6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
הוועדה המיוחדת שדנה בתיקון לפקודת המשטרה שנועד להעביר סמכויות מהמפכ"ל לשר לביטחון לאומי, אישרה היום (שני) את החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של שבעה חברים מול חמישה. כעת, בקואליציה העתידית שואפים להעביר עד מחר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת את החוקים שתככנו להעביר עד הקמת הממשלה, שצפויה להתקיים ביום חמישי. עם זאת, חברי האופוזיציה העתידית מתכננים פיליביסטר והדיונים במליאה יימשכו ככל הנראה לתוך הלילה.
עוד לפני פתיחת המליאה, ראש הממשלה יאיר לפיד תקף בישיבת סיעת יש עתיד את הקואליציה העתידית ואמר כי "מה שאנחנו רואים בימים האחרונים זה לא משא ומתן קואליציוני, אלא ביזה של הקופה הציבורית והערכים הדמוקרטיים. ביזה שמבזה אותנו מול כל העולם. זו לא ממשלת ימין על מלא, זו ממשלת טירוף על מלא".

לדברי לפיד, "אם מישהו חושב שזה יעצור בהקמת הממשלה, הוא טועה לגמרי. זה אף פעם לא עוצר. מעולם לא הייתה קיצוניות דתית ולאומנית שאמרה יום אחד מיוזמתה 'זהו, מספיק לי, אני עוצרת'". על חברי הקואליציה העתידית אמר ראש הממשלה כי "הם לא יתאהבו פתאום בדמוקרטיה. הם לא יראו את האור ויגיעו למסקנה שהם מאמינים בערכים הליברליים של מגילת העצמאות. הם לא יקומו בבוקר וייזכרו שהיהדות היא של כולם".
נתניהו השיב ללפיד ואמר כי "להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, זה מהות הדמוקרטיה. אתה מסרב לקבל את הכרעת העם וממריד את הציבור נגד הכרעתו. אתה מפיץ שקרים אינסופיים נגד הממשלה הנבחרת. מה יהיה השלב הבא שלך, לשלוח את המפגינים שלך לטפס על גדרות הכנסת? אני קורא לך לנהוג באחריות, לקבל את הכרעה העם ולהעביר את השלטון בצורה מסודרת כדי שאנחנו נתקן את כל מה שהרסת בשנה וחצי האחרונות".

בתוך כך, יו"ר תע"ל אחמד טיבי התייחס בישיבת סיעתו לתיקון חוק האפליה, ואמר כי "שמענו את ההצהרות של השרה המיועדת סטרוק, המדברת על סלקציה בטיפול רפואי. אני רופא, ובמשך שנים רבות ראיתי אחיות ורופאים - ערבים ויהודים - מטפלים בחולים באופן מסור, ללא הבדל דת גזע ומין". הוא הוסיף: "אני בטוח שהרב דרוקמן, ששכב בבית חולים עם קורונה, טופל קרוב לוודאי על ידי אחות ערבייה או רופא ערבי באופן מסור - אף שהם ידעו מיהו אבי ההתנחלויות. אני יכול לומר במידה רבה של ודאות, שאם לסטרוק יהיה סטרוק או שהיא תזדקק לטיפול, כל רופא - ערבי או יהודי שמאלני - יטפל בה באופן מסור אפילו שהיא גזענית ופשיסטית".
לדבריו, "אני רוצה גם לדבר על ביטול סעיף הגזענות, המדובר בהסכם הקואליציוני בין בן גביר לנתניהו. האמת היא שלא הרגשתי שיש סעיף כזה משום שהמון גזענים נמצאים בכנסת, ובן גביר הוא ההוכחה לכך. עם זאת, ההסכם הזה הוא להשתין מהמקפצה, וחשוב שהקהילה הבינלאומית תראה עם מי יש לנו עסק. הגזענים האלה פשוט עם ביטול הסעיף יוצאים מהארון".

במקביל, יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה בישיבת הסיעה כי "בלי החזון הציוני לא תהיה מדינת ישראל. הממשלה שביבי וסמוטריץ' מקימים עושה ההפך הגמור - ממשלה המבטיחה לבטל איסור על גזענים ואיסור על אפליה מסיבות של גזע, מין, מוצא ונטייה מינית". לדבריה, "האמת היא שכבר ביטלתם את האיסור הזה. תסתכלו על עצמכם, גזעניות וגזענים שאתם בכנסת. אתם מביישים את הכנסת, את הציונות ואת מדינת ישראל".
היא הוסיפה: "אתם הראשונים האמורים לדעת שאסור לשאת את שם הציונות לשווא. זאת לא ציונות, זאת גזענות. אתם לוקחים אותנו מהחזון הציוני של בן גוריון לחזון הגזעני של סמוטריץ', בחסות נאשם בפלילים הרוצה להימלט ממשפט. ככה אתם הופכים את ישראל למדינה גזענית. אתם גם נושאים לשווא את שם הרוב, זה ממש לא מה שרוב הצבור הישראלי רוצה".

