84 אזרחים ערבים נרצחו מתחילת השנה - ושני הקורבנות משלשום, חאלד סלאמה (50) ויוסף תקרורי (35) שנישא רק לפני כחצי שנה - הצטרפו לרשימת 18 הנרצחים מהמשולש הדרומי שרק בשלושה מקרים מהם המשטרה הצליחה לשים את ידיה על הרוצחים. לעבר רכבם של השניים, סמוך למחלף ניצני עוז, נורו 40 קליעים - והם מתו במקום.
מקרי רצח רבים בחברה הערבית מתרחשים על רקע נקמת דם, וככל הנראה גם אתמול מדובר באירוע דומה. במשטרה בודקים אם הירי שנפתח לעבר רכבם של השניים סמוך לצומת ניצני עוז בוצע כתגובה לרצח השף בקר נאטור מקלנסווה לפני כמה חודשים.
6 צפייה בגלריה
חאלד אלעוקבי ויוסף תקרורי הנרצחים בצומת ניצני עוז
חאלד אלעוקבי ויוסף תקרורי הנרצחים בצומת ניצני עוז
40 קליעים על הרכב. חאלד ויוסף שנרצחו אתמול
6 צפייה בגלריה
בקר נאטור
בקר נאטור
חשד שהרצח בוצע כנקמה על הירי בשף בקר נאטור
בשבת האחרונה נרצח התלמיד והמתנדב המצטיין אנאס ווחוואח, בן 18 מלוד. במקרה זה אמרו התושבים כי רוצחיו רק רצו לפגוע במשפחתו בגלל סכסוך בין משפחתו למשפחה אחרת.
במקרה של יוסף ג'רושי, שנרצח ביריות עם אשתו נואל ובתם הנערה ריאן, הרוצחים הגיעו מרמלה - ממנה ברחו הקורבנות - כדי לפגוע בהם. הסיבה הייתה דומה: סכסוך בין משפחתם לבין משפחה אחרת. "אין גבולות לפשע", אמר קרוב משפחתם. "הם בוחרים את האנשים הכי טובים כדי שהנקמה תכאב למשפחה".
מאז שהמשטרה הקימה את יחידת סיף למיגור הפשיעה בחברה הערבית, 11 אזרחים איבדו את חייהם ו-28 נפצעו באורח בינוני וקשה כתוצאה מירי. "בכל פעם הם מקימים יחידות למיגור הפשיעה - אבל הכול נכשל, ושיעור האלימות רק עולה", אמרו תושבים ביישובים הערביים. "אנחנו רוצים לראות צעדים רציניים, ולא להקים עוד ועוד יחידות ללא תעסוקה".

6 צפייה בגלריה
אנס ווחוואח הנרצח מלוד
אנס ווחוואח הנרצח מלוד
אנאס ווחוואח וזירת הרצח בלוד, בשבת האחרונה
6 צפייה בגלריה
גיליון הציונים של אנאס אל-ווחוואח הנרצח מלוד
גיליון הציונים של אנאס אל-ווחוואח הנרצח מלוד
גיליון הציונים של אנאס
6 צפייה בגלריה
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
יוסף ונואל ג'רושי, שנרצחו עם בתם
( צילום: אפי שריר)
מנגד, במשטרה טוענים כי הם נתקלים בחוסר שיתוף פעולה, וכי התושבים לא מדווחים על עבריינים מהחברה הערבית. אחד מהנכבדים במשולש הסביר כי הציבור עדיין זוכר איך רצחו קרוב משפחה של עד מדינה בגלל שיתוף הפעולה עם המשטרה. "גם אם המשטרה מצליחה לגייס עדי מדינה, היא מפקירה את קרובי המשפחה שלהם. היו אירועי ירי לעבר בתים, מכוניות ואזרחים בגלל שקרובי משפחה שלהם בחרו לשתף פעולה. אנשים חוששים לחייהם ויודעים מראש מה תהיה התוצאה. אז במקום למתוח ביקורת, עדיף שיחפשו שיטות אחרות למיגור הפשיעה".
הוא ציין כי לאחרונה רבים שנעצרו בחשד למעורבות באירועי ירי שוחררו כעבור כמה ימים מחוסר ראיות - ורבים מהקורבנות שמוצאים את עצמם חסרי אונים מחליטים לקחת את החוק לידיים, מה שרק מתדלק את מעגל האלימות. תושבת המשולש שביתה כבר סומן כיעד סיפרה כי מדי פעם נפתחת לעברם אש בגלל חוב של אחד מקרובי משפחתה שלא החזיר הלוואה שלקח בשוק האפור. "אותם אנשים החליטו לפגוע בנו - ואני לא שוללת אפשרות שמישהו יירצח. המשטרה מגיעה אבל אין עצורים. אנחנו חוששים על חיינו, רצח רודף רצח ואין כאן שליטה על העבריינים והנשק שמסתובב".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עמר בר לב וקובי שבתאי משיקים תוכנית לאומית
נפתלי בנט, עמר בר לב וקובי שבתאי משיקים תוכנית לאומית
בר-לב, בנט ושבתאי בהשקת היחידה החדשה
(צילום: גיל נחושתן)
עבריין לשעבר שהשתתף באירועי ירי והצתות ואף ריצה עונשי מאסר סיפר ל-ynet כי החליט לשנות את דרכיו אחרי שהבין שנשקפת סכנה לחייו. "ארגוני הפשע לא דופקים חשבון למשטרה, לממשלה, לראשי הרשויות או לוועדות הסולחה", אמר. "הם תמיד מחפשים אחרי היעד הבא - ואם הם נכשלים, הם ילