בבית המשפט המחוזי בירושלים המשיכה היום (רביעי) החקירה הנגדית של עד המדינה השלישי במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הסגל לשעבר במשרד ראש הממשלה ארי הרו.
הרו נחקר נגדית בידי עו"ד עמית חדד, שמייצג את נתניהו יחד עם עורכי הדין נועה מילשטיין וישראל וולנרמן. החקירה התמקדה היום בעיקר בתיק 1000 - תיק המתנות שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים.
עו"ד חדד אמר להרו: "היית עם נתניהו עד 2010 כראש האופוזיציה, תאשר לי שהוא היה בקשר קרוב עם מילצ'ן". הרו השיב: "כן, הם היו נפגשים. אני מאשר שהיה קשר חברי ותדיר והקשר המשיך כשנתניהו הופך לראש ממשלה. היו מפגשים משפחתיים גם. אני יודע שראש הממשלה הרגיש למילצ'ן קרבה, הוא היה בהחלט מהמעגל הכי קרוב של חבריו".
5 צפייה בגלריה
עיקרי האישום תיק 1000
עיקרי האישום תיק 1000
(צילום: אוהד צויגנברג)
עו"ד חדד: "אז לראש הממשלה אין סלולרי לכן כדי לדבר איתו מחייגים ללשכה". הרו: "נכון". עו"ד חדד: "כחלק מהחברות מילצ'ן עזר לנתניהו גם בעניינים פוליטיים. הוא היה בקשר עם הרצוג, פרס וברק". הרו: "נכון".
עו"ד חדד: "נתניהו תפס קשר עם ארה"ב, שיש צורך להיות לא רק עם מנהיגיה אלא גם עם דעת הקהל. מילצ'ן סייע לו להיות בקשר עם מובילי דעת קהל? שחקנים, אנשים שמשפיעים על הממשל". הרו: "כן". עו"ד חדד: "ידעת שמילצ'ן ב-2014 קיים אצלו בלוס אנג'לס מסיבה לכבוד המדינה, עם הכוכבים הגדולים ביותר של הוליווד? בארה"ב לכוכבים יש משקל משמעותי על הציבור". הרו: "כן, הייתי שם".
עו"ד חדד: "היו שם ברברה סטרייסנד, קיאנו ריבס, לאונרדו דיקפריו. ומאחוריהם יש דעת קהל שמשפיעה על האמריקנים, כי אם הם תומכים בישראל אז עוד הרבה יתמכו. והממשל לא יוכל לנקוט פעולות נגד ישראל. כך סבר נתניהו?". הרו: "נכון".
5 צפייה בגלריה
ארי הרו במשפט נתניהו
ארי הרו במשפט נתניהו
"הסכם עד המדינה מרחף מעל ראשי". הרו
(צילום: גיל יוחנן)
עו"ד חדד: "גם פאקר היה שם. והסרט הדוקמנטרי 'ישראל ריואל טור' הוקרן שם, שבו נתניהו מטייל בארץ ומסביר על ערכי המולדת". חדד הציג תמונה שבה נראה שנתניהו מחזיק את ידה של הילדה מילצ'ן, ותמונה נוספת שבה נראו היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן וראש הסגל לשעבר של ראש הממשלה גיל שפר במסיבה. "כולם נחשפו לקשר החברי עם מילצ'ן מלבד מנדלבליט?", שאל חדד, והרו השיב: "כן". הוא אישר שזה היה "אירוע יקר סטייל הוליווד לטובת האינטרסים של ישראל".
עו"ד חדד: "בחקירותיו מילצ'ן הבהיר שיש לו תפיסה של ימין כלכלי ושלום כלכלי עם הפלסטינים, וניסה לסייע לנתניהו". הרו: "כן". עו"ד חדד: "פעם מילצ'ן התקשר לדבר עם נתניהו שהיה בישיבה ולא הודעת לו, ואחר כך ראש הממשלה נזף בך שלא העברת את השיחה?". הרו: "נכון". חדד: "יודע את סיבת השיחה?". הרו: "לא".
