כלי תקשורת מרכזיים בעולם ממשיכים לעסוק בהרחבה במעשי האונס שביצע חמאס בקורבנות השבת השחורה, אחרי שחלקם הגיבו באיחור ניכר לעדויות על הזוועות. שינוי המגמה התרחש במהלך החודש האחרון, על רקע התסכול הישראלי משתיקת ארגוני הנשים בעולם אחרי הטבח.
בשבוע שעבר פרסם "ניו יורק טיימס" תחקיר נרחב על התקיפות המיניות של מחבלי חמאס, במסיבת הטבע ברעים ובזירות נוספות בדרום. בסוף השבוע פרסמו העיתונים "וול סטריט ג'ורנל" ו"הטלגרף" הבריטי כתבות מקיפות בנושא שכוללות תיאורים גרפיים קשים. חלק ניכר מהכתבה של "וול סטריט ג'ורנל" עסק בחקירה הישראלית על מעשי האונס, שמתנהלת כמעט שלושה חודשים אחרי הטבח.
4 צפייה בגלריה
תמונות הנרצחים והחטופים ממסיבת הטבע מסיבת הטבע נובה
תמונות הנרצחים והחטופים ממסיבת הטבע מסיבת הטבע נובה
תמונות הנרצחים והחטופים ממסיבת הטבע
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
הכותרת
איך שופטים את מחבלי חמאס?
27:08
לפי "וול סטריט ג'ורנל" החוקרים משתמשים ב-200,000 תמונות וסרטונים וב-2,000 עדויות, כדי להרכיב תמונה מלאה שמפרטת על האכזריות הבלתי נתפסת של חמאס - שמכחיש שאנשיו אנסו נשים ב-7 באוקטובר. העיתון ציין כי ישראל שואפת שכתבי האישום נגד האחראים למעשים יעמדו בסטנדרטיים הבינלאומיים, ויספקו עדות מקיפה למה שהתרחש בשבת השחורה.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי החקירה צפויה להוביל למשפט שיהיה המשמעותי ביותר בישראל מאז שנות השישים, אז נלכד הפושע הנאצי אדולף אייכמן, שנשפט בישראל והוצא להורג. "מדינת ישראל מעולם לא התמודדה עם פשעים ועם חקירה בהיקף הזה", אמר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. "זה יהיה אחד המשפטים החשובים ביותר שאי פעם התרחשו בישראל".
4 צפייה בגלריה
אתר מסיבת הטבע נובה פסטיבל נובה מהאוויר
אתר מסיבת הטבע נובה פסטיבל נובה מהאוויר
מכוניות שרופות ליד האתר שבו הייתה המסיבה
(צילום: רויטרס /Ilan Rosenberg)
"וול סטריט ג'ורנל" ציין כי אחת המטרות של החקירה הישראלית היא תיעוד היסטורי של הזוועות שיעלה את המודעות בעולם – כפי שמשפט אייכמן הציג לעולם את "הפתרון הסופי", והוציא לדרך תהליך שבו ניצולים נחשפו וסיפרו על מה שעבר עליהם.
המשטרה בוחנת את העדויות של המחבלים שנתפסו, וחומרים מהמצלמות שהיו עליהם. גם חומרים ממצלמות רכב וממצלמות אבטחה בדרום הארץ, וחומרים שנמצאו בעזה, נבחנים על-ידי החוקרים. לפי גורמים משפטיים, אחד האתגרים בחקירה הוא שאיסוף הראיות הפורנזיות אחרי הטבח הסתיים אחרי זמן קצר – מכיוון שצה"ל היה עסוק בלחימה באזור שבו התרחשו הזוועות.
4 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה
(צילום: יאיר שגיא)
התמונות והעדויות שהועברו ל"וול סטריט ג'ורנל" מעידות על אונס קבוצתי ועל קורבנות שנשרפו בחיים. אנשי העזרה הראשונה שהגיעו לשטח תיעדו גופות מבותרות ואיברים שהושחתו, של נשים וגברים. קורבנות הופשטו, והבגדים היו מוכתמים בדם. בהקלטה של שיחת טלפון שהועברה ל"וול סטריט ג'ורנל" נשמעים מחבלים שנוסעים בכבישי הדרום צוהלים, ואחד מהם מדבר על אונס נשים.
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר שהטבח של חמאס היה "שיטתי וחסר תקדים באכזריותו". עם הזמן נחשפים פרטים חדשים על מעשי האונס. תחילה לא מצאו החוקרים נשים שנאנסו ונשארו בחיים, אך לאחרונה לפחות שלוש נשים פנו למשרד הרווחה וסיפרו על מה שעברו. ב"טלגרף" הבריטי ציינו כי לפי ההערכות בשבת השחורה היו לפחות שבע זירות שבהן הותקפו מינית נשים ונערות.
4 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
"טבח שיטתי וחסר תקדים באכזריותו"
(צילום: יאיר שגיא)
איש זק"א חיים אוטמזגין אמר ל"טלגרף" שכשהגיע לבית בבארי הוא נכנס לממ"ד בקיבוץ, ושם ראה שתי נשים שהופשטו מבגדיהן ונרצחו. דבר לא הכין את אוטמזגין, שנמצא בזק"א כבר 27 שנה, למה שראה באותה שבת. "אני בדרך כלל לא שם לב לפרטים, אנחנו עובדים כמו מכונות", הוא מספר. "אני לא נגעתי בסיגריה בשנה האחרונה – ועכשיו אני מעשן שלוש קופסאות ביום. הורדתי שמונה קילו".
לצורך הליך הזיהוי, הגופות של קורבנות הטבח הועברו למחנה שורה. שרי מנדס, שהתנדבה במשך כשבועיים במחלקה לזיהוי גופות הנשים במחנה, סיפרה שנרצחות רבות שהובאו לשם היו בלבוש חלקי ומוכתם בדם. מנדס ציינה שבחדרי המתים מיהרו למסור את הגופות למשפחות כדי להביא אותן לקבורה, במקום למצוא סימנים שיעידו בצורה מפורטת על מה שעבר עליהן. החשש שלה הוא שהדבר יקשה על החקירה. "הדאגה העיקרית שלנו, במיוחד בימים הראשונים, הייתה הזיהוי - כדי שיהיה ניתן להודיע למשפחות ורק לאחר מכן להכין את הגופות לקבורה", היא אמרה החודש לאו"ם.