יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ניצח את חבר הכנסת רם בן ברק בפריימריז לראשות המפלגה, ברוב דחוק של 52.5% אל מול 47.5%. 587 פעילי יש עתיד הגיעו להצביע במהלך היום, ולפיד ניצח בהפרש של 29 קולות בלבד, עם 308 תומכים אל מול 279 שהצביעו לבן ברק.
2 צפייה בגלריה
ברוב דחוק של 29 קולות בלבד: לפיד ניצח את בן ברק בפריימריז ביש עתיד
ברוב דחוק של 29 קולות בלבד: לפיד ניצח את בן ברק בפריימריז ביש עתיד
ברוב דחוק של 29 קולות בלבד: לפיד ניצח את בן ברק בפריימריז ביש עתיד
(צילום: הדר יואביאן, AFP)
"אני רוצה להודות לח"כ רם בן ברק שהביא חתיכת תוצאה. אבל מעל זה אני רוצה רם להודות לך על מרוץ הוגן בלי השמצות ובלי קבלני קולות", אמר לפיד בפתח נאומו לאחר ההכרזה על הזכייה. "יש עתיד שוב הראתה למדינת ישראל שאפשר אחרת, שיש דבר כזה פוליטיקה אחרת. הפריימריז הסתיימו אבל המלחמה שלנו רק התחילה, מפני שאין אף אחד חוץ מאיתנו שמציע למדינה הזו חזון אחר וכיוון אחר. כולם נכנעו והתיישבו מתחת לנתניהו ורק אנחנו נשארנו - אז רק אנחנו נעשה את השינוי".
בן ברק בירך את לפיד על הניצחון, ואמר כי "כמספר 2 שלו אני מתחייב לעשות הכול כדי שהוא יהיה ראש הממשלה הבא. אנחנו מחויבים להחליף את הממשלה הרעה הזאת בהקדם. יש עתיד הוכיחה שאפשר לנהל בחירות דמוקרטיות הוגנות ומכובדות. זוהי תחילתה של דרך חדשה של המפלגה שתקדם תהליכי דמוקרטיזציה והעברת כוח לחברי המפלגה. אני מודה לכל הבוחרים שהאמינו בי ולקחו חלק בהבאת השינוי".
יממה לאחר שנולדה לו נכדה, סיפר לפיד כי כשהגיע לבית החולים הבין "על מה אנחנו נלחמים". לדבריו, "הממשלה הזאת לא יכולה להיות הממשלה של התינוקות שלנו. אני לא מוכן שנעמי תגדל בעולם שמנוהל בידי ממשלה שלא אכפת לה ממנה, ממשלה שלא מחזירה את החטופים ולא את המפונים לבתיהם. הממשלה הזו אחראית לאסון הגדול ביותר שקרה לעם היהודי מאז השואה ויש לה מטרה אחת בלבד - שנשכח את זה. שנשכח שזה קרה במשמרת שלהם".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בנאום הניצחון בבחירות למפלגת יש עתיד
יאיר לפיד בנאום הניצחון בבחירות למפלגת יש עתיד
"צריכים ממשלה שתגייס חרדים, ותבנה קשרים עם ארה"ב ולא תהרוס אותם". לפיד
(צילום: עידו ארז)
עוד הוסיף לפיד כי "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לשלוח את הממשלה שריסקה את הביטחון הישראלי הביתה. אנחנו צריכים ממשלה אחרת שתשנה את סדר העדיפויות, תעיף מחיינו את הקיצונים ותתחיל לנהל את העסק כמו שצריך. ממשלה שסוף-סוף תעשה סדר במדינה הזו". בנוגע לסוגיית חוק הגיוס והמשבר עם האמריקנים, אמר: "אנחנו צריכים ממשלה שתגייס חרדים בלי לפחד. שתבנה את הקשרים שלנו עם ארה"ב ועם מדינות ערב המתונות במקום להרוס אותם".
זו הפעם הראשונה מאז הוקמה המפלגה בשנת 2012 שמתקיימות בחירות לתפקיד יושב ראש המפלגה. הבוקר ביקש לפיד מפעילי יש עתיד: "כל קול קובע, אני צריך את התמיכה שלכם". למרות הודעתו, במפלגה סברו כי אין באמת קרב, ולפיד צפוי לנצח בקלות, מה שכאמור לא קרה לבסוף ולפיד ניצח ברוב דחוק בלבד.
הקלפיות נפתחו בשעה 14:00 ונסגרו כחמש שעות לאחר מכן, ב-19:00. ההכרזה על הבחירות לראשות המפלגה הגיעה בתחילת חודש אוקטובר, ימים ספורים לפני מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הן תוכננו לדצמבר - ונדחו בעקבות המלחמה שנמשכת כבר קרוב לחצי שנה.
לאורך השנים נמתחה על לפיד לא מעט ביקורת סביב העובדה שמדובר במפלגה של איש אחד. לפיד הבהיר בהזדמנויות שונות שיקיים פריימריז ואף ניסה לערוך כאלה בינואר 2022, אולם איש לא הגיש מועמדות נגדו ולפיד ניצח באופן טכני. כעת יש אמנם מועמד, ח"כ בן ברק, אבל גורמים המעורים במתרחש במפלגה הסבירו עם ההודעה על קיום הפריימריז כי אין תרחיש שלפיד לא ינצח.
ביש עתיד ישנם כיום מאות חברי ועידה, בהם ראשי מטות, פעילים בכירים ובולטים, מייסדי המפלגה וראשי רשויות. במפלגה טענו כי הרעיון מאחורי קיום הבחירות לראשות יש עתיד הוא לייצר אווירה דמוקרטית במפלגה ולהעניק כוח למנגנון השטח.