סרטון הומוריסטי שפרסמה השרה לשוויון חברתי מירב כהן - במטרה לעודד התחסנות נגד קורונה בחברה הערבית - עורר את חמתו של שותפה לממשלה, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' – השר המוסלמי השני בתולדות ממשלות ישראל. לצד הביקורת, הסרטון של כהן הגיע לאלפי שיתופים ברשתות החברתיות - וקיבל גם תגובות חיוביות מצעירים במגזר.
בסרטון שפורסם אתמול (חמישי) בחשבון הטיקטוק של השרה כהן מ"יש עתיד" היא נראית לצד גבר שמחופש לאישה ערבייה שחוששת לכאורה מלקבל את הזריקה, ומלווה אותה למרכז חיסונים. האיש שהיה מחופש לאישה שכונתה "חאפיזה" הוא חאפז מאחרום, כוכב רשת שלפי ההסבר שצירפה כהן לפוסט שלה, "באמצעות הומור הוא נוגע בחיי היומיום ובסוגיות חברתיות של נשים בחברה הערבית".
2 צפייה בגלריה
שם הסרט: הסרטון ההומוריסטי של השרה לשוויון חברתי
שם הסרט: הסרטון ההומוריסטי של השרה לשוויון חברתי
מתוך הסרטון של השרה כהן. פריג': "כוונות טובות שנגמרו בתוצאות רעות"
חאפיזה, אותה דמות הומוריסטית, נראית כאמור בסרטון חוששת מעט מלקבל את החיסון, ומבקשת מהשרה להחזיק לה את היד לפני הזריקה - אך אז מגלה שהיא אינה כואבת ומהירה למדי, ופוצחת בצהלולים.
השר פריג', ממפלגת "מרצ", מתח ביקורת על הסרטון הזה, וכתב היום בציוץ בטוויטר: "‏יש את מי שמסיתים נגדנו ויש את מי שמנסים לעשות כותרות על הגב שלנו. בעבור שניהם, אנחנו לא יותר מכלי. הסרטון שעלה ביוזמת השרה לשוויון חברתי מירב כהן, יותר משעודד התחסנות, נתן ביטוי לשיח פוגעני כלפי החברה הערבית והאישה הערבייה. כוונות טובות דורשות גם הכרות, אחרת הן מסתיימות בתוצאות רעות".
2 צפייה בגלריה
עיסאווי פריג'
עיסאווי פריג'
השר עיסאווי פריג'. "שיח פוגעני כלפי האישה הערבייה"
(צילום: הדר יואביאן )
גם כמה מהגולשים ברשתות החברתיות לא קיבלו באהדה את הסרטון ההומוריסטי של השרה. גולשת בשם סאוסן סבית כתבה לכהן בתגובה: "מקומם ופוגע כי כך מצאו במשרד לשוויון חברתי לעודד חיסון בקרב החברה הערבית". לדבריה, דמותה של "חאפיזה" המוצגת בסרטון "מקבעת דמות שחלפה מהעולם, אני אישה ערבייה ואיני נראית כך. זו דמות שנויה במחלוקת בחברה הערבית, לא מייצגת לא דמות משפיעה – היא מייצגת רק את עצמה. חבל שכך מנסים לעודד חיסון במקום לפנות לאנשי תוכן ופרסום ערבים שיש להם את הידע כיצד לעשות כן".
השרה כהן עצמה אמרה כי "דמותה ההומוריסטית של 'חאפיזה' זוכה למאות אלפי עוקבים ברשת. הסרטון בא להעביר מסר אחד חשוב: צאו להתחסן, זה מציל חיים. אין הכוונה להעליב מישהו או מישהי, אלא רק להגיע לצעירים הערבים, שפעילים ברשתות החברתיות, באמצעות מובילי דעת קהל וקצת הומור. אני מודה מאוד לחאפז מאחרום, שמשחק את דמותה של 'חאפיזה', שנרתם למשימה של העלאת שיעורי ההתחסנות בחברה הערבית. המטרה שלנו היא אחת ויחידה: להציל חיים".
הסרטון שפרסמה השרה מגיע כמובן מתוך רצון טוב, ועל רקע הניסיונות של מערכת הבריאות בימים האחרונים להגביר את קצב ההתחסנות במגזר הערבי, שהוא מהנמוכים בישראל. בציוץ נפרד בטוויטר כתבה על כך השרה כהן, אחרי ביקור שערכה אתמול בבאקה אל-גרביה: "כמיליון איש במדינה שטרם התחסנו, וכ-400 אלף מתוכם מהחברה הערבית. כ-70% מגילי 12-18 בחברה הערבית עוד לא התחסנו. הגענו לפגישה עם ראש עיריית באקה אל-גרבייה ראיד דאקה, ועם מובילי דעת קהל על מנת לעודד את בני הנוער בחברה הערבית להתחסן במהירות האפשרית".