בעקבות פרסום ynet ומחאה שהתעוררה לאחריו בקמפוס ומחוצה לו, אוניברסיטת העיר ניו יורק (CUNY) ביטלה את אירוע הקרנת הסרט הירדני "פארחה" - שבו נראים חיילי צה"ל מוציאים להורג משפחה ותינוק - שהיה אמור להתקיים הערב (ו') ולהעניק לסטודנטים המשתתפים בצפייתו נקודת זכות לתואר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
(צילום: נטפליקס)
במייל תגובה רשמי של קמפוס מנהטן של האוניברסיטה שנשלח לסטודנטים אתמול, נכתב כי "הסרט שהיה מתוכנן ל-31 במרץ לא יוקרן. אנחנו מחויבים להילחם בכל סוגי השנאה בקמפוס שלנו, כולל אנטישמיות. אנחנו שואפים ליצור סביבה שבה כל הסטודנטים מרגישים רצויים ובטוחים. זה בלתי נסבל ובלתי מתקבל על הדעת שהאנטישמיות נמצאת במגמת עלייה בארצות הברית ובניו יורק".
בתגובתה האוניברסיטה מתנצלת גם על התערוכה הפרו-פלסטינית שהתלוותה לסרט עם "ציר זמן חזותי של אדמה פלסטינית כבושה" - כרזות וגרפיקות המציגות את ההיסטוריה הפלסטינית ו"הכיבוש הצבאי הארוך ביותר בהיסטוריה". התערוכה הציגה את ההיסטוריה של הסכסוך בצורה חד-צדדית, ולמעשה קובעת כי "אין סכסוך - מה שקורה בפלסטין הוא התיישבות קולוניאליסטית, כיבוש צבאי, גניבת אדמות וטיהור אתני. המילה 'קונפליקט' רומזת שיש שני צדדים שווים, מה שאינו המקרה".
עוד כתבות בנושא:
במייל נכתב כי "התצוגה שהייתה קשורה להקרנת הסרט (שכבר לא מתקיימת) הוסרה ב-16 במרץ, פחות מ-24 שעות לאחר שנודע לנו על התערוכה, עקב חששות חמורים מאוד שהיא עוררה". בהצהרה רשמית שפורסמה אז באתר האינטרנט של המוסד, הוא הביע את "התנצלותו העמוקה והכנה לכל מי שנפגע והרגיש לא בטוח. אנחנו בודקים את כל ההיבטים סביב עניין זה. האוניברסיטה תנקוט בצעדים כדי ללמוד ולהחלים מהאירוע החמור והכואב הזה. האוניברסיטה עוסקת במאמצים להילחם באנטישמיות ובצורות אחרות של חוסר סובלנות בקמפוס שלנו".
לפני כשבוע וחצי פורסם ב-ynet כי CUNY, האוניברסיטה הציבורית הגדולה בארצות הברית, תעניק נקודת זכות לתואר לסטודנטים שיגיעו בסוף החודש להקרנה של הסרט הירדני "פארחה", דרמה תקופתית שסיפור המסגרת שלה מלווה נערה פלסטינית שאפתנית ב-1948, ומשלב בו כאמור סצנה ארוכה שבמהלכה חיילים ישראלים מתעללים בבני משפחת פליטים, לפני שהם מוציאים אותם להורג ומותירים תינוק למותו. סטודנטים ואנשי סגל יהודים וישראלים באוניברסיטה הוותיקה, שממומנת על ידי כספי משלמי המיסים האמריקנים, זעמו ותכננו לקיים הפגנה במקום, אך אתמול, לאחר שנודע על ביטול האירוע, מיהרו לברך על המהלך. בארגון הסטודנטים והסגל היהודי של האוניברסיטה (SAFE CUNY), אמרו כי בעקבות הפרסום הם קיבלו מבול של פניות ותמיכה שהועברו גם להנהלת המוסד, וגל המחאה עשה את שלו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
מתוך "פארחה"
(צילום: נטפליקס)
CUNY אינו המוסד האקדמי היחיד בניו יורק בו שהקרין את הסרט "פארחה" לתלמידיו תמורת נקודת זכות לתואר במסגרת תוכנית פעילויות חינוכיות מחוץ לכיתה. בבית הספר למשפטים של NYU, למשל, התקיים אירוע דומה בתחילת פברואר שעבר בשקט.
המקרה של CUNY, לעומת זאת, עלה לכותרות בעקבות מחאה ערה של סטודנטים ואנשי סגל. "בקמפוס מתקיים מסע הכפשה שיטתי וברור. איכשהו זה הפך להיות 'בסדר' להציג את הצד של הפלסטינים בסיפור, ולא לאפשר לאף צד אחר לדבר", אמר אחד המרצים, ואחרת הוסיפה כי "מעולם לא נתקלתי בדבר כזה וזה פשוט שובר את הלב שלי שתלמידים שלנו צריכים לראות את זה". לדבריה, "סטודנטים עוברים שטיפת מוח ואז הופכים לפעילים פוליטיים בקמפיינים אנטי-ישראלים, והכל בגלל הקרדיטים הרשמיים האלה שהאוניברסיטה מחלקת בלי סינון".
לפי דו"ח חדש של הליגה נגד השמצה שפורסם לאחרונה, עלה מספר התקריות האנטישמיות במכללות ובאוניברסיטאות בארצות הברית בשנה האחרונה ב-41 אחוזים. CUNY הוכתרה כמה פעמים בעבר כאחת האוניברסיטאות עם האווירה האנטישמית ביותר.