אחרי סוף שבוע מדמם בלוד, שבו נפצעו שישה בני אדם בארבעה אירועי ירי, תושבי העיר מרגישים שהם חיים תחת סכנת חיים, ושהירי הרב בעיר יגיע בסוף גם אליהם. כמה מתושבי לוד אמרו אתמול (ראשון) בעקבות אירועי הירי כי "יכול להיות שנצא, ונחזור לחיק המשפחות שלנו ללא רוח חיים. הכל צפוי".
4 צפייה בגלריה
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
"כשהבן שלי יוצא לעבודה - אני חוששת שלא יחזור". אבו זר גבן, תושבת לוד
(צילום: נדב אבס)
סומיה אבו זר גבן, תושבת לוד, הסבירה כי "המצב קשה מאוד, אנחנו לא רגועים ולא ישנים. אני גם מדברת וגם רועדת. היו לנו אתמול ושלשום מספר מקרים של ירי, ושמענו את הכל. זה לא פשוט להתמודד עם אווירה כזו". על מה שהתושבים עושים בזמן הירי היא השיבה: "זו שאלה קשה. אנחנו לא צריכים לעשות כלום - המשטרה היא זו שצריכה לעשות".
לדבריה, "זה פחד שקשה לתאר אותו - כשהבן שלי יוצא לעבודה אני מאוד חוששת שהוא לא יחזור. אני רכזת בעמותת 'נשים ערביות במרכז'. העמותה עובדת על חיזוק מעמדה החברתי של האישה. יש לנו כל מיני פעילויות, וגם מנהלת מרכז זכויות שמנסה כל הזמן למגר את האלימות כלפי נשים".
4 צפייה בגלריה
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
"כשאתה שומע ירי רודף ירי, אתה מצפה לשמוע תנועה ערה יותר של המשטרה - ואין". שחאדה
(צילום: נדב אבס)
כשנשאלה אם היא מאמינה שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ישנה את המצב, אבו זר גבן אמרה כי "איזה בן גביר. הוא לא ישנה, יהיה יותר קשה. המציאות מדברת בעד עצמה. אין מי שידאג לנו. נמשיך לחיות עם הפחד והסכנה כי לא רוצים לטפל בתופעה, ואנחנו האזרחים משלמים את המחיר. אני אישית חוששת על חיי ולא אופתע אם אפגע מכדור תועה".
גם נער בן 15 התייחס למקרי האלימות בעיר, ושיתף: "יצאתי לקנות ציוד מהספרייה, ואז ירי קרה בדיוק באותו המקום. נאלצתי להתחבא בספרייה. מספר דקות אחרי שנגמר הירי יצאתי מהמקום וראיתי את היורה יושב בתוך רכב - שלא כיסה את פניו - והוא אמר לי 'לך מכאן מהר'. זה היה מאוד מפחיד, חששתי שאפגע".
4 צפייה בגלריה
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
 פידאא שחאדה, זהבה שעבאן וסומיה אבו זר גבן על מקרי הרצח בלוד
זהבה שעבאן, שאחיה נפצע אתמול מירי: "המצב בעיר - יותר גרוע ממלחמה"
(צילום: נדב אבס)
הפעילה החברתית פידאא שחאדה סיפרה כי "בהתחלה התבלבלנו, חשבנו שזה אותו ירי חוזר בחדשות, ואז התברר ששישה אנשים נורו באמצע הרחובות, בשעות יום, בלי שום הגנה. אתה יכול סתם לעבור בדרך ולחטוף כדור. אז התחושה היא של פחד, שאתה עלול להיות הקורבן הבא ולקבל כדור ללא שום סיבה".
שחאדה הוסיפה כי "שמענו ירי, ואחרי זה שומעים את האמבולנס, אבל לא שומעים את ניידות המשטרה. זה דבר שאנשים חיפשו אתמול. בזמן שאתה שומע ירי רודף ירי, אתה מצפה לשמוע אחריו תנועה ערה יותר של המשטרה - ואין. ראינו גם תלמידים שלא הלכו לבתי הספר בעקבות זאת". לשאלה האם בן גביר ימגר את הפשיעה, השיבה שחאדה כי "מאז כניסתו לתפקיד אנחנו שומעים יותר תלונות על ירי. מתחילת השנה שישה נרצחו, והיו יותר מ-130 מקרי ירי, שכללו עשרות פצועים. זו השתוללות, לא הרתעה".
4 צפייה בגלריה
נערה מלוד מדברת על הירי בעיר
נערה מלוד מדברת על הירי בעיר
"התלמידים דיברו על אירועי הירי ועל הפחד שלהם". נערה מלוד
(צילום: נדב אבס)
זהבה שעבאן, שאחיה נפגע אתמול מירי ונפצע באורח בינוני, סיפרה כי "אצלנו כל הזמן מפחדים. הילדים בוכים וצועקים כשהם שומעים ירי ללא הפסקה. יש לי ילדה קטנה שסובלת מריכוז וקשה לי לראות אותה בוכה. אתמול התרחש אצלנו בשכונה ירי, שכמעט הסתיים בעוד פצועים, ואפילו נרצחים. אנחנו חיים במצב שהוא יותר גרוע ממלחמה. אצלנו בכל שנה נרצחים יותר מ-100 קורבנות". לדבריה, "בגלל הירי החלטתי שלא נצא מהבית אחרי השעה 17:00 בערב. אני סוגרת את הדלת ואין יציאה לאף אחד כי מפחדת שהירי יגיע אלינו".
