הזיכוי הושג, אבל הפרשה לא הסתיימה: עורכת הדין ניקולטה חרלמבידו, אחת מעורכי הדין המייצגות את הצעירה הבריטית שטוענת כי נאנסה על ידי 12 נערים וצעירים ישראלים במהלך חופשה בקפריסין בקיץ 2019, סיפרה הבוקר (ג') על תחושותיה של הצעירה לאחר שזוכתה בבית המשפט העליון באי מהקביעה שבדתה את האונס – ומבטיחה כי המאבק של מרשתה טרם נשלם.
"היא מרגישה הרבה יותר טוב", סיפרה עורכת הדין בריאיון לאולפן ynet על התחושות של הצעירה, כיום סטודנטית בת 21, ממחוז דרבישייר שליד מנצ'סטר. "זה היה קרב קשה והיא יצאה מנצחת. זה יאפשר לה להמשיך עכשיו עם חייה תחת נסיבות טובות יותר, כי היא נמצאה לא אשמה על ידי בית המשפט".
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית המשפט ב קפריסין צעירה תיירת בריטית פרשת מין אונס
הפגנה מחוץ לבית המשפט ב קפריסין צעירה תיירת בריטית פרשת מין אונס
הצעירה הבריטית מכסה את פניה בדיון במשפטה, בינואר 2020. "היא לא הייתה אופטימית בכלל"
(צילום: רויטרס )
-הלקוחה שלך עברה תקופה קשה בלשון המעטה. כמה אופטימית היא הייתה? "היא לא הייתה אופטימית בכלל, למען האמת. אחרי ההרשעה שלה היא הרגישה חוסר התמצאות, היא הרגישה שההחלטה לא הייתה הוגנת, שהתייחסו אליה באופן לא הוגן במשטרה. העובדה שבית המשפט עכשיו מכיר בזה שהיא לא קיבלה משפט הוגן, שההליך לא היה הוגן על פי הזכויות שלה, אני חושבת שזה נותן לה יותר כוח להמשיך עם המאבק הזה".
לדברי עורכת הדין, עדיין לא מדובר בסגירת מעגל, ומדובר רק בניצחון בשלב אחד, זה שנוגע להרשעה של הצעירה בבדיית האונס הקבוצתי. "ההחלטה הזו מובילה לשלב הבא, שזו חקירה מלאה של טענת האונס, ששובשה והופרעה על ידי לחצים", אמרה חרלמבידו.
6 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט העליון בקפריסין שקבע כי היא דוברת אמת
הפגנת תמיכה בצעירה הבריטית מחוץ לבית המשפט העליון בקפריסין שקבע כי היא דוברת אמת
מפגינים בעד הצעירה, אתמול מחוץ לבית המשפט העליון בניקוסיה
(צילום: AP)
היא מוסיפה כי צוות ההגנה של הצעירה הבריטית ידרוש לפתוח מחדש את תיק החקירה נגד הישראלים: "זה מה שאנחנו מתכננים לעשות. אנחנו מצפים מהרשויות לעשות את זה ביוזמתן – כי תחת החוק יש להן מחויבות לחקור כל טענה לאונס. אנחנו מצפים מהרשויות להמשיך בחקירה המלאה, ואם זה לא ייעשה, נראה איך נמשיך". עורכת הדין הביעה גם תקווה לשיתוף פעולה בין הרשויות בישראל לקפריסין, כזה שיסייע לחקור את המקרה. היא ציינה כי במקרה הצורך, "אם זה יהיה הכרחי" כלשונה, יהיה גם מקום לבקש הסגרה.
בקביעה אתמול, נזכיר, קבע בית המשפט העליון של קפריסין כי הצעירה הבריטית לא שיקרה כאשר התלוננה שעברה אונס על ידי נערים וצעירים מישראל, וביטל את ההרשעה שלה מלפני שנתיים ב"הפרעה לסדר הציבורי". בין היתר, קבעו שופטי העליון כי היא לא זכתה למשפט הוגן, וכי בחקירתה במשטרה לא זכתה לייצוג של עורך דין.
