בהערכת מצב שפרסמו הבוקר (חמישי) אנשי המחקר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון, צוין כי "אנו מזהים דפוס ברור של חיזבאללה בחודש וחצי האחרון ליצירת חיכוך והסלמה באזורי המחלוקת שעל קו כחול" - קו ההפרדה בין ישראל ללבנון על פי החלטת האו"ם. הדברים מגיעים על רקע אירועים רבים שהתרחשו בגבול שבין ישראל ללבנון.
11 צפייה בגלריה
"קפיצת מדרגה". חלק מאירועי החודש האחרון בגבול לבנון
"קפיצת מדרגה". חלק מאירועי החודש האחרון בגבול לבנון
"קפיצת מדרגה". חלק מאירועי החודש האחרון בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל, JALAA MAREY / AFP)
נקודת המחלוקת בין לבנון לישראל בגבול הצפוני
במכון המחקר שבגליל ציינו כי אותם אזורים, 13 במספר, הם אלו שבלבנון טוענים כי נלקחו מהם על ידי ישראל. תחילת האירועים, שמהווים על פי חוקרי המכון "קפיצת מדרגה ומגמה שתמשיך ותסלים", התרחשו בחודש יוני עם חשיפת פלישת לוחמי חיזבאללה לשטח הריבוני של מדינת ישראל בהר דב והקמתם של שני אוהלים, שאוישו על ידי כוחות חמושים. אך יש שיאמרו כי ראשיתה של ההסלמה הייתה במטח של 34 רקטות שנורו לישראל מלבנון תוך כחצי שעה בחג הפסח - המטח הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה. כך נראים שלושה חודשים של הסלמה, שהתעצמה בחודש האחרון.
6 באפריל: 34 רקטות נורו לישראל מלבנון, ומתוכן יורטו 25. חמש נוספות התפוצצו בשטח ישראל. דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר כי ירי מהלבנון הוא "חמאסי-פלסטיני". בצה"ל הגיבו בלילה בתקיפה של שלוש מטרות של ארגון הטרור חמאס באזור שממנו שוגרו אתמול הרקטות. לפי הדיווחים בלבנון, התקיפות התמקדו במחנה הפליטים ראשדייה שליד העיר צור - ונגרם נזק לבתים ולתשתיות.
11 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי ובבצת
פגיעת רקטה בשלומי ובבצת
פגיעת ממטח הרקטות בשלומי ובבצת
(צילום: שגיא וקנין, גיל נחושתן)
11 צפייה בגלריה
לבנון
לבנון
תיעוד הנזק בלבנון לאחר תקיפת צה"ל
(צילום: AP )
28 באפריל: שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן סייר בצידו הלבנוני של גבול ישראל-לבנון, שעות ספורות אחרי שנפגש עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ותצפת לעבר שטח ישראל.
11 צפייה בגלריה
שר החוץ האיראני בגבול לבנון-ישראל
שר החוץ האיראני בגבול לבנון-ישראל
שר החוץ האיראני בגבול ישראל-לבנון
(צילום: Irna)
21 במאי: חיזבאללה סיים תרגיל מיוחד ממש בגבול הצפון - הפגנת כוח יח"צנית וראוותנית מול העיניים של צה"ל. התמרון דימה תקיפה נגד יישובים ישראליים וחטיפת שבויים. בתיעודים שהופצו מהאימון נראה שימוש בכטב"מים, באופנוענים, בדגלי ישראל וסמלי מגן דוד - שהיוו מטרות לירי. בעקבות התרגיל, 33 חברי פרלמנט לבנונים השמיעו עמדה נחרצת נגד חיזבאללה, וטענו לאוזלת יד של מדינת לבנון אל מול מעשי ארגון הטרור.