עו"ד חדד התייחס לכך שהרו נחקר בתיק 1000 שלא באזהרה. הוא שאל על הסיגרים: "היו לנתניהו בעיות סינוסים שלא מאפשרות לעשן סיגרים?". השופט עודד שחם הגיב: "אתה בטוח שהוא האדם לשאול אותו את זה?", וחדד הקריא מחקירת הרו, שבה אמר ראש הסגל לשעבר: "הייתה לו בעיה רפואית באף בשלב מסוים. הוא לא עישן באותה תקופה. לא זוכר, יכול להיות שעישן פחות. אני לא זוכר תקופה שהוא לא עישן". חדד הציג עדויות של עוד עדים שלנתניהו היה בשלב מסוים בעיה בסינוסים.
5 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן
ארנון מילצ'ן
"קיים מסיבה 'הוליווד סטייל' בלוס אנג'לס כדי לקדם את האינטרסים של ישראל". מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
הרו: "אין לי מושג כמה סיגרים ראש הממשלה מעשן. לא זוכר תקופה שבה הוא לא עישן, אך לא טיפלתי בדבר הזה". השופט משה בר-עם: "עישון בקנה מידה משמעותי?". הרו: "הוא עישן באופן קבוע. התיק הזה היה אצל מנהל הלשכה ולא אצלי".
הרו אישר שראש הממשלה לא מעשן בתוך פגישות, למעט מקרים חריגים, וכי הייתה פעם אחת שראה שמילצ'ן הביא לנתניהו סיגרים. חדד: "אם נשתמש בך כמדד לכמה סיגרים נתניהו עישן, בתודעה שלך בזמן אמת מילצ'ן הוא ודאי לא הספק העיקרי של הסיגרים". הרו: "נכון, אני רואה את מילצ'ן פעם אחת, את האחרים ראיתי יותר".
עו"ד חדד אמר שהוא רוצה להגיש את יומן הפגישות של נתניהו כדי להראות פגישות שקיים עם מילצ'ן, והתובע אלון גילדין טען שהיומן משקף רק חלק מן הפגישות ושיש פגישות נוספות. חדד: "פגישות עם מילצ'ן בתקופתך כראש סגל ב-2014 נרשמו". הרו: "זה מסוג הפגישות שנרשמות כפרטיות. היו הרבה פגישות כאלו". חדד: "לא הייתה הנחיה להסתיר מהיומן". הרו: "לא".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת ישיבת ראשי הקואליציה לפני העברת התקציב
"לא הייתה תקופה שבה הוא לא עישן". נתניהו
(צילום: רפי קוץ)
חדד שאל על המיליארדר ההודי ראטן טאטא והמיזם שלו בבקעת הירדן לייצור מכוניות. לפי האישום, נתניהו קיים שורת פגישות בנושא זה, שלמילצ'ן היה בו אינטרס כלכלי חרף ניגוד העניינים.
חדד: "לא יכולת לדעת על הפרויקט כשהעדת, זה זיכרון מושתל אצלך בגלל הדלפות בתיק. נחשפת לנושא לאחר האישום?". הרו: "כן". חדד: "מדברים על המיזם ב-2010, אבל אתה עוזב במרץ 2010 את הלשכה. אבל לפי היומן מילצ'ן הגיע לארץ כמה ימים אחר כך, כלומר לא יכולת להיות בפגישה בנושא. גם בפגישה נוספת כבר עזבת את הלשכה". הרו: "זה בהחלט מתבלבל לי עכשיו".
חדד: "חשבת שזכרת ולא היה". הרו: "לא יודע מה להגיד. באוקטובר ונובמבר לא הייתי בפגישות שדיברו' אבל כן הייתי בפגישה עם טאטא, ומילצ'ן ארגן אותה. בנושא המכוניות לא יכול להיות שהייתי בפגישות". חדד: "היית בפגישה אחרת שעוסקת במימן ודלקים, זה מסתדר לך?". הרו: "כן".
בשלב זה עבר עו"ד חדד לדבר על הסכם עד המדינה של הרו. חדד: "בא נדבר על הסכם עד המדינה. מה שקורה זה שלוקחים אותך ויוצרים לך הסדר עד מדינה שבו נקבע שרק אחרי שאתה תעיד בתיק, וההסכם נחתם בשנת 2017. בינתיים אתה עם חרב על הצוואר ובנוסף נקבע שמומי למברגר, המשנה לפרקליט המדינה, יכול לקבוע שאם תהיה בעיה בעדות שלך - יגישו נגדך כתב אישום. למעשה ככה אמר העורך דין שלך במשא ומתן, רועי בלכר, וגם אתה סבור שזאת סחיטה באיומים. זה פחד משתק כי מה תעיד?". הרו: "אין לך ברירה כי אחרת רע ומר יקרה לך".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: רפי קוץ )
חדד הציג והקריא מתוך הסכם עד המדינה שבו כתוב: "המשנה לפרקליט המדינה יקבע על פי שיקול דעתו הבלעדי האם העד עמד בתנאי ההסכם או שהייתה הפרה של ההסכם ויוכל להחליט באופן בלעדי על ביטול ההסכם". חדד: "אתה, אדם שהוא קורבן בניסיון לתפוס את הלקוח שלי, תאשר לי שככה אתה תופס את עצמך, כמו שקרה לך כל האירוע הזה כנזק משני בניסיון לתפוס את הלקוח שלי". הרו: "אני בהחלט מרגיש ככה".
חדד: "תאשר אם אתה משנה ממה שאמרת במשטרה". הרו: "לאורך כל הדרך אמרתי אמת ואני ממשיך בכך". השופט ברעם: "פה בבית המשפט היית משוכנע. איך אדוני רואה את האמירה בבית המשפט שיש סיכוי שיש הפרה של ההסכם?". הרו: "אני מקווה שאני אומר את האמת גם אם זה לא תואם את ההסכם. ודאי שיש חשש". ברעם: "זה מה שאני שואל, האם אתה חושש שהעדות שלך תיתפס ככזאת שיכולה לבטל את ההסכם?". הרו: "זה עולה בשיחות עם הפרקליטות ועם המשטרה. אבל כל הדרך אמרתי דברי אמת. דבר כזה מרחף מעל ראשך שמונה שנים, ודאי שזה משפיע על הכול". חדד: "כשאתה פה בבית משפט אתה חושב כל הזמן מה המשמעות מול ההסכם?". הרו: "זה טבעי, ודאי". השופט: זה מאד אנושי וזה בסדר".
בעניין תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), הרו אמר על חוק ישראל היום ש"היה חשש שרוב הקואליציה תתמוך בו" (בניגוד לעמדת נתניהו).
כמו כן, הפרקליטות ביקשה הבוקר שעדותו של איש העסקים ארנון מילצ'ן, עד מפתח בתיק המתנות, תחל ב-25 ביוני. זאת לאחר שאתמול קבעו השופטים שחקירת מילצ'ן תחל ב-18 ביוני בלונדון, ותתקיים ככל האפשר בשגרירות ישראל. החקירה תימשך חמישה ימים ברציפות, בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 12:00 עד 18:00 שעון ישראל. בשבוע שלאחר מכן היא תימשך חמישה ימים נוספים.
על פי ההחלטה, מילצ'ן ייחקר על ידי פרקליט של כל אחד מהצדדים, במקום החקירה, כאשר בית המשפט ינהל את הדיון ממקום מושבו בבית המשפט המחוזי בירושלים. השופטים החליטו שבמהלך החקירה תותר נוכחות של הנאשמים וקרוב מדרגה ראשונה של מי מהם - כך ששרה נתניהו, שעורך דינה ביקש לאפשר לה להגיע ללונדון ולהיות במקום העדות, תוכל להיות שם.