שר הביטחון בני גנץ פנה לחרדים, ואמר בישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי כי "אני יודע שרובכם רואה את עצמו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. שרבים, גברים ובעיקר נשים, משתלבים יותר ויותר בשוק התעסוקה. רבים מתגייסים לכוחות הביטחון, ההצלה והחסד".
לדבריו, "אני שואל אתכם לנוכח פני הדברים - האם גבה ליבכם? מה שאתם עושים ונותנים לו יד בימים אלו, מבקש להפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינה דתית, ממדינת היהודים למדינת שבטים. התוצאה תהיה פגיעה ביהדות, פגיעה בדת, ופגיעה בחברה הישראלית כולה".
הוא הוסיף: "אפשר להגיע להסכמות. צריך להגיע למתווה שירות מוסכם עם ויתורים משמעותיים שבו כל אחד משרת את העם והמדינה ושומר על אורח חייו. במקום ללכת בשיטות הישנות, בפטורים, במענקים ובהמצאת חוקי יסוד, צריך ללכת בדרך המלך שתחבר את המדינה ואת השבטים, ולא בשיטת הפרד ומשול".

לאחר מכן, יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין (הליכוד) הודיע במליאה כי "בהתאם להוראת סעיף 13 לחוק יסוד הממשלה, ראש הממשלה המיועד ח"כ נתניהו הודיע לנשיא המדינה ולי כי עלה בידו להרכיב ממשלה".
לדבריו, "עד יום ב' תיקבע ישיבה. בהתאם לכך, אבקש לעדכן כי בכוונתי לבקש מהוועדה המסדרת לקבוע כי הכנסת תכונס לישיבה מיוחדת לצורך דיון והצבעה לכינון הממשלה ה-37 ביום חמישי, 29 בדצמבר 2022, בשעה 11:00 בבוקר. הסכמים קואליציוניים נוספים יובאו בפניכם כדין". בתוך כך, לוין הודיע בישיבת נשיאות הכנסת כי מחר יתפטר מתפקידו, והוא צפוי להתמנות ככל הנראה לשר המשפטים.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בן גביר במליאת הכנסת בשבוע שעבר. המליאה תצביע היום בקריאה שנייה ושלישית על החוק שיעביר לו סמכויות מהמפכ"ל
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה
"הצלחנו עד עכשיו לעכב את הקואליציה המיועדת ולגרום לה לחיכוכים פנימיים". מירב בן ארי בדיוני הוועדה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ב-17:30 תיפתח מליאת הכנסת לדיון והצבעה בפיצול הצעת החוק של בן גביר, ומיד אחר כך יחל הדיון לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית בחוק דרעי-סמוטריץ'. ההצבעה צפויה במהלך הלילה. הקואליציה המיועדת לא מתכוונת לסגור את המליאה עד שיעבור החוק, גם אם זה יימשך עד הבוקר.
מרכז האופוזיציה העתידית, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), אמר ל-ynet כי "טרם הקמתה של הממשלה הקיצונית בתולדות מדינת ישראל, אנו רואים מה הם הולכים לעשות - לפגוע פגיעה אנושה בחופש שלנו, בניגוד מוחלט לערכי הליבה של ישראל. אנחנו נגיע היום למליאה להילחם על המדינה שלנו". חברת סיעתו ח"כ מירב בן ארי הוסיפה לדבריו, ואמרה כי "הצלחנו עד עכשיו לעכב את הקואליציה המיועדת ולגרום לה לחיכוכים פנימיים, וזאת גם מטרת הפיליבסטר הנוכחי ושל הרבים שעוד יהיו".
6 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ודרעי. גם החוק שנועד להם צפוי להיות מאושר היום
סמוטריץ' ודרעי. גם החוק שנועד להם צפוי להיות מאושר היום
סמוטריץ' ודרעי. גם החוק שנועד להם צפוי להיות מאושר היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר כי "כפי שניהלנו בשבועות האחרונים קרב בוועדות וסיכלנו את לוחות הזמנים ואת חלק מהתוכניות של הקואליציה, כך נעשה זאת גם במליאה בלילות הקרובים, מה שיהיה גם סימן ברור לבאות". עם זאת, חברי האופוזיציה העתידית ככל הנראה לא יצליחו לעכב את השבעת הממשלה, והדיונים על ההשבעה צפויים להתחיל ביום חמישי ב-11:00 בבוקר.

נציגת היועמ"שית על חוק בן גביר: "עדיין לא מאוזן"

ההצבעה בוועדה בראשות ח"כ אופיר כץ (הליכוד) על "חוק בן גביר" התקיימה לאחר שהבוקר סיימה הוועדה לדון ב-1,400 ההסתייגות לחוק שהגישו חברי האופוזיציה העתידית - ודחתה את כולם. בתום קריאה ההסתייגויות, התפתח עימות בין הייעוץ המשפטי לממשלה לבין היועצת המשפטית לוועדה וח"כ כץ.
נציגת הייעוץ המשפטי לממשלה, עו"ד רעות גורדון כץ, אמרה מצד אחד כי ישנם יתרונות בפיצול השינויים הצפויים בפקודת המשטרה, כך שחלקם יעברו בתום דיונים נוספים ורק לאחר הקמת הממשלה, אך ציינה "כי אחד הסעיפים שנותר על שולחן הוועדה כלל לפחות איזשהו איזון מסוים - הסעיף שמגדיר שהדרג הפיקודי העליון של המשטרה הוא המפכ"ל".

עוד הוסיפה כץ כי "הבעיות של היעדר איזונים בהצעה המקודמת עומדות בעינן. הגדרת סמכות שר בנוגע להתוויית מדיניות היא פירוט מרחיב שמכרסם בסמכויות המפכ"ל, ואין מנגד פירוט של הסמכויות שיהיו בידי המפכ"ל. בנוסף, חסר סעיף ממלכתיות ומרות לחוק שהוא סעיף חיוני על מנת למנוע התערבות ופוליטיזציה".
עו"ד מירי-פרנקל שור, היועצת המשפטית של הוועדה, השיבה לה ואמרה: "עשינו מאמצים אדירים גם בוועדה וגם בישיבות שקיימנו, ואתם לא תמכתם בהצעות שלנו. היינו יכולים להיות במקום אחר, והצעת הפיצול הייתה הדבר הכי טוב אליו הגענו". יו"ר הוועדה כץ הוסיף לדבריה, והאשים את הייעוץ המשפטי לממשלה כי "מהרגע הראשון אתם מתנגדים באופן גורף. במהלך כל הדרך עשינו שינויים, ואתם עומדים על השינויים שלכם. נראה שאת הייעוץ שלכם נתתם לפי שם המציע ולא לפי המוצע".
6 צפייה בגלריה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה
הועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק יסוד: הממשלה
יו"ר הוועדה לייעוץ המשפטי לממשלה: "נראה שאת הייעוץ שלכם נתתם לפי שם המציע ולא לפי המוצע"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
נציגת הייעוץ המשפטי התייחסה גם לבן גביר, ואמרה כי "המציע קיבל חלק מזערי מהשינויים שהצענו, והחוק עדיין לא מאוזן". על כך אמר יו"ר הוועדה כי "החלק ממש לא מזערי, השינויים שנעשו כאן מאוד מהותיים".
במסגרת פיצול החוק, שעליו בן גביר הודיע ביום חמישי האחרון במהלך דיוני הוועדה, תידחה ההצבעה על הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון לאומי לימים שאחרי הקמת הממשלה, וגם הסעיף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים יידחה. השר המיועד אמר באותו דיון בוועדה כי תיקון החוק שצפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית עוד לפני השבעת הממשלה כולל בין היתר את כפיפות המשטרה לשר, סמכות השר להתוות מדינות בחקירות, והסעיף ששומר על סמכויות השר.
6 צפייה בגלריה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
הוועדה לתיקון פקודת המשטרה
"כדי שבג"ץ לא יפסול את החוק, הדיון בהצבעה לתיקון פקודת המשטרה יפוצל". בן גביר בכנסת, בשבוע שעבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן גביר נימק את החלטתו בהערות שקיבל מהייעוץ המשפטי של הכנסת, ובאפשרות שבג"ץ יפסול את החוק. "בעקבות הערות הייעוץ המשפטי של הכנסת על הליך חקיקה מהיר, וכדי שבג"ץ לא יפסול את החוק, הדיון בהצבעה לתיקון פקודת המשטרה יפוצל", אמר יו"ר עוצמה יהודית.