הפרשה, נזכיר, חוללה בזמנו סערה גדולה בקפריסין, בישראל וגם בבריטניה. ביולי 2019 עצרה המשטרה באי 12 ישראלים, בני 15 עד 22, בחשד לאונס אותה תיירת בריטית, שהייתה אז 19. היא התלוננה כי הם ביצעו בה אונס קבוצתי בבית המלון "פמבוס נאפה רוקס" באיה נאפה. עם זאת, לאחר כמה ימים שוחררו כל הישראלים וחזרו ארצה.
במקומם נעצרה הצעירה הבריטית, שחזרה בה מתלונתה קצת יותר משבוע לאחר שהגיש אותה. לפני כשנתיים קבע בית משפט בדרגת מחוזי בקפריסין כי בדתה את התלונה שלה, והוא נסמך בקביעה שלו על הודאה כתובה שעליה חתמה הצעירה במהלך חקירתה במשטרה, ולפיה היא שיקרה בתלונתה. במשטרה טענו כי היא רצתה לנקום בנערים וכעסה עליהם כאשר גילתה שצולמה ללא ידיעתה במהלך קיום יחסי מין עם כמה מהם.
6 צפייה בגלריה
ישראלים חשודים באונס קבוצתי אונס איה נאפה קפריסין
ישראלים חשודים באונס קבוצתי אונס איה נאפה קפריסין
הצעירים הישראלים במהלך מעצרם. מהר מאוד שוחררו, והבריטית נעצרה במקומם
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
שחרור הנערים הישראלים שנותרו במעצר בקפריסין בעקבות פרשת אונס התיירת הבריטית
שחרור הנערים הישראלים שנותרו במעצר בקפריסין בעקבות פרשת אונס התיירת הבריטית
הצעירים מתחבקים עם בני משפחותיהם לאחר השחרור, יולי 2019
(צילום: AP)

אלא שעורכי דינה טוענים כי ההודאה שעליה חתמה הצעירה נלקחה ממנה תחת לחץ כבד מצד החוקרים, וכאמור מבלי שזכתה אז לייצוג של עורך דין או בנוכחות מתורגמן, ואחרי תשאול שנמשך שבע שעות ארוכות.
כעת, משטענותיה התקבלו על ידי בית המשפט העליון בקפריסין, צוות ההגנה דורש כאמור לפתוח מחדש את תיק החקירה. עורך דין נוסף שלה, מייקל פולק, דרש בשיחה עם "הגרדיאן" הבריטי שהחקירה תוטל על תחנת משטרה אחרת, לא זו שבמחוז פמגוסטה, שניהלה את החקירה בעבר. ל"גרדיאן" התראיינה גם חרלמבידו, והיא אמרה כי פתיחתו מחדש של התיק היא "הקרב הגדול הבא שלנו".
עם זאת, ולמרות הזיכוי, גורמים במשטרה המקומית פסלו אמש את האפשרות שיחודשו ההליכים הפליליים נגד הצעירים הישראלים. הגורמים מסרו לתקשורת בקפריסין כי "מבחינתנו זה תיק סגור". הם הסבירו שכעת הצעירה הבריטית יכולה להגיש תביעות אזרחיות נגד הישראלים, אולם לדבריהם לא ברור אם היא תבחר לצעוד במישור הזה.
גם עורך הדין ניר יסלוביץ, שמייצג כמה מהישראלים שנחשדו בפרשה, העריך שמשטרת קפריסין לא תפתח את החקירה מחדש. "מרשיי עומדים על הטענה שהתלונה שהוגשה נגדם הייתה כוזבת, ומשכך הם לא מוטרדים כהוא זה מפסיקת בית המשפט בקפריסין", מסר. "זה שהתקבל הערעור אומר שנפלו כשלים במשפט, ולא שהלקוחות שלי חלילה אשמים".