77 ימים אחרי מתקפת הפתע הקטלנית בבוקר 7 באוקטובר, משרד הבריאות הפלסטיני, הנשלט על ידי חמאס, עדכן הבוקר (שישי) כי יותר מ-20 אלף פלסטינים נהרגו ברצועת עזה מתחילת המלחמה. חודשיים וחצי לתוכה, מספר ההרוגים הפלסטינים מגיע לכמעט 1% מאוכלוסיית הרצועה לפני המלחמה. ברצועה טענו בעבר כי יותר משני שליש מההרוגים הינם נשים וילדים.
לפי משרד הבריאות בעזה, שהנתונים שיוצאים מטעמו נשלטים כאמור בידי ארגון הטרור, 390 בני אדם נהרגו רק ב-48 השעות האחרונות. 734 נוספים הוגדו "פצועים", אך לא פורט מצבם. המספרים הללו ממשיכים לעלות כשבמקביל בחמאס מסרבים לדון בעסקת חטופים, שתביא עימה ככל הנראה הפוגה נוספת בלחימה.
4 צפייה בגלריה
ההרס בחאן יונס
ההרס בחאן יונס
פינוי פצועים בחאן יונס. "יותר מ-20 אלף נהרגו, כמעט אחוז מהאוכלוסייה"
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
4 צפייה בגלריה
ד"ר מוניר אל-בורש נפצע ובתו נהרגה בתקיפה אווירית על ביתם במחנה ג'באליה
ד"ר מוניר אל-בורש נפצע ובתו נהרגה בתקיפה אווירית על ביתם במחנה ג'באליה
מנכ"ל משרד הבריאות של חמאס. "נפצע בתקיפה אווירית"
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
הפלסטינים דיווחו הבוקר כי גם מנכ"ל משרד הבריאות בעזה, ד"ר מוניר אל-בורש, נמנה בין אותם מאות פצועים שהתווספו ביממה האחרונה. לפי הדיווח, הוא נפצע בתקיפה אווירית של צה"ל על הבית שבו שהה במחנה הפליטים בג'באליה. כמו כן, בתו נהרגה בתקיפה לפי הדיווח.

"יותר מחצי מיליון גוועים ברעב"

לפי דוח האו"ם, כרבע מאוכלוסיית הרצועה, יותר מחצי מיליון בני אדם, "גוועים ברעב". האו"ם מזהיר בשבועות האחרונים ממשבר הומניטרי, חרף הכנסת הסיוע, שעלול להוביל לאסון בעזה. לפי הדוח, היקף הרעב של האוכלוסייה ברצועה מאפיל אפילו על הרעב באפגניסטן ובתימן של השנים האחרונות.
בדוח מזהירים כי הסיכוי לגווע ברעב בקרב העזתים "גדל מיום ליום" - ונטען שם כי הדבר נובע בשל סיוע הומניטרי "לא מספק", שנכנס לרצועה. "לא רק שזה נהיה יותר גרוע", אמר עריף חוסיין, הכלכלן הראשי של תוכנית המזון העולמית של האו"ם, "מעולם לא ראיתי משהו בקנה מידה הזה. ובמהירות כזו".
4 צפייה בגלריה
רצועת עזה
רצועת עזה
יותר מחצי מיליון גוועים ברעב. עזה
(צילום: AP Photo/Fatima Shbair)
לפי נתוני האו"ם, כ-1.9 מיליון תושבי עזה, יותר מ-80% מהאוכלוסייה, גורשו מבתיהם, ורבים מהם נדחסים במקלטים של האו"ם. המלחמה גם דחפה את מוסדות הבריאות בעזה להתמוטטות. רק 9 מתוך 36 (25%) מהם עדיין פועלים, וגם הם פועלים באופן חלקי. כולם ממוקמים בדרום הרצועה, לפי ארגון הבריאות העולמי.
עובדי הארגון דיווחו על "מראות בלתי נסבלים" בשני בתי חולים שבהם ביקרו בצפון הרצועה. ההפצצות והלחימה נמשכות כל העת, והפלסטינים מדווחים על השבתת אמצעי תקשורת בתדירות גבוהה, שחוזרים מדי פעם בהדרגה.
עם תחילת המלחמה הפסיקה ישראל את כל משלוחי המזון, המים, התרופות והדלק לשטח הרצועה. לאחר לחץ אמריקני, היא אפשרה הכנסת סיוע דרך מצרים, אך באו"ם טוענים כי רק 10% מצורכי המזון של עזה נכנסו לשטח. השבוע ישראל החלה לאפשר הכנסת סיוע ממעבר כרם שלום.
4 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
יותר מ-80% פונו מבתיהם. מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: Ahmad Hasaballah /Getty Images)
עם זאת, לפי דיווחים בעזה אתמול, בתקיפה אווירית של צה"ל באזור מעבר כרם שלום נהרג מנהל המעבר ברצועת עזה, "אל"מ" בסאם רבן. לפי הפלסטינים, שלושה בני אדם נוספים נהרגו בתקיפה. בצה"ל אמרו לפי סוכנות הידיעות AP כי "תקפו חמושים באזור". רבן, שנחשב למינוי משמעותי של חמאס, היה אחראי על כניסת הסחורות לרצועה ועל גביית כספי המיסים - שהועברו לכיס של ארגון הטרור.
לפי הדיווחים בעזה, רבן המשיך לעבוד במתקני המעבר ולהכניס משאיות גם לאחרונה, ובמיוחד אחרי שסיוע הומניטרי החל להיכנס לרצועה גם דרך מעבר כרם שלום ולא רק ממעבר רפיח. עוד דווח כי התקיפה האווירית באזור המעבר התרחשה אחרי שרבן ביצע תיאום עם סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים (אונר"א) על הסיוע שאמור להיכנס תחת אחריותו.