3 צפייה בגלריה
הבן המאומץ שנרצח על ידי אביו במודיעין
הבן המאומץ שנרצח על ידי אביו במודיעין
הבן המאומץ שנרצח על ידי אביו בחורשה במכבים, וזירת הרצח
(צילום: דוברות המשטרה, טל שחר)
שי בלום, גבר בן 52 ממכבים, יואשם ברצח בנו המאומץ עומרי (23), שאובחן כמתמודד נפש - לאחר שהמשטרה טענה כי יש בידיה די ראיות כדי להגיש כתב אישום - והודיעה היום (שלישי) על תום חקירת הפרשה הטרגית. לפי החשד, הוא ירה בבנו שמונה כדורים ולאחר מכן דקר אותו בחזהו ונעץ את הסכין בגופתו. בלום עדיין טוען כי פעל מתוך הגנה עצמית, אך גורם במשטרה הדף את הטענה הזו ואמר כי כבר בזירת הרצח, שאירע ב-14 ביולי, "גרסתו לא התיישבה עם הממצאים".
הצהרת תובע, לקראת הגשת כתב אישום בהמשך השבוע, הוגשה נגד בלום לבית משפט השלום בראשון לציון. מי שהגיעה לדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט היא אימו הביולוגית של עומרי, שנולד עם תסמונת אלוכוהול עוברי ואף אובחן בחלוף השנים על הרצף האוטוסטי - ובשנים האחרונות התגורר בהוסטל במבשרת ירושלים. הוא אומץ כבר בגיל שנה וחודשיים על ידי בלום, אך בשיחה עם ynet אימו בטוחה כי לא ניסה לתקוף את אביו המאמץ בסכין, כפי שטוען החשוד.
3 צפייה בגלריה
האמא הביולוגית של עומרי שנרצח לפי החשד על ידי אביו המאמץ שי בלום
האמא הביולוגית של עומרי שנרצח לפי החשד על ידי אביו המאמץ שי בלום
אימו הביולוגית של עומרי, שנרצח לפי החשד על ידי אביו המאמץ
(צילום: מאיר תורג'מן )
"אני אמנם לא גידלתי את עומרי, אבל יודעת מי הבן שילדתי. לא האמנתי לגרסת האבא המאמץ, עומרי לא היה מסוגל לעשות דבר רע לאף אחד", אמרה האם הביולוגית, שיצרה קשר עם בנה לפני כחמש שנים - כשהחליט לפתוח את תיק האימוץ בגיל 18. היא הוסיפה בכאב: "אבא שלו המאמץ רצח אותו - הטענה שלו להגנה עצמית שקרית. הבן שלי לא ניסה לתקוף אותו בסכין, הוא לא יעשה דבר כזה. האבא המאמץ שלו רצח אותו, ואני מקווה שיקבל את העונש המרבי על שרצח את הילד החף מפשע שלי".
עומרי אומץ על ידי בלום ורעייתו, הפרופ' גליה בלום, חוקרת סרטן בכירה באוניברסיטה העברית בירושלים, כבר שהיה פעוט. מאז הם גידלו אותו יחד עם שלושת ילדיהם הביולוגיים. בחודש שעבר, לאחר שלפי החשד ירה בבנו למוות ונעץ סכין בגופתו, התקשר האב המאמץ למוקד 100 של המשטרה ודיווח על הירי בבנו. שוטרי משטרת מודיעין הגיעו לבית במכבים - והחשוד הוביל אותם לתוך החורשה הצמודה והצביע על גופת בנו המאומץ.
גופתו הייתה מוטלת כ-100 מטרים מהחצר הפרטית של ביתם, ועליה נמצאו שמונה פציעות ירי. כבר בגרסתו הראשונית סיפר האב כי פעל מתוך הגנה עצמית. הוא סיפר כי הבן הובא לבית המשפחה בליווי ניידת משטרה מאזור הדרום, אחרי שדיווח על מצוקה בכביש. לאחר מכן, ביום שיש בשעות הצהריים, נכנס הביתה נסער ובין האב לבן התפתחו לטענת החשוד דין ודברים - שלאחריהם יצאו לסיבוב בחורשה כדי "להרגיע אותו".
3 צפייה בגלריה
רצח במודיעין: המשטרה עצרה גבר בחשד שירה למוות בבנו מאומץ
רצח במודיעין: המשטרה עצרה גבר בחשד שירה למוות בבנו מאומץ
זירת הרצח. "כבר שם הגרסה של האב המאמץ לא התיישבה עם הממצאים"
(צילום: אלכס גמבורג)
חוקרי היחידה לחשיפת פשעים של משטרת מרחב השפלה היו אמונים על התיק. האב טען כי במהלך הסיבוב הבן שלף סכין וניסה לתקוף אותו, ולכן ירה בו שלושה כדורים. כשנשאל על הסכין הנעוצה בחזהו של המנוח, לבלום לא היה הסבר. סנגורו של בלום, עו"ד עופר ברטל, טען כי "הסכין ננעצה כשהבן כבר לא היה בחיים. מדובר בטרגדיה קשה של משפחה שעשתה הכול כדי להעניק חיים טובים לבן שאימצו בגיל 14 חודשים וגידלו באהבה במשך 22 שנים".
גורם במשטרה כאמור אמר כי גרסת החשוד הראשונית לא התיישבה עם הממצאים בזירה, וכן עם מצב הגופה של עומרי. "הוא דקר אותו בלי לחשוב", אמר. נציג המשטרה בדיון סיפר כי במהלך החקירה התמקדו החוקרים ברקע במשפחה וביחסים בתוך המשפחה המאמצת עם הבן - וגם עם המשפחה הביולוגית של הקורבן. נחשפנו למערכת יחסים מורכבת בתוך המשפחה".
עם זאת, הגורם המשטרתי ציין כי "כל תיק החקירה התמקד סביב אותן שבע דקות שבהן האבא והבן היו יחד בחורשה. קבענו שזה לא הגנה עצמית, לפי חומר הראיות שעלה מהחקירה". בשלב הזה במשטרה עדיין לא יודעים לומר האם מדובר באירוע ספונטני שהתפתח תוך כדי הסיבוב אליו יצאו החשוד והמנוח או שקדם לרצח תכנון מוקדם.
מי שתצטרך להכריע איזו אשמה בדיוק לייחס לאב היא פרקליטות מחוז מרכז, שצפויה להגיש לבית המשפט המחוזי מרכז את כתב האישום ביום חמישי הקרוב.
עו"ד עופר ברטלעו"ד עופר ברטלצילום: יואב לביא
עו"ד ברטל סיפר את גרסת האב להשתלשלות האירועים שהובילו לרצח וטען כי "הם יצאו לטייל ביער, כפי שבעבר האבא נהג לעשות פעמים רבות כדי להרגיע אותו. הוא ביקש ממנו לכל הפחות לקחת תרופות כדי שלא יזיק לעצמו, ונתן לו 400 שקלים שיוכל להסתדר אם לא ירצה להיות בבית. בשלב הזה הבן אמר שהוא לא רוצה יותר שיחות כאלה ושהוא יעשה מה שהוא רוצה, ואז שלף סכין, פתח אותה והתקרב לאב".
"האב טוען שלא יכול היה לברוח מהבן, שהיה חזק מאוד, וכשפתח את הסכין הוא נאלץ לירות בו. הבן המשיך להתקרב אליו עם הסכין שלופה עד שנפל. האב אוהב את הבן שלו, ופשוט לא היה לו מנוס מהירי. בתום 22 שנים של מאמצים על-אנושיים לטפל בילד הזה – זה נגמר בטרגדיה. המשפחה היתה אמורה לצאת לשנת שבתון בחו"ל, והבן היה נתון למספר לחצים, ובנוסף לכל הבעיות הוא ידע שמשפחתו נוסעת לשנה. ההוסטל לא רצה בו, והמשפחה איימה להסיר ממנו אפוטרופסות אם יעזוב את ההוסטל. האבא שבור מהאירוע. מצד אחד מתאבל על בנו שהוא אוהב, ומצד שני יושב בתא מעצר".