גם בקרב הנערים בעיר התחושות קשות. תלמידה בת 14 סיפרה כי היא לא הצליחה להתמודד עם אירועי הירי. "היום יצאתי מהבית עם המון חששות על חיי. גם בתוך בית הספר אני נשארת עם הפחד. אין הרגשה שיש ביטחון אישי, הוא נגזל ממני ומרוב התושבים. במקום שאני אלך ללימודים רגועה אני כל הזמן חושבת על הירי, שאין לו פתרון. אנחנו התרגלנו לשמוע ירי ולראות נרצחים, אבל מבחינה אחרת לא מופתעים מהתוצאות. זה הפך להיות כמו חלק מהחיים הרגילים, כאילו דמנו זול".
תלמידה נוספת שיתפה כי "כל הלילה לא ישנתי בגלל הירי, והלכתי לבית הספר עם הרגשה רעה. היום כל התלמידים דיברו על אירועי הירי ועל הפחד שלהם. מרוב הלחץ בכיתי ועד עכשיו אני לא יודעת אם גם אני אהיה בתור, כי מלא נרצחים ונפגעים נופלים קורבנות ללא סיבה - אולי אני אהיה אחד מהם. לא מספיק רק לדבר, אנחנו רוצים שימגרו את האלימות ברצינות. היום על בעיה הכי פשוטה מתחילים לירות ולא מחפשים דרך לפתור את הסכסוכים בצורה יפה, ללא אלימות".
תגובת המשטרה: "ככל שהסיקור באתרכם מציין עובדות בדבר אירועי ירי ואלימות ברחוב הערבי תוך זילות בחיי אדם, הרי שהדבר חשוב ונכון, אולם השמעת ביקורת חד צדדית כלפי המשטרה ללא בקשת תגובה והסתרת העשייה המשטרתית מעיני הקוראים, הרי שהדבר פסול, מגמתי ושגוי בתכלית. זה המקום להדגיש כי המשטרה עצרה 4 חשודים במעורבות בירי, לצד תפיסת עשרות כלי נשק שהוחזקו בניגוד לחוק בתקופה האחרונה בידי גורמים פליליים. נמשיך לאכוף בנחישות כנגד כל מי שיסכן את שלום הציבור ובטחונו".

תקציר הידיעה בערבית:

سكان من اللد: نعيش بحالة خوف وقلق بسبب اطلاق الرصاص، وقد يكون الدور علينا، وهناك تقاعس كبير من قبل الشرطة
حسن شعلان
يعيش سكان مدينة اللد العرب تحت ظروف خطيرة للغاية بسبب حوادث إطلاق النار والعنف المستشري وخاصة في اليومين الأخيرين، لدرجة ان هناك من قال "ربما نخرج من بيوتنا ونعود إلى احضان عائلاتنا بلا روح، بسبب إطلاق النار. كل شيء متوقع".
جدير بالذكر ان ستة اشخاص اصيبوا بالرصاص خلال 42 ساعة، وبينهم سيدة اصيبت برصاصة طائشة دون ان يكون لها اي علاقة بالنزاع.
سمية أبو زر غبن، من سكان اللد قالت:"الوضع صعب للغاية. نحن لسنا هادئين ولا ننام. أنا أتحدث وأرتجف أيضًا ، فبلدتنا شهدت بالأمس وأول أمس عدة حوادث اطلاق رصاص، وسمعنا كل شيء وليس من السهل التماشي مع مثل هذه الحوادث المؤلمة".
حول ما فعلوه أثناء إطلاق النار قالت:"سؤال صعب جدا. ليس نحن من يجب ان يفعل، بل ذلك من مسؤولية الشرطة. الخوف الذي يرافقنا من الصعب وصفه، فعندما يذهب ابني إلى العمل ، أشعر بقلق شديد وخوف بان لا يعود بسبب اطلاق الرصاص الذي لا يتوقف. أنا منسقة في "جمعية نعم نساء عربيات في المركز" التي تعمل على تعزيز المكانة الاجتماعية للمرأة. لدينا جميع أنواع الأنشطة ويوجد هنا أيضًا مديرة لمركز حقوقي الذي يحاول باستمرار محاربة العنف ضد المرأة".
وحول وزير الأمن القومي بن غفير ، ضحكت وقالت " بن غفير لن يغير الواقع، بل في فترته سيكون الأمر أكثر صعوبة والواقع يتحدث. للأسف لا يوجد من يعتني بنا، وستستمر حياتنا وسط خوف وخطر، لان الجهات المسؤولة لا تريد ان تتعامل مع هذه الظاهرة الخطيرة ونحن المواطنون من ندفع الثمن، وانا شخصيا اخشى على حياتي ولا استبعد اذا اصبت برصاصة في يوم ما".