7 ביוני: דחפור של צה"ל שהיה בפעילות שגרתית לסימון הגבולות באזור הר דב, ליד כפר שובא הלבנוני, נתקל באזרחים מלבנון שהתקרבו אליו בכוונה כדי להפריע. במסגרת התקרית החריגה, אחד מאותם אזרחים התקרב לכלי ההנדסי ועומד מולו בעת שהוא גורר ערימת חול. אחרי שאותו אדם חסם את דרכו של הדחפור החליט הנהג להמשיך להתקדם תוך שהוא ממשיך לדחוף את ערימת העפר, עד שכיסתה את רגליו של האזרח הלבנוני, שבתגובה החל לצעוק ולזרוק אבנים לעבר כלי הרכב.

9 ביוני: רשת אל-מיאדין הלבנונית דיווחה על תקרית חריגה יחסית בין צה"ל לצבא לבנון, שבמהלכה הונחה חייל לבנוני לכוון RPG לעבר טנק וג'יפ צה"ליים. לפי צה"ל, התקרית התחילה כשלבנונים הפריעו במכוון לעבודות הצבא בצד הישראלי - והורחקו באמצעים לפיזור הפגנות.
11 צפייה בגלריה
חייל לבנוני מכוון RPG לעבר טנק ישראלי
חייל לבנוני מכוון RPG לעבר טנק ישראלי
חייל לבנוני מכוון RPG לעבר טנק ישראלי
15 ביוני: ראש מועצת מטולה פנה במכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לשגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ולשר החוץ אלי כהן ודרש את התערבותם עקב פעולות שביצעה לבנון, שבמסגרתן סילקה מוקשים שהונחו על ידי צה"ל בצד הלבנוני של גדר הגבול. לבנון פוצצה את המוקשים ללא התרעה - תוך סיכון האזרחים בצד הישראלי.
11 צפייה בגלריה
אש ליד שהבעירו לבנונים לי הגבול
אש ליד שהבעירו לבנונים לי הגבול
שריפה בגבול הצפון כתוצאה מירי זיקוקים מלבנון
(צילום: JALAA MAREY / AFP)
21 ביוני: צה"ל אישר את הפרסומים בתקשורת על עמדת חיזבאללה עם שני אוהלים שהוקמה בצד הישראלי של הגבול בהר דב. לפי מסמך שפרסם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, אוהל ראשון זוהה בשטח כבר ב-12 במאי, והשני שהוקם מאוחר יותר זוהה ב-31 במאי. לפני קרוב לשבועיים פירקו אנשי חיזבאללה את אחד מהאוהלים. עם זאת, מספר האנשים ששהו במאהל לא השתנה - בין שישה לשמונה חמושים - וכולם התקבצו לתוך האוהל שנותר במקום.
11 צפייה בגלריה
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהל חזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון, באזור הר דב
אוהלי חיזבאללה בצד הישראלי של הגבול עם לבנון
6 ביולי: טיל נ"ט שנורה מלבנון התפוצץ בשטח ישראל, ליד הכפר רג'ר הסמוך לגבול. בתגובה לכך הגיבה ישראל בירי ארטילרי של קרוב ל-20 פגזי תותחים לעבר שטחים פתוחים באזור.
11 צפייה בגלריה
פיצוץ בגבול לבנון
פיצוץ בגבול לבנון
עשן העולה מהמקום שבו פגע הטיל ליד הכפר רג'ר
12 ביולי: ביום השנה ה-17 לפרוץ מלחמת לבנון השנייה הרחיקו כוחות צה"ל פעילי חיזבאללה שהתקרבו לגדר הגבול עם לבנון וניסו לחבל בה. הצבא השתמש ב"מטען הלם" שהונח מראש על הגדר באזור זרעית, ותיעד את התקרית. בצבא הדגישו כי לא מדובר בהסלמה או בנפיצות באזור, מאחר שלאורך תקופה מנסים בצד הלבנוני לחבל בגדר ובמכשול החדש בצפון. מאחורי ההפתעה שחיכתה לאנשי החיזבאללה שהתקרבו לגבול עומדים לוחמי המילואים של גדוד 7056, שסיימו היום תעסוקה מבצעית בגזרה.
במקביל לאירוע באזור זרעית, אירעה התקהלות עם דגלים בצד המזרחי של מטולה ובצדו הלבנוני של הגבול: לבנונים הדליקו שם זיקוקים והתקרבו לגדר - לפני שצה"ל ירה לאוויר והרחיק אותם. על פי הדיווחים בלבנון, כוחות יוניפ"יל וצבא לבנון היו באזור והרחיקו משם אזרחים. לצד זאת, כמה לבנונים השחיתו מצלמות תצפית על הגבול קרוב לשער פאטמה בסמוך מטולה.

