3 צפייה בגלריה
ארה"ב ניו יורק דורכים על תמונת נשיא איראן איברהים ראיסי ליד מטה האו"ם ב ניו יורק בצל מחאת מהסא אמיני חיג'אב
ארה"ב ניו יורק דורכים על תמונת נשיא איראן איברהים ראיסי ליד מטה האו"ם ב ניו יורק בצל מחאת מהסא אמיני חיג'אב
דורכים על תמונת נשיא איראן איברהים ראיסי ליד מטה האו"ם בניו יורק ברקע מחאת החיג'אב
(צילום: Gettyimages)
נשיא איראן איברהים ראיסי התייחס אתמול (רביעי) בראיון בטלוויזיה למותה של הצעירה מהסא אמיני שנעצרה בטהרן על-ידי משטרת המוסר לפני כשבועיים, ואמר כי "המוות שלה העציב את כל המדינה". במהלך מעצרה שהתבצע לפי עדי ראייה בגלל שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, איבדה אמיני את הכרתה, וביום שישי לפני שבוע וחצי נקבע מותה בבית חולים בטהרן.
משפחתה טוענת שהוכתה במהלך מעצרה, אך משטרת טהרן מכחישה זאת ומתעקשת שהצעירה עברה אירוע רפואי כלשהו – אולי התקף לב – בזמן המעצר. אביה של אמיני טען כי בתו הייתה בריאה וכי אחרי מותה הבחין בחבלות על גופתה. ראיסי ציין כי בימים הקרובים יתפרסם דוח סופי בנוגע לנסיבות מותה.
3 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני. משפחתה טוענת שהוכתה, ואילו ראיסי אמר כי נסיבות מותה יתפרסמו בימים הקרובים
ראיסי התייחס גם להפגנות שפרצו ברחבי המדינה בעקבות מותה של אמיני, ואמר כי "אף אחד לא יאפשר לכאוס לסכן את ביטחון האזרחים. מדובר בקו אדום עבור איראן, אף אחד לא רשאי לעבור על החוק". הנשיא האיראני אמר כי "אף אחד לא צריך לפחד להביע את דעותיו", אך באותה נשימה ציין כי "צריך להתמודד עם מי שלקח חלק במהומות בצורה נחרצת, זה מה שהעם דורש".
הנשיא האיראני האשים את ארצות הברית בליבוי ההפגנות ואמר כי "האויב סימן את האחדות הלאומית שלנו כמטרה ורוצה להסית אנשים זה נגד זה". ראיסי הגן על כוחות הביטחון שהתעמתו עם המפגינים ואמר כי "הם מסכנים את חייהם כדי לשמור על ביטחון המדינה".
3 צפייה בגלריה
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
איראן מחאה ב טהרן על מות מהסא אמיני אישה שורפת חיג'אב
"אף אחד לא רשאי לעבור על החוק". אישה מציתה את החיג'אב שלה בטהרן, בשבוע שעבר

מאז מותה של אמיני נרשמו הפגנות מחאה ב-14 מחוזות וביותר מ-80 ערים באיראן, והן מתמקדות בדיכוי חירויות הפרט במדינה, במיוחד זכויות הנשים הקשורות לקוד הלבוש. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – ואף גוזרות את שיערן. חלקן נראו מעיזות להתייצב בשיער חשוף מול אנשי כוחות הביטחון האיראניים. איראן הודתה כי לפחות 41 בני אדם כבר נהרגו בדיכוי ההפגנות, אבל ארגון זכויות אדם איראני הפועל מאוסלו טוען כי בפועל המספר גבוה בהרבה, ועומד על 76 לפחות. יותר מ-1,500 איש נעצרו בגל המחאה.
בסרטונים שהועלו לטוויטר בשעות האחרונות נראו הפגנות בכמה ערים איראניות, בהן צ'בהאר, שם נראו שוטרים מפזרים בגז מדמיע את המפגינים הקוראים "מוות לחמינאי". בסרטונים משיראז נראו מפגינים מתאספים בבית הספר לרפואה של העיר, ובתיעוד מטהרן נשמעו מפגינים קוראים: "מוות למנהיג על כל שנות הפשעים האלה!". בסרטון משכונת אקבטן בבירה נשמעו המוחים קוראים: "נילחם, נמות, נחזיר לידינו את איראן". תיעוד של הפגנות הגיע היום גם מהערים סננדג' וראשת.