אזרח דרום קוריאני הצליח להסתנן אמש (שבת) לצפון קוריאה - בעריקה חריגה מהדרום לצפון. בעשורים שחלפו מאז מלחמת קוריאה ברחו יותר מ-30,000 בני אדם מצפון קוריאה לדרום, אך מעטים עשו את הדרך ההפוכה והסתננו למדינה שנחשבת למבודדת ביותר בעולם.
בהודעת המטות המשולבים של צבא דרום קוריאה נאמר שהמסתנן תועד אתמול ב-21:20, בחלק המזרחי של האזור המפורז שמפריד בין שתי המדינות. החיילים הדרום קוריאנים דלקו בעקבותיו, אך לא הצליחו לתפוס אותו. בסביבות 22:40 הוא חצה את קו ההפרדה הצבאי וערק לצפון.
2 צפייה בגלריה
ארכיון חיילים מ דרום קוריאה עמדת שמירה האזור המפורז גבול צפון קוריאה
ארכיון חיילים מ דרום קוריאה עמדת שמירה האזור המפורז גבול צפון קוריאה
חיילים דרום קוריאנים בגבול בין המדינות
(צילום: AFP)
דרום קוריאה מסרה שהיא אינה יודעת אם המסתנן שערק לצפון עדיין בחיים, אך היא שלחה הודעה לצבא הצפון קוריאני וביקשה להגן עליו. במהלך מגפת הקורונה מיישם הצבא הצפון קוריאני מדיניות של "לירות כדי להרוג" כדי להגן על המדינה המבודדת מפני מסתננים שנדבקו בנגיף.
בצפון קוריאה חלות הגבלות קורונה מחמירות במיוחד. המדינה סגרה את גבולותיה בתחילת 2020, וטענה שהמגפה כלל לא הגיעה אליה. סגירת הגבולות - וההגבלות - הובילו לכך שמספר העריקים שהסתננו מהצפון לדרום ירד לשפל של כל הזמנים. ב-2020 רק 12 צפון קוריאנים ערקו לדרום בין החודשים אפריל ליוני, לעומת 320 עריקים בתקופה המקבילה שנה קודם לכן.
בספטמבר 2020 צבא צפון קוריאה ירה למוות בדרום קוריאני שעבד במשרד הדיג של ארצו. הוא הוגדר נעדר, ולפי דיווחים ניסה לערוק לצפון. הוא נמצא על-ידי חיילים צפון קוריאנים בים ליד האי יאונפיאונג, בגבול המדינות. החיילים ירו בו למוות ולאחר מכן שפכו דלק על גופתו והציתו אותה - בגלל החשש מהקורונה. זו הייתה הפעם הראשונה זה עשור שחיילים מהצפון הרגו אזרח מהדרום.
התקרית החריגה עוררה זעם ציבורי גדול בדרום קוריאה. אחרי הירי דיווחה לשכת הנשיאות בסיאול ששליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, התנצל ואמר שמדובר ב"מקרה מחפיר" שלא היה צריך לקרות. התנצלויות של צפון קוריאה, במיוחד כאלה המיוחסות ישירות לקים, הן יוצאות דופן.