באזורי מחלוקת נוספים בגזרה המזרחית והמערבית של גבול לבנון מובילים פעילי חיזבאללה פרובוקציות כמו ניסיונות חבלה בגדר, הצתות וחציית הקו הכחול לשטח ישראל, בין השאר על רקע פעילות צה"ל במובלעות מעבר לגדר הגבול, בתוך הקו הכחול, להעמקת המכשול בין ישראל ללבנון. פעילות זאת נעשית תחת אבטחה נרחבת ומשמעותית, מול ניסיונות הפרעה לפעילות אנשי ההנדסה הצה"ליים. בהערכת המצב ציינו אנשי המחקר של מרכז עלמא כי להערכתם "חיזבאללה יבצע פעולה התקפית ישירה נגד כוחות צה"ל, בסמוך לגדר, בדגש על אחד מאזורי המחלוקת".

זעם במטולה: "סיפור של הבלגה, חייבים להגיב"

תיעוד ניסיון הפגיעה בגדר שבגבול לבנון באזור מטולה, ותליית דגלי חיזבאללה באזור, פורסם היום ברשתות החברתיות הערביות, והוא מעיד על המשך המגמה שמובילים בחיזבאללה, שנשלט מאיראן - להביא להסלמה ולעימות מלחמתי בין ישראל לארגון הטרור. דובר צה"ל מסר בתגובה לפרסום התיעוד כי "החשודים לא חצו לשטח ישראל, ולא היוו סכנה לתושבים. הדגלים זוכו ופונו, האירוע מתוחקר".

