3 צפייה בגלריה
גדעון סער נפתלי בנט
גדעון סער נפתלי בנט
לא שוללים איחוד סיעות - ומשאירים פתח לחרדים. סער ובנט
(צילום: קובי קואנקס)
אחרי העימותים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ וההתקרבות בגוש השינוי, בשעות האחרונות התקיימו בין חברי הגוש שיחות אינטנסיביות, שאף הובילו להכנת טיוטות ראשונות על ידי חלק מהמפלגות שכבר גיבשו עקרונות וקווי יסוד.
יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער נפגשו אתמול (רביעי) בכנסת ודנו בהקמת ממשלת השינוי, בישיבה שהתחילה בשעות הבוקר המוקדמות והסתיימה בשעות הערב המאוחרות. בפגישה השתתפו גם ח"כ זאב אלקין והיועצים של שתי המפלגות. על הפרק: ניסיון למצוא פריצת דרך לחתימות על הסכמים קואליציוניים, באופן שבו יבואו לידי ביטוי כמה שיותר מהדרישות והעקרונות של כל מפלגה.

רוב השיחה בין בנט לסער עסקה בדרך שבה שניהם יוכלו לכהן בממשלה שמורכבת גם ממפלגות שמאל. השניים התייעצו באשר לאפשרות להשאיר דלת פתוחה למפלגות החרדיות, כדי לצרף אותן בהמשך כשותפות בכירות. בנט לא מסתפק רק בהקמת ממשלה, אלא שואף לפרק את גוש הימין כך שגם אם החרדים לא יצטרפו לממשלת השינוי - הם לפחות יימנעו בהצבעה ולא יצביעו נגד הקמתה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
אביגדור ליברמן ואשתו מצביעים בקלפי בנוקדים
בנט וסער חוששים שמינויו לשר האוצר יפגע בקשר עם המפלגות החרדיות. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשל כך, בנט וסער לא מעוניינים להתגרות בציבור החרדי ובנציגיו בכל הנוגע לחלוקת התיקים ולאיוש תפקידים בממשלה. חלק מחברי הגוש סבורים למשל שמינויו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לתפקיד שר האוצר, עשוי להוביל לשלילת תקציבים מהחרדים ויחסל כל סיכוי לתמיכת המפלגות החרדיות בממשלה הבאה. בנט אף מתעקש להקפיד על שמירת הסטטוס-קוו בסוגיות רגישות ונפיצות עבור הציבור החרדי שיבואו לידי ביטוי בהסכם הקואליציוני, כמו חוק הגיוס ונושאים אחרים שנוגעים לדת ומדינה.
עוד בהתייעצויות בין סער לבנט עלתה האפשרות לאחד את סיעותיהם, כך שיחד תהיה זו סיעה של 13 מנדטים, מה שיבטיח שאם ישראל תיגרר למערכת בחירות חמישית - שתי המפלגות יעברו בוודאות את אחוז החסימה. סיבה נוספת לאיחוד הסיעות היא שייתכן שהלגיטימציה הציבורית של בנט לכהן כראש ממשלה תשתפר כשיעמוד בראש סיעה גדולה יותר.
לפני השיחות עם סער, בנט נפגש לראשונה גם עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס בכנסת. בהודעה משותפת לאחר הפגישה נאמר כי "השניים דנו בעמדות שתי המפלגות לנוכח המצב הפוליטי הנוכחי, והפגישה הייתה טובה". משמעות הפגישה בין בנט לעבאס היא האצת המגעים בגוש השינוי במטרה לבחון אם ניתן להרכיב ממשלה.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס במליאת הכנסת
מנסור עבאס במליאת הכנסת
נפגש עם בנט לראשונה. מנסור עבאס
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
בגוש השינוי אומרים כי החל משלשום התהדקו השיחות והקשרים בגוש וקיימת אופטימיות באשר להצלחה להקים ממשלה, וכי גם בצד של בנט וגם בצד של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד - יש רצון לסיים עם זה במהירות. המטרה היא להגיע לנשיא ריבלין עם הודעה על ממשלה, מבלי לבזבז ימי מנדט נוספים - וכשלנתניהו נותרו שישה ימים עד לתום המנדט. בגוש מתנגדי נתניהו מעוניינים להקים ממשלה תוך 48 שעות.
פורסם לראשונה: 23:10, 28.04.21