הפרובוקציה של חיזבאללה: תיעוד גניבת מצלמת התצפית

פרסום ראשון: במשך שעות לא ידעו כוחות צה"ל בפיקוד הצפון על האירוע בגבול ביום רביעי האחרון, אז פעילי חיזבאללה השחיתו מצלמות תצפית קרוב לשער פאטמה בסמוך מטולה - ואף גנבו את המצלמה. בצה"ל הבחינו בפגיעה בגדר החדשה, שכוללת אמצעים ביטחוניים רבים, יותר מחמש שעות לאחר שהתרחשה, ורק אז החלו לתחקר את האירוע. ל-ynet נודע כי צה"ל סגר שטחים נרחבים באזור ובדק אם פעילי חיזבאללה חדרו לשטח ישראל.
התקרית החמורה התנהלה בחסות פרובוקציות נוספות של פעילי חיזבאללה נוספים. מול בתי היישוב מטולה הם הציתו שריפות וירו זיקוקים בכינון ישיר לעבר ישראל, ובגליל המערבי ניסו לפגוע בגדר, אך צה"ל הגיב בפיצוץ מטען הלם שהבריח את הפעילים. כתב ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה, עלי שועייב, הציג שלשום את המצלמה שנתלשה מהגדר - וגיחך על תגובת צה"ל לאירוע.
2 צפייה בגלריה
כתב אל מנאר בדרום לבנון מחזיק מה שלטענתו זה מצלמת תצפית צה"לית שנתלשה לכאורה על ידי קבוצה של אנשים שטיפסו על עמדת מצלמות של צה"ל ופירקו את המצלמות
כתב אל מנאר בדרום לבנון מחזיק מה שלטענתו זה מצלמת תצפית צה"לית שנתלשה לכאורה על ידי קבוצה של אנשים שטיפסו על עמדת מצלמות של צה"ל ופירקו את המצלמות
בצה"ל גילו על התקרית אחרי כמה שעות. תיעוד השחתת הגדר וחשיפת המצלמה ע"י כתב אל-מנאר
ראשי הרשויות שסמוכות לגבול לבנון בגליל העליון הביעו זעם בעקבות האירוע, וההבנה כי בצה"ל "פספסו" אותו. לטענתם, באותה מידה יכלו פעילי חיזבאללה שחיבלו במצלמות - לקפוץ מעבר לגדר ולחדור לישראל. ראשי הרשויות נפגשו שלשום עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, ודרשו ממנו תשובות על אירועי ההסלמה בגבול, שלדבריהם מראים את רצון חיזבאללה להגיע למלחמה עם ישראל.
בפגישה עם ראשי הרשויות הודה מפקד פיקוד הצפון כי האירוע - ניסיון הפגיעה בגדר והרס המצלמות, ומשך הזמן שחלף עד שגילו בצבא את האירוע החמור, היה תקלה. לצד זאת אמר להם גורדין כי הוא לא רואה מלחמה קרבה והוסיף שחיזבאללה מורתע.
הפרובוקציות בגבול הצפון נמשכו אתמול כשכמה לבנונים חצו את הקו הכחול בגבול באזור הר דב. בלבנון טענו כי צה"ל ירה רימוני עשן וגז מדמיע לעבר קבוצת עיתונאים וחבר פרלמנט שהתלווה אליהם לסיור באזור הגבול, ודיווחו כי הנוכחים בסיור שאפו עשן. בלבנון טענו כי הקבוצה לא חצתה את הגבול, אך בצה"ל הבהירו שכן - ומאחר שהלבנונים סירבו להתפנות, ירו כדי להרחיקם והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.
תיעוד בזמן השידור: פיזור הלבנונים שחצו את הקו הכחול אתמול
(מתוך שידורי ערוץ "אל ג'דיד")

לפי הטענה הלבנונית, צה"ל דרש מאותה קבוצה להתרחק ולחזור לשטח לבנון. חבר הפרלמנט שהצטרף לסיור הוא האשם קאסם, שנמנה עם הסיעות התומכות בחיזבאללה בפרלמנט הלבנוני - אך לא משתייך לסיעת חיזבאללה.
יומיים קודם לכן נחשף כי למרות הפרובוקציות של חיזבאללה, שכוללת הצתות וירי זיקוקים לעבר שטח ישראל, בדרג המדיני הנחו את צה"ל לא להגיב בירי. ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, אמר ביום חמישי ל-ynet כי "ההסכם שנקבע בתום מלחמת לבנון השנייה - נגמר ונמחק. אפילו בחיזבאללה מבהירים שישראל לא יכולה להסתמך עליו. זה חוסר אחריות להפקיר את תושבי הצפון".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: לוחמי צה"ל מרחיקים חשודים מהקו הכחול חזרה ללבנון
תיעוד: לוחמי צה"ל מרחיקים חשודים מהקו הכחול חזרה ללבנון
כוחות צה"ל בגבול, כפי שתועדו ע"י הצד הלבנוני
(מתוך טוויטר)
אזולאי מאמין שההרתעה שהשיג צה"ל במלחמת לבנון השנייה נשחקה, ואמר: "כל פעם הבלגה ועוד הבלגה, חייבים להגיב. קו השבר היה האירוע של מגידו, כשנסראללה הבין שהוא יכול לתקוע לנו אצבע בעין ולעשות מה שהוא רוצה, ושמדינת ישראל לא תגיב. תראה את הבדיחה עם אוהלי חיזבאללה. מתחננים לצרפתים, לאמריקנים ולאו"ם שיטפלו בזה עבורנו, ונסראללה מצידו הבהיר שאם לא ישחררו את אדמות רג'ר הוא לא יפנה כלום".
רכז הביטחון של מטולה בעבר אמיר שושני סיפר כי "שוחחתי עם קצינים בצה"ל והתחושה שלהם היא שידיהם כבולות בגלל הדרג המדיני". לדבריו, "אנחנו מגלים רפיסות. המפקדים בשטח היו מאוד רוצים להגיב ולא לאפשר את הפגיעה הזאת בריבונותה של מדינת ישראל". בצה"ל מסרו בתגובה כי ביום רביעי אחר הצהריים הגיבו הלוחמים בירי באוויר להרחקת המתפרעים, אבל שושני טוען כי "כשאדם מחבל בגדר ויורה זיקוקים לעבר בתי היישוב, ירי באוויר הוא לא התגובה הראויה. עובדה שהם חזרו על הניסיונות האלו עוד כמה פעמים ולא ממש הורתעו מתגובת צה"ל".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה אשר מצויה בתחקיר מעמיק בימים אלו. בסוף התחקיר, יופקו ויילמדו הלקחים מן האירוע במלואם". גורמים בצבא טוענים מרגע האירוע ועד הכרתו, חלפו רק כשעתיים.