4 צפייה בגלריה
בנט ועבאס. מפגש ראשון, ודרמטי
בנט ועבאס. מפגש ראשון, ודרמטי
בנט ועבאס. מפגש ראשון, ודרמטי
(צילום: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
פגישה דרמטית, בתחילתן של 48 שעות גורליות להקמת "ממשלת שינוי": יו"ר ימינה נפתלי בנט נפגש היום (ד') עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס. מדובר בקשר ראשון שמתקיים בין שני ראשי המפלגות. הפגישה נערכה בלשכתו של בנט בכנסת.
בהודעה משותפת לאחר הפגישה נאמר כי "השניים דנו בעמדות שתי המפלגות לנוכח המצב הפוליטי הנוכחי, והפגישה הייתה טובה". לאחר פגישת בנט-עבאס, נפגש יו"ר ימינה עם יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער.
משמעות הפגישה בין בנט לעבאס היא האצת המגעים בגוש השינוי במטרה לבחון אם ניתן להרכיב ממשלה. החל מאתמול התהדקו הקשרים והשיחות בגוש זה במטרה להגיע לנשיא ראובן (רובי) ריבלין עם הודעה על ממשלה, מבלי לבזבז ימי מנדט נוספים - וכשלבנימין נתניהו נותרו שישה ימים עד לתום המנדט. בגוש מתנגדי נתניהו מעוניינים להקים ממשלה תוך 48 שעות.
4 צפייה בגלריה
עבאס ולוין
עבאס ולוין
עבאס ולוין. החיבוקים ולחיצות היד הכשירו את הקרקע למפגש עם בנט
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
אוחנה ועבאס
אוחנה ועבאס
עבאס ואוחנה
(צילום: דוברות הכנסת )
4 צפייה בגלריה
עבאס וזוהר
עבאס וזוהר
עבאס וזוהר
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בין בנט לעבאס אין היכרות עמוקה ולא התקיימו שיחות ישירות או מפגשים. הקרקע למפגש הוכשרה לאחר שיתוף הפעולה שחל השבוע בין עבאס לליכוד ולאחר שהופצו התמונות בהן נראה עבאס כשהוא מחובק עם יו"ר הכנסת יריב לוין וכשהוא לוחץ בחמימות את ידיהם של השרים אמיר אוחנה ומירי רגב, מהקרובים ביותר לנתניהו.
כל אלו למעשה הובילו את בנט לעשות צעד זה, לאחר שלפני הבחירות התחייב - ודרש גם מנתניהו להתחייב - כי לא יקים ממשלה "בהסתמך על קולותיו של מנסור עבאס מהתנועה האיסלאמית".
האצת המגעים מתרחשת על רקע ישיבת הצרחות בממשלה אתמול ומינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים - מינוי שהוקפא על ידי בג"ץ ושהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגדיר כלא חוקי. כבר אמש הזהירו גורמים בליכוד כי הם סבורים שנתניהו שגה בהתנהלותו, והביעו חשש שהמהומה בממשלה הרחיקה את בנט וגדעון סער מנתניהו - שחזו במתרחש וכך התחדדה עבורם ההבנה שיש צורך דחוף בהחלפתו.

"היה מומנטום גדול למחנה נתניהו, ושבר לצד השני", אמר גורם פוליטי בהתייחסות לדיווחים שלשום על קשיים במשא ומתן בגוש מתנגדי נתניהו, "כעת זה התהפך". גורמים בגוש השינוי הסכימו, ואמרו כי הכאוס סביב מינוי שר המשפטים רק איחד את ראשי מפלגות השינוי נגד נתניהו, והוביל להתקדמות בשיחות ביניהם.
בנט עצמו אמר אמש בעקבות הדיון הסוער בממשלה כי "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה", והוסיף: "אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה".
ישיבת הממשלה אתמול בנוגע למינויו שר משפטים נערכה בהוראת בג"ץ. לאורך כמה שעות נשמעו בישיבה צעקות וחילופי האשמות קשים בין השרים. ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן בני גנץ דחה הצעה להמתין עם ההכרעה עוד 48 שעות – ודרש לקיים הצבעה מיד על מינויו לתפקיד. נתניהו הסכים, וההצעה למנות את גנץ נפלה לאור התנגדות שרי גוש הליכוד.

הכאוס החל כאשר נתניהו דרש להעלות הצעה משלו – למנות את אקוניס מהליכוד לשר המשפטים. גנץ התנגד, ואז התערב היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ואמר כי לאור עקרון הפריטטיות בממשלה – שבה החלטות צריכות להיעשות בהסכמה בין כחול לבן לליכוד – אין אפשרות להעלות את ההצעה הזו לסדר היום, כל עוד גנץ וכחול לבן מתנגדים לכך. נתניהו התעלם ממחאותיו של מנדלבליט והעלה את ההצעה בכל זאת, ותחילה היה נראה שאכן אושרה.
אולם מנדלבליט הבהיר כי ההצבעה הייתה לא חוקית, וטען: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי". הוא מחה גם על כך שלדבריו לא ניתנה לו רשות הדיבור. במהלך הדיון עצמו נשמע מנדלבליט צועק: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר". היועמ"ש הדגיש כי גם במקרה שבו ההצבעה הייתה חוקית, מינויו של אקוניס לא תקף כיוון שכל שרי גוש כחול לבן התנגדו – ולכן לפי עקרון הפריטטיות התוצאה שקולה לתיקו (מספרית התוצאה הייתה 17 שתמכו באקוניס מול 10 שהתנגדו).
בתום הישיבה נערך דיון נוסף בסוגיה בבג"ץ, שבמהלכו צידדו השופטים ביועמ"ש ואמרו שחוות דעתו מחייבת את הממשלה. הם הקפיאו את מיניו לכאורה של אקוניס לשר המשפטים, וקבעו דיון נוסף להיום, בשעה 15:30. נתניהו נדרש להציג את עמדתו בסוגיה עד השעה 11:00. לאור השבר מול מנדלבליט, בדיונים בבג"ץ מיוצגים כעת נתניהו והשר אקוניס על ידי עורך דין פרטי.