתן לזה יד".
פילץ ציין כי הוא תומך בהגברת האכיפה, אך קרא לא להחיל את התו הירוק על הקניונים כצעד ענישתי. "אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות להביא עמדות חיסון ועמדות הסברה לקניונים ולנצל את העובדה שהקהל מגיע אלינו. תנו הטבות למתחסנים ואל תייצרו מצב של ענישה קולקטיבית. יש הרבה אנשים שלא מתחסנים מהרבה סיבות מוצדקות. מה תעשה סבתא שאמורה לשמור על הנכד שלה היום? אלה מגבלות של ענישה שהן לא הכרחיות".
3 צפייה בגלריה
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
 אכיפה של עטיית מסכות בקניון הזהב בראשון לציון
קניון הזהב בראשון לציון. פטור מצמיד - רק לקבלת שירות חיוני
(צילום: טל שחר)
אתמול הודיע "פורום הקניונים ומרכזי המסחר" כי הוא מתנגד נחרצות ליוזמת הממשלה להחיל את התו הירוק על חנויות בקניונים, ולדרישה לסמן לקוחות לפי מחוסנים ולא מחוסנים. עו"ד חיים רביה, מומחה בדיני הגנת הפרטיות ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, העריך כי דרישה לסמן בצמיד בני אדם השוהים בקניון שבו מסופקים גם שירותים חיוניים לפי מחוסנים או לא מחוסנים, לא תעמוד במבחן משפטי. לדבריו, מדובר על פניו בפגיעה קשה וחמורה בפרטיות הלקוחות, הנדרשים לחשוף לעיני כל מידע רפואי פרטי.
מפורום הקניונים נמסר כי "דרישה פוגענית קיצונית זו קשה מאוד עד בלתי אפשרי להצדיק, על אחת כמה וכמה כאשר פעולות סינון וסימון אלה אינן מבוצעות ביחס ללקוחות של חנויות זהות לחלוטין המצויות מחוץ לקניון".
3 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
דיזנגוף סנטר. "רעיון לא מוצלח"
(צילום: מוטי קמחי)
לפי ההחלטה שהתקבלה הערב בדיון בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, כללי התו הירוק יוחלו על כלל מתחמי המסחר הסגורים (קניונים ודומיהם) שגודלם מעל 10,000 מ"ר, באופן הבא - בכניסה למתחם ייסרק התו הירוק על ידי אנשי הביטחון, וכל אדם שמציג תו ירוק שיאושר דיגיטלית יקבל צמיד בצבע אחיד (ישתנה באופן יומי) שיאפשר לנוע בצורה חופשית ברחבי הקניון.
פטור מהצגת תו ירוק יינתן למי שיבקשו להיכנס למתחם המסחר לטובת כניסה למקום שירות חיוני בלבד, כסופרמרקטים וחנויות פארם. אדם שייכנס למתחם המסחר לצורך קבלת שירות חיוני לא יקבל צמיד, אלא יהיה רשאי להיכנס למתחם לצורך הגעה למקום השירות החיוני ולקבלת שירות באותו מקום בלבד.