ראש מפלג החקירות במשטרה, סגן-ניצב זיו שגיב, התייחס הבוקר (יום א') לתיעוד ההתקהלויות המטרידות במהלך ימי חג הפורים. "שום חוק ושום תקנה אי אפשר לאכוף אם אין שותפות ואין הזדהות של הציבור", אמר סנ"צ שגיב בריאיון לאולפן ynet לאחר שבסוף השבוע הצטופפו אלפי צעירים עם תחפושות ואלכוהול במסיבות רחוב בתל אביב.
למרות הירידה בנתוני התחלואה בקורונה, במערכת הבריאות חוששים כי צעירים, שלא מעט מהם טרם התחסנו, חשופים יותר להדבקה. נציג המשטרה הסביר כי החלטת הממשלה על סגר לילי בחג הפורים לא מנעה בחוק התקהלות בשעות היום: "כל מה שראינו בתמונות (ממסיבות הרחוב בתל אביב) זה אזרחים שיצאו למרחב הציבורי. כרגע אין איסור לשהות במרחב הציבורי".
- אולי הגיע הזמן לומר "אנחנו לא יודעים איך להתמודד עם מה שקורה כאן". "את השאלה הזאת צריך להפנות לציבור. משטרת ישראל הפעילה בסוף השבוע מגוון של אמצעים, החל ממסוקים ורחפנים, פרשים על סוסים, פעילות גלויה וסמויה. הפעלנו את מערך הסייבר ורכזי המודיעין, אלפי שוטרים ברחובות, מחסומים, אבל בסופו של דבר מדובר במשמעת אישית ואכפתיות של כל אחד ואחת מאיתנו".
1 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
(צילום: איתי בלומנטל )
- כשיש מסיבת ענק בתל אביב, יכול להיות שאתם לא יכולים להתמודד עם מציאות כזאת. "בשלושת הימים האחרונים, בעיקר בדגש על שעות עוצר הלילה, הפעלנו את מרב הכלים שעומדים לרשותנו. בשעות הלילה, בזמן העוצר הלילי בין 20:30 בערב ל-05:00 בבוקר, פעלנו בצורה אינטנסיבית מאוד. בלילה אחד חילקנו 1,700 קנסות, אפשר לראות שהגיל הממוצע הוא 20 עד 30. מרבית הקנסות הם לגיל הזה. כל האמצעים שלא נפעיל, אין להם שום ערך ותחליף לעומת המשמעת האישית".
- אז אתה אומר לנו שכל העוצר לילה הזה הוא עבודה בעיניים? "משטרת ישראל פועלת באמצעים ובכלי העבודה שקיבלנו. מה שהממשלה החליטה זה על עוצר לילי ובשעות האלה אכפנו ביד קשה. מיום רביעי הצלחנו לסכל מאות מסיבות רחוב ומסיבות פרטיות. יחידת אתגר של להב 433 לקחה את הנושא בצורה משימתית, יצרנו קשר והזהרנו עשרות אנשים שארגנו מסיבות כאלה, בין אם מדובר במסיבות פרטיות או מסחריות. כל מה שהובא לידיעתנו - סיכלנו.
"לדוגמה, במוצאי שבת הצלחנו להגיע למסיבה מחתרתית במרתף בבניין פנורמה בתל אביב עם 300 משתתפים. כמובן שפיזרנו אותם וחילקנו שם למעלה מ-180 דו"חות. לא הייתה למעשה עיר במדינת ישראל שהאזרחים לא חגגו בה, וכמו שאמרתי קודם שום חוק ושום תקנה אי אפשר לאכוף אם אין שותפות ואין הזדהות של הציבור. אני מניח שאחרי שנה של סגרים הציבור עייף, אבל אנחנו ממשיכים בפעילות אינטנסיבית ועושים כל מה שיש באפשרותנו".
- הייתם מעדיפים שיהיה סגר מלא בימי חג הפורים? "משטרת ישראל רק אוכפת את החוק, אנחנו לא שותפים בקביעת החוקים והתקנות, בשביל זה יש את ממשלת ישראל. אנחנו עושים את המרב שאפשר במסגרת הכלים האלה ופועלים. התמודדנו עם אלכוהול רב ששפכנו, הגענו למסיבות שבהן ראינו מאות של חבר'ה צעירים חוגגים, חלקם שיכורים. השילוב של אלכוהול עם מסיבות ומוזיקה הוביל אנשים קצת לשיבוש הדעת והיו כמה מקרים של תקיפת שוטרים.
"אחד המקרים יוצאי הדופן התרחש בשוק מחנה יהודה בירושלים. שם ניפצו בקבוק על ראש של שוטר, והיו עוד מקרים שבהם שוטרים הותקפו. בכל אחד מהמקרים האלה אנחנו מגיבים בחומרה. אנחנו מצליחים לעצור את התוקפים, פותחים תיקי חקירה. אבל כמו שאמרתי, מדובר במאבק משותף. אנחנו במשטרה אחראים על אכיפת החוק, אבל כל אחד ואחת מהאזרחים הבגירים במדינה צריך לדאוג לבריאות שלו ולבריאות של בני משפחתו".
- האם אפשר לומר בעצם שמה שהיה כאן בשלושת הימים האחרונים הוא כישלון מבחינתכם? "משטרת ישראל לא הייתה חתומה על הצלחה או כישלון, זה המחיר החברתי שאנחנו נשלם בסופו של דבר. מדי יום מאות שוטרים נשלחים למשימה, תוך כדי סיכון חיים. אנחנו מגיעים לבתים של חולים ושל מבודדים כדי לאכוף את הבידוד. אנחנו בודקים שאנשים נשמעים להוראות. אתה שואל אותי על הצלחה או כישלון? אני חושב שאת המחיר כולנו משלמים, גם בפן הבריאותי אבל בעיקר גם בפן הכלכלי ובשיבוש שגרת החיים שלנו כבר כמעט שנה שלמה".