משלחת ישראלית ביקרה בשבוע שעבר בחרטום, בירת סודן, כדי לקיים שיחות עם גורמים בהנהגה הסודנית. כך אישרו הערב (יום ב') גורמים בכירים בישראל.
1 צפייה בגלריה
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל אל-בורהאן, מנהיג ההפיכה הצבאית בסודן
(צילום: AFP)
המשלחת הישראלית, שכללה נציגים של המוסד, קיימה שיחות עם מנהיג ההפיכה הצבאית גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן וככל הנראה גם עם ראש ממשלת סודן המודח עבדאללה חמדוק. גורמים בצבא סודן אמרו כי מטרת ביקורה של המשלחת הישראלית הייתה לתווך בין הצדדים, אך ככל הידוע, מטרת הביקור לא הייתה תיווך אלא להבין מה המצב במדינה לאחר ההפיכה.
עד כה ישראל נמנעה מלהגיב להפיכה בסודן, מה שהעלה טענות בסודן שישראל הייתה מעורבת בהפיכה ואף תמכה באל-בורהאן.

ההפיכה התרחשה בדיוק שנה לאחר שסודן הצטרפה ל"הסכמי אברהם" והגיעה בעיתוי לא נוח בכל מה שנוגע לנורמליזציה בינה לבין ישראל. שתי המדינות רשמו לאחרונה התחממות ביחסים ביניהן, וקיימו מגעים על עריכת טקס חתימה על ההסכם בוושינגטון, שיאשר רשמית את הצטרפותה של סודן ל"הסכמי אברהם". ארה"ב הודיעה כי בשל ההפיכה הצבאית יהיה צורך לבחון את התקדמות הנורמליזציה.
אל-בורהאן תומך בקידום היחסים עם ישראל, והוא אף נועד עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באוגנדה בפברואר 2020. סוגיית הנורמליזציה עם ישראל הייתה שנויה במחלוקת בין אל-בורהאן לבין ראש הממשלה חמדוק, שנעצר יחד עם שריו. חמדוק הבהיר בעבר כי הוא אינו מתנגד לנורמליזציה עם ישראל, אך סבר שאין מקום לעשות זאת בזמן הנוכחי, ואליו הצטרפו גם שניים משריו.
עם זאת, התנגדותם לא הפריעה להתחממות ביחסים בין שתי המדינות, ששיאה הגיע לפני כשלושה שבועות בפגישה פומבית נדירה באיחוד האמירויות בין שר המשפטים של סודן נאסר א-דין עבד אל-בארי עם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', שר הדתות מתן כהנא וסגן שר החוץ עידן רול. כמו כן, בתחילת החודש שעבר ביקרה בישראל בחשאי משלחת ביטחונית מסודן, ובחודשים האחרונים ביקרו משלחות ביטחוניות ישראליות במדינה האפריקנית.