11 צפייה בגלריה
לבנוניים משחיתים מצלמות תצפית בשער פאטמה סמוך למטולה
לבנוניים משחיתים מצלמות תצפית בשער פאטמה סמוך למטולה
השחתת המצלמות על הגדר ליד מטולה
(מתוך טוויטר)
אתמול גם הציתו לבנונים, מול בתי תושבי מטולה, שריפות בשישה מוקדים. כך על פי דיווחי תושבים ביישוב, שציינו כי כמה מהשריפות התפשטו מעבר לשטח לבנון, לתוך המרחב הריבוני של ישראל. הלבנונים גם ירו זיקוקים בכינון ישיר לעבר בתי התושבים, ונשאו דגלי חיזבאללה. כתוצאה מהשריפות, התפוצצו מוקשים ישראליים שנועדו להגן על הגבול, ונגרמו נזקים לגדר האינדיקטיבית החדשה.
במטולה טוענים כי על אף הנזק והחדירה של מחבלי חיזבאללה לשטח ישראל, הנחו בדרג המדיני את מפקדי צה"ל שלא להגיב ולא לירות בהם. "אנחנו מגלים רפיסות, ומשיחות שלי עם קצינים בצה"ל התחושה שידיהם כבולות בגלל הדרג המדיני", סיפר אמיר שושני, תושב מטולה ולשעבר רכז הביטחון של היישוב.
לדברי שושני, "המפקדים בשטח היו מאוד רוצים להגיב ולא לאפשר את הפגיעה הזאת בריבונותה של מדינת ישראל". בצה"ל ציינו אתמול כי הלוחמים הגיבו בירי באוויר להרחקת המתפרעים, אבל שושני טוען כי "כשאדם מחבל בגדר ויורה זיקוקים לעבר בתי היישוב, ירי באוויר הוא לא התגובה הראויה בעיני. עובדה שהם חזרו על הניסיונות האלו עוד כמה פעמים ולא ממש הורתעו מתגובת צה"ל".
11 צפייה בגלריה
 רכב צה"לי במטולה
 רכב צה"לי במטולה
רכב צה"לי במטולה
(צילום: EPA/Ziad Choufi)
דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה, ראה כיצד בצד השני של הגבול לא מגלים כל פחד מהצבא. "הסכם 1701 שנקבע עם תום מלחמת לבנון השנייה, שאתמול ציינו 17 שנים לתחילתה, נגמר ונמחק. אפילו בחיזבאללה מבהירים כי ישראל לא יכולה עוד להיתלות עליו", אמר. לדבריו, "בעיני זה חוסר אחריות להפקיר את תושבי הצפון, הסיפור הזה של הבלגה הבלגה והבלגה. חייבים להגיב, נקודה".
אזולאי מאמין כי ההרתעה שהשיג צה"ל במלחמת לבנון השנייה נשחקה: "קו השבר מבחינתי היה האירוע של מגידו, כשנסראללה הבין שהוא יכול לתקוע לנו אצבע בעין ולעשות מה שהוא רוצה, ושמדינת ישראל לא תגיב. תראה את הבדיחה עם אוהלי חיזבאללה - מתחננים לצרפתים, לאמריקנים ולאו"ם שיטפלו בזה עבורנו, ונסראללה הבהיר זאת אתמול שאם לא ישחררו את אדמות רג'ר הוא לא יפנה כלום".
אור ברדוש, תושב הצפון, סיפר ל-ynet Live כי "רואים איזשהו יותר מתח באוויר. חיים בשגרה, התנועה חופשית, אבל גם יותר רגישים לכל מטוס שעובר בשמיים, לכל רעש ולכל רכב צבאי שעובר. יש איזושהי תחושה קצת יותר מתוחה בחודשים האחרונים. חיים את החיים, אבל יש קצת יותר חרדה לאיזשהו אירוע שעלול לבוא".

האיום של נסראללה - והתגובה של ראש אמ"ן

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אמש בפעם הראשונה למתיחות בגבול לבנון, ואמר כי "כל מי שטוען שאנחנו הקמנו אוהלים ובתגובה ישראל הקימה את הגדר, זה לא נכון. הגדר כבר שנה מתקיימת. בפועל אין שני אוהלים, יש רק אוהל אחד על אדמה לבנונית. האוהל השני לפי קו הגבול בכלל על אדמה לבנונית ואין על זה מחלוקת".
11 צפייה בגלריה
ראש אמ"ן ומזכ"ל חיזבאללה
ראש אמ"ן ומזכ"ל חיזבאללה
ראש אמ"ן ומזכ"ל חיזבאללה
(צילום: מוטי קמחי)
נסראללה אף שיגר מסר מאיים במרומז לישראל על רקע סוגיית האוהלים: "אם ישראל הייתה אותה ישראל, עם הצבא שלא מובס, ולבנון אותה לבנון ש'ניתן לכבוש אותה עם להקה צבאית', אז צה"ל היה משגר שני פגזים על האוהל או שולח מזל"ט ואולי האוהל בכלל לא היה. אבל המצב לא אותו מצב, וישראל לא פועלת, היא יודעת שזה דבר שלא ייענה בשתיקה, והאנשים שלנו יודעים מה עליהם לעשות אם יפעלו נגד האוהל".
ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הגיב לדבריו של נסראללה, ומסר כי "אנחנו עוקבים וקשובים למזימותיו. שלא יטעו בנו, נעשה כל מה שנדרש כדי לשמור על שקט בגבול הצפון". ברקע התקרית בגדר הגבול אתמול הוא ציין כי "חיזבאללה והעומד בראשו ממשיכים גם בימים אלה לייצר פרובוקציות".