فتى يبلغ من العمر (15 عامًا) قال"خرجت للشراء من المكتبة ، ثم حدث إطلاق النار بالضبط في نفس المكان واضطررت للإختباء في المكتبة. بعد انتهاء إطلاق النار بوقت قصير، خرجت ورأيت مطلق النار جالسًا في سيارة ولم يكن ملثمًا، ووجه لي كلام وقال "اذهب من هنا بسرعة". لقد كانت الوضع مخيف وكنت أخشى أن اصاب باذى".
طالبة (14 عاما): "لا أستطيع أن أتعايش مع إطلاق النار طوال الوقت. اليوم غادرت المنزل مع الكثير من المخاوف على حياتي. حتى داخل المدرسة ما زلت أشعر بالخوف. لا يوجد شعور بالأمن والأمان الذي سلب مني ومن معظم السكان، وبدلاً من الذهاب إلى المدرسة بهدوء والتأقلم في الحصص التعليمية، ينتابني شعور سئ. أعتقد أنه لن يكون حل، فقد اعتدنا على سماع إطلاق النار ومشاهدة اشخاص يقتلون، ولم نتفاجأ بالنتائج وأصبح الأمر أشبه بجزء من الحياة الطبيعية وكأن دمائنا باتت رخيصة".
طالبة آخرى قالت"لم أنم الليلة الماضية بسبب إطلاق النار وذهبت إلى المدرسة بشعور سيء. اليوم اغلب الطلبة تحدثوا عن أحداث إطلاق النار وخوفهم. بكيت بسبب التوتر وحتى الآن أنا لا أعرف فيما إذا كنت سأكون في الدور، لأن هناك الكثير من القتلى والضحايا قتلوا بدون سبب وربما سأكون واحدة منهم. لا يكفي الحديث فقط، بل نريد القضاء على العنف بجدية. في هذه الايام على ابسط مشكلة، يعالجونها بالعنف والقتل، ولا يبحثون عن طرق لحل النزاعات بصورة لطيفة وحوار سلمي بعيدا عن العنف".
زهافا شعبان شقيقها اصيب يوم امس بالرصاص قالت:"نحن طوال الوقت نعيش بخوف، واطفالنا يبكون ويصرخون عندما يسمعون إطلاق نار متواصل. لدي طفلة صغيرة تعاني من التركيز ومن الصعب عليها سماع الرصاص الذي يبكيها. بالأمس كان هناك إطلاق نار في حينا وكاد ينتهي بمزيد من الجرحى وربما قتلى.نحن نعيش في وضع خطير للغاية. في كل عام يُقتل أكثر من 100 ضحية، وهو أمر قد لا نجده في أي مكان آخر في العالم".
وتابعت قولها:"بسبب إطلاق النار قررت عدم الخروج من المنزل بعد الساعة الخامسة مساءً ، أغلق الباب ولا اسمح لاي فرد من العائلة بالخروج، لأنني أخشى أن يصل إلرصاص إلينا".
الناشطة الإجتماعية فداء شحادة قالت:" في البداية كنا في حيرة من أمرنا ، فظننا أنها نفس حوادث إطلاق النار التي تكررت ونسمعها في الأخبار ، ثم تبين أن ستة أشخاص اصيبوا في وسط الشوارع وفي وضح النهار، دون أي حماية. يمكنك أن تكون أحد المارة وأن تصاب أيضًا برصاصة في الطريق ، حيث سبق وان حدث ذلك. نعم هناك شعور بالخوف، وقد يكون كل شخص الضحية القادمة".
وأضافت:'سمعنا اطلاق رصاص ، بعد ذلك سمعنا سيارة الإسعاف ، ولم نسمع سيارات الشرطة، عندما نسمع اطلاق رصاص بشكل مستمر، نتوقع أن نسمع صافرات الشرطة بعد وتحرك من قبلها، وهذا لم يحدث. رأينا أيضا الطلاب الذين لم يذهبوا إلى الدراسة بسبب إطلاق النار".
وفيما اذا سقضى بن غفير على الجريمة ، قالت: "منذ دخول بن غفير ، نسمع تفشي إطلاق النار، فمنذ بداية العام ستة قتلى وأكثر من 130 حادث إطلاق نار وعشرات الجرحى، ففي فترته ارتفعت حوادث العنف ولم يجلب معه اي حلول، ولا اثق بانه سوف يعمل في هذا الجانب، فكل حديثه موجه لجهة بعيدة عن محاربة الجريمة والعنف".
بيان الشرطة
من جانبها فقد ذكرت الشرطة:"في اعقاب حوادث اطلاق الرصاص في اللد تم اعتقال اربعة مشتبهين، والتحقيقات جارية".
פורסם לראשונה: 22:33, 22.01.23