לקראת פתיחת שנת הלימודים - נתונים ראשונים לפי פילוח ליישובים של מבצע הבדיקות הסרולוגיות מעניקים תמונת מצב אפידמיולוגית: בתום שלושת הימים הראשונים של המבצע של פיקוד העורף לבדיקות סרולוגיות לתלמידי ישראל בגילים 3 עד 12, סוכמו היום (רביעי) נתוני ביניים מתוך דגימה של כ-300 אלף תלמידים. המבצע עצמו, שסבל בימיו הראשונים מלא מעט כשלים, יתחדש מחר באזורים שבהם התגלתה תחלואה סמויה משמעותית - לאחר שהיום לא התקיימו כלל בדיקות סרולוגיות.
הממוצע הארצי עד כה מסתכם ב-8.2% ילדים שהתברר שנדבקו בקורונה והחלימו - אף שלא ידעו על כך. מדובר ב-27,700 תלמידים שהתגלו בימים האחרונים כמחלימים סמויים, כלומר, כאלה שנדבקו בעבר בנגיף מבלי שידעו זאת ופיתחו נוגדנים טבעיים לנגיף. הם יקבלו תו ירוק שיאפשר להם להיכנס לבתי הספר וללמוד כרגיל, והסיכוי שיידבקו וידביקו בעתיד הוא נמוך יחסית.
כך למשל, בתל אביב וברמת גן עומד נתון הביניים על 6% מחלימים סמויים, ברעננה 5.7%, בהוד השרון 2.7% ובבת ים 6.5%; אך בשכונות חרדיות בירושלים הנתון עומד על 17%, בטבריה על 12.7%, באילת על 7% ובערי הדרום קריית גת, אופקים ונתיבות אחוז הילדים שאותרו כמחלימים סמויים הגיע לשיעור של 15%.

באלעד מדובר ב-21%, באור יהודה 11%, ואחוזים גבוהים במיוחד אותרו בישובים ערביים או דרוזים: בדיר אל אסד שבגליל 35%, אום אל פחם 18%, בעוספיא 18% ובכפר קאסם 21%. נתונים אלה משקפים כשליש מהתלמידים שאמורים להידגם סרולוגית במבצע הגדול שמשרד החינוך מוביל, משרד הבריאות תומך ופיקוד העורף ומשרד הביטחון מבצעים.
למרות חבלי הלידה, הורי כלל הילדים שהתגלו כחיוביים וכמחלימים סמויים קיבלו על כך הודעה, וכך גם מרבית השליליים. היתר יעודכנו בימים הקרובים. בתום הערכת מצב שבוצעה אתמול הוחלט למקד את המבצע ל-100 ישובים בהם האחוז גבוה יחסית, מעל 12%.
2 צפייה בגלריה
מתחמי הבדיקות הסרולוגיות של פיקוד העורף
מתחמי הבדיקות הסרולוגיות של פיקוד העורף
מתחם בדיקות סרולוגיות בירושלים
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מתחמי הבדיקות הסרולוגיות של פיקוד העורף
מתחמי הבדיקות הסרולוגיות של פיקוד העורף
כ-28 אלף תלמידים - מחלימים סמויים. מתחם בדיקות סרולוגיות של פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
המהלך מאפשר לזכות מסות של תלמידים מבידוד או מחשש להידבקות כדי לאפשר את פתיחת שנת הלימודים לילדי הגנים עד כיתה ו', בעוד שעל בני 12 ומעלה שטרם התחסנו תהיה "התנפלות חיסונים", במוסדות החינוך. עדיין לא הוחלט אם המבצע יימשך גם לתוך שנת הלימודים, וההערכה היא שעד 1 בספטמבר יידגמו סרולוגית כמיליון תלמידים בני 3 עד 12, בפריסה ארצית, בכל היישובים שבהם האחוז גבוה - מהערבה ועד לאצבע הגליל.
1,200 צוותים של פיקוד העורף המשיכו במבצע גם היום, לאחר שורה של תקלות בימים הראשונים: תוכנת ההפעלה מטעם החברה האזרחית קרסה בשל העומס באתר שהוקם לציבור ההורים, והצוותים נאלצו לרשום ידנית את הנבדקים. התקלה גרמה לעיכובים גדולים ולפקקים אנושיים במתחמי בדיקה, שכונו על-ידי חלק מראשי הרשויות כ"מדגרות קורונה". עם זאת, מדי יום בוצע מקצה שיפורים גם לעידוד הילדים להיבדק מהר יותר ולהנגיש להורים את ביצוע הבדיקות.
הפריסה של המבצע חסרת תקדים בהיקפה: כ-400 מתחמי בידוק ברשויות המקומיות, לעומת, לצורך ההשוואה, כ-40 מתחמי דרייב אין לבדיקות רגילות של קורונה ברחבי הארץ. 350 אלף ערכות לבדיקות סרולוגיות מחו"ל נקלטו בתחילת המבצע על-ידי קציני מפקדת אלון של פיקוד העורף, שצפויים לקלוט בנתב"ג מאות אלפי ערכות נוספות בימים הקרובים.
למרות סטיות סטטיסטיות, גורמי המקצוע שמובילים את המבצע מעריכים שהוא כבר נותן הערכות אפידימיולוגיות יעילות למקבלי ההחלטות ברמה הארצית והמקומית, באשר למקומות בהם החזרה ללימודים תתאפשר ללא חשש מהתפשטות נרחבת.