5 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
(צילום: AFP)
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק אמר היום (ג') כי מבצע הבדיקות הסרולוגיות יצומצם ליישובים בהם נרשמו יותר מ-10% תחלואה. אתמול פורסם ב-ynet לראשונה על כוונת משרד הבריאות לצמצם את היקף המבצע. "אנחנו דואגים לערוך הערכות מצב שוטפות, ורואים שיש צורך בהתאמת הבדיקות לצרכים העולים מהשטח. אנחנו נדאג שבערים בהן היה יותר מ-10% תחלואה נערוך בדיקות", אמר סלוביק.
המבצע יימשך החל מ-16:00 מחר ברשויות הרלוונטיות ששמן יפורסם הערב. בנוסף, לקראת צמצום המבצע, נמסר כי הורים שקבעו תורים ליום חמישי, ראשון או שני מוזמנים להגיע היום למוקדים ללא תור. בתוך כך, פיקוד העורף מסר כי כל הילדים שנבדקו ביומיים האחרונים וטרם קיבלו תשובה, יקבלו תשובות עד מחר בערב - במידה והן חיוביות.
כמו כן, ל-ynet נודע כי מערכות המידע של הבדיקות הסרולוגיות קרסו, ובפיקוד העורף שוקלים לתת לנבדקים תוצאות במקום - ולא לשלוח אותם הביתה להמתין לקבלת תשובה. זאת, בין היתר מכיוון שהורים קיבלו תוצאות על בדיקות שלא עשו ילדיהם ולצד שיבושים משמעותיים אחרים שנרשמו ביום השלישי למבצע הבדיקות הסרולוגיות.
5 צפייה בגלריה
קיבלה תוצאה לבדיקת נוגדנים למרות שלא עשתה בדיקה כזאת
קיבלה תוצאה לבדיקת נוגדנים למרות שלא עשתה בדיקה כזאת
תוצאת הבדיקה שכלל לא התקיימה

בין הנקלעים לתקלה, הורים מאשקלון שממתינים לתוצאות בדיקות שנעשו אתמול בבוקר, והורים ממעלה אדומים שקיבלו אתמול בערב הודעה על כך שישנם עיכובים במתן התוצאות. במקביל, הבוקר נרשמו עיכובים בפתיחת המוקדים. כך, הורים בפתח תקווה המתינו יותר משעה לפתיחת אחד המוקדים בעיר. בצה"ל אישרו את הפרטים ואמרו כי אפליקציית הרישום לבדיקות קרסה, בין היתר מאחר וחלק מהפרטים מולאו באופן ידני על ידי החיילים.
"אני ממתינה לתוצאות של הבדיקות מאתמול", סיפרה אם לילד מאשקלון. "הבן שלי עשה את הבדיקות ואנחנו ממתינים לתוצאות – וכלום. גם בקופת החולים אנחנו לא מקבלים תשובות. אתמול אמנם הכל עבד פה חלק, אבל תוצאות אין. אני מכירה הורים שכן קיבלו תוצאות, אבל חלק לא. כנראה שמשהו במערך הבדיקות לא תקין, אחרת אין הסבר לזמן ההמתנה הארוך לבדיקה שהיא בכלל נעשית במקום".
5 צפייה בגלריה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
(צילום: יריב כץ )
5 צפייה בגלריה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
בדיקה סרולוגית לילדים בנתניה
(צילום: AFP)
ורד, אמא לילד גם כן מאשקלון, דווקא קיבלה תוצאה לאחר חצי שעה בלבד - אך עבור בדיקה שכלל לא שייכת לה. "שלחתי את שני הילדים שלי לעשות את הבדיקה", סיפרה. "הילד עשה את הבדיקה והילדה לא עשתה בסוף, אך כן נרשמה לבדיקה. אחרי חצי שעה קיבלתי תוצאות של שני הילדים, כאילו שגם הילדה עשתה את הבדיקה למרות שהיא לא עשתה – ושניהם שליליים".
"הדבר הראשון שחשבתי הוא שזה לא אמין", אמרה ורד. "גם המהירות של התוצאה וגם העובדה שזו פשוט טעות כי הילדה שלי לא עשתה את הבדיקות. אני חושבת שזה היה אוטומטי. הם פספסו, והתוצאה של הבן שלי באמת נכונה ובגלל שהם לא ידעו מה קרה עם הילדה - הם העדיפו לתת תוצאה מאשר לקרוא לה לבדיקה חוזרת או לא לתת תוצאה. זו התחושה שלי".
גם במעלה אדומים נאלצו להתמודד עם התקלות. "יש עדיין רבים (בכל הארץ) שלא קיבלו את תוצאות הבדיקה", נכתב בהודעה שנשלחה אתמול להורים תושבי מעלה אדומים. "הייתה בעיה באפליקציה של פיקוד העורף, והם מקלידים הכל ידני. מקווים לסיים בהקדם ותוצאות ישלחו לכולם".
מדובר צה"ל טרם התקבלה תגובה.

לאון: מתחמי הבדיקות - מדגרת קורונה

ראש העיר ירושלים משה ליאון אמר מוקדם יותר בוועידה הלאומית לחינוך של מרכז השלטון המקומי כי מתחמי הבדיקות הסרולוגיות לתלמידים הם "מדגרת קורונה" - וקרא לממשלה לעצור אותן עכשיו. "אני מטיל ספק רב ביעילות הבדיקות, וההורים עוברים סבל רב במהלכן", אמר.
5 צפייה בגלריה
לאון
לאון
לאון
(צילום: גיל יוחנן )
"אני פונה מכאן לראש הממשלה, לשר הבריאות ואולי גם לשרת החינוך - תעצרו מיד את הבדיקות הסרולוגיות הללו", קרא לאון. "הבדיקות שאנחנו מבצעים ממש בימים אלה גורמות לדבר אחד - למדגרה של קורונה, שמתאספת מאחורי המקומות שבהם נערכות הבדיקות. אני מטיל ספק ביעילות שלהן, אבל דבר אחד ברור - ההורים עוברים סבל רב במהלך הבדיקות. תעצרו, לא קרה שום דבר. כולנו טועים ואפשר לעצור עכשיו ולעשות את זה בצורה מסודרת בבית הספר".