3 צפייה בגלריה
חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמי
שיגר אזהרה לסעודיה. חוסיין סלאמי
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, איים היום (חמישי) על סעודיה, על רקע הדיווחים השונים על התקרבות ביטחונית בין ישראל לבינה. "אתם מסתמכים על ישראל שמתמוטטת, וזה יהיה הסוף שלכם", אמר סלאמי, וציין שדבריו מהווים "אזהרה" לסעודיה.
סלאמי, נדגיש, הטיח בסעודיה האשמות נוספות. "משימתנו היא לעקוב אחר האויב", אמר. "אני פונה לסעודים ואומר להם להפסיק להתערב בעניינים פנים-איראניים. תחזרו לארמונות הזכוכית שלכם. ביתכם הוא כקורי עכביש, זה סוף המזימות שלכם". שלשום אמר סלאמי כי סעודיה צריכה "לשלוט בכלי התקשורת שלה", בהתייחס לסיקור הסעודי של הנעשה באיראן במסגרת מחאת החיג'אב. סעודיה, נזכיר, מממנת בין היתר את ערוץ "איראן אינטרנשיונל", שתומך באופוזיציה לשלטון בטהרן.

3 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
נשיא ארה"ב קיבל פרטים על הסכמים ביטחוניים עם מדינות מחוץ להסכמי אברהם. לפיד, גנץ וביידן
(צילום: EPA)
הצהרתו של סלאמי, אגב, סותרת דברים שאמר השבוע עלי אכבר, יועצו הבכיר של המנהיג העליון של איראן, שאמר כי טהרן וריאד צריכות לפתוח מחדש שגרירויות זו אצל זו, ולפתור את בעיותיהן בצורה דיפלומטית. בשנה שעברה טהרן וריאד החלו בשיחות ישירות בניסיון לשפר היחסים, שנותקו באופן רשמי ב-2016. עד כה התקיימו חמישה סבבי שיחות בעניין, האחרון שבהם באפריל.
סעודיה, נזכיר, סירבה להצטרף ל"הסכמי אברהם" שחתמה ישראל בין היתר עם שכנותיה איחוד האמירויות ובחריין - אך סיפקה תמיכה שקטה למהלך, וציינה כי תנרמל את יחסיה עם ישראל רק אחרי שיבוא פתרון לסכסוך עם הפלסטינים. עם זאת, בחודשים האחרונים מתגברים הדיווחים על קשרים ביטחוניים בין ישראל למדינות במפרץ, ובין היתר ידוע כי שר הביטחון בני גנץ הציג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הסכמים ביטחוניים עם מדינות ערב שמחוץ ל"הסכמי אברהם".
מדובר במערכת קשרים ביטחונית שמתפתחת בין ישראל למדינות שאינן מקיימות קשרים עמה, שכוללת גם עסקאות ביטחוניות. בין היתר, ישנן מדינות שמתעניינות במערכות ההגנה הישראליות, אך ישנם גם שיתופי פעולה מודיעיניים. לפי דיווחים שונים, ישנם מגעים מתקדמים בנושאים הללו עם סעודיה ועם מדינות נוספות באזור.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי, פיאד בן חאמד אל-רוואילי
אביב כוכבי, פיאד בן חאמד אל-רוואילי
השתתפו יחד בדיון בשארם א-שייח. כוכבי והרמטכ"ל הסעודי
(צילום: יריב כץ)
בחודש יוני אמר גנץ כי ישראל, ארצות הברית ומדינות במזרח התיכון בונות מערך הגנה אווירית אזורי תחת השם "Middle East Air Defense", שתכליתו הגנה מניסיונות איראניים לפגוע במדינות החברות באמצעות רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. "התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראניים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון", אמר גנץ. שר הביטחון התכוון כנראה לאירוע בחודש פברואר השנה שבו כוחות אמריקניים התקיפו בעיראק שני מל"טים איראניים – ולפי דיווחים שונים אלו נועדו להתפוצץ בשטח ישראל ויורטו בזכות אותו מערך הגנה אווירית אזורי.
בנוסף לכל אלה, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", בחודש מרץ התקיימה בשארם א-שייח פגישה חשאית בהשתתפות בכירים מצה"ל ומצבאות ערב בנושא איום הכטב"מים מאיראן. על פי הדיווח, בפגישה השתתפו יחד הרמטכ"ל אביב כוכבי והרמטכ"ל הסעודי פיאד בן חאמד אל-רוואילי. הפגישה, כך דווח, נערכה בהמשך לשורת דיונים חשאיים בקרב נציגים בדרגים זוטרים יותר שעסקו בסוגיות של זיהוי והגנה מפני איומים אוויריים.
גורמים המעורים בפרטים אמרו כי המשתתפים בפגישה סיכמו עקרונית על מנגנון לעדכון מיידי על איומים אוויריים, בינתיים באמצעות טלפון או מערכת ממוחשבת. הגורמים ציינו כי לא מדובר בהחלטות מחייבות, וכי השלב הבא הוא לרתום את ההנהגה המדינית בכל מדינה כדי לגבש את מנגנוני ההתרעה.