דרק שובין, השוטר לשעבר שנאשם ברצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, סירב להעיד במשפט הרצח שלו. שובין ועורך דינו אריק נלסון אמרו היום לשופט במינסוטה ששובין בוחר לנצל את התיקון החמישי לחוקה, שמונע הפללה עצמית ומגן על זכות השתיקה.
כעת התביעה תזמן עדים נוספים שיתייצבו בפני חבר המושבעים, וביום שני ישמיעו שני הצדדים את הצהרות הסיכום שלהם. לאחר מכן ייפתחו הדיונים של חבר המושבעים.

3 צפייה בגלריה
דרק שובין ה שוטר שמואשם ב רצח ג'ורג' פלויד ב בית המשפט מינסוטה ארה"ב
דרק שובין ה שוטר שמואשם ב רצח ג'ורג' פלויד ב בית המשפט מינסוטה ארה"ב
שובין מודיע לשופט על כוונתו שלא להעיד במשפט הרצח שלו
(צילו: AP)
שובין בן ה-45 מואשם ברצח פלויד בגין האירוע שהתרחש ב-25 במאי אשתקד במיניאפוליס, מינסוטה. שוטרים נשלחו אז לחנות בשם Cup Foods אחרי שפלויד ביקש לקנות שם סיגריות ונתן בתמורה שטר שנראה למוכר מזויף. אחד השוטרים היה אותו דרק שובין. אף שלפי תיעוד מהזירה לא נראה שלשוטרים נשקפה סכנה כלשהי מצד פלויד הם איימו עליו בנשק, ושובין ריתק אותו לרצפה באמצעות הנחת הברך על צווארו למשך 9 דקות ו-29 שניות, ולא פסק גם כשזה צעק שהוא אינו מצליח לנשום וקרא שוב ושוב לעזרה.
הריתוק נמשך אף שפלויד היה אזוק, ולבסוף הוא איבד את ההכרה, ובהמשך נקבע מותו. מותו של פלויד בן ה-46 הצית מהומות ענק בארה"ב, ובמדינות נוספות בעולם, והוציא לרחובות מיליונים במסגרת מחאת Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך").
3 צפייה בגלריה
דרק צ'אובין בכלא
דרק צ'אובין בכלא
דרק שובין. צוות ההגנה דוחה את הטענות שהוא אחראי למותו של פלויד
(צילום: Hennepin County Sheriff's Office)
צוות ההגנה דחה את הטענה ששובין אחראי למותו של פלויד. עורכי דינו זימנו מומחה שאמר למושבעים שהכוח שהפעיל שובין אינו יוצא דופן - בניגוד לטענת מפקד המשטרה במיניאפוליס שאמר שמדובר בתגובה חריגה. בנוסף זימנו סנגוריו של שובין פתולוג שטען שפלויד מת כתוצאה ממחלת לב שממנה סבל. הפתולוג אף טען שייתכן שהחומרים הרעילים שנפלטו מהאגזוז של ניידת המשטרה, בדקות שבהן פלויד נשכב על הקרקע, הרעילו אותו.
משפט הרצח מעורר עניין גדול, ובשבועות האחרונים תהו בארה"ב אם שובין מתכוון להתייצב בפני המושבעים ולספר את גרסתו. לכל החלטה יש יתרונות וחסרונות בולטים: אם שובין היה מעיד התובעים היו יכולים להקרין שוב ושוב את התיעוד המדובר, ולאלץ אותו להסביר, צעד אחר צעד, מדוע המשיך לדרוך על פלויד. אך אם שובין היה מעיד, הוא היה מעניק למושבעים הזדמנות לחוש כלפיו אמפתיה מסוימת, או לראות שהוא מביע חרטה.
3 צפייה בגלריה
ג'ורג' פלויד לפני המעצר
ג'ורג' פלויד לפני המעצר
ג'ורג' פלויד לפני המעצר
(צילום: AP)
בתחילת החודש זימנו התובעים את קורטני רוס, שהייתה זוגתו של פלויד, לעדות כדי לפרט על ההתמכרות של פלויד למשככי כאבים. שאלת ההתמכרות של פלויד מלווה את הפרשה מראשיתה: צוות ההגנה טען כי שובין רק עשה את שהוכשר לעשות, וכי מותו של פלויד לא נגרם מהריתוק באמצעות הברך – אלא מהשימוש של פלויד בסמים, ממחלת לב שממנה סבל, מלחץ דם גבוה ומהאדרנלין שהציף את גופו. התביעה טוענת כי העובדה שפלויד השתמש במשככי כאבים ושפנטניל נמצא בדמו בנתיחה שלאחר המוות איננה רלוונטית.
לפי מומחי רפואה, כמות הפנטניל שנמצאה בדמו של פלויד אמנם עלולה להיות קטלנית, אך מי שמשתמש במשככי כאבים לעיתים קרובות יכול לעמוד בה. בעדותה סיפרה רוס בדמעות על ההתמכרות שלה ושל פלויד למשככי כאבים. עדותה של רוס עשויה לעזור לתובעים לדחות על הסף את הטענה שהסמים הם שהרגו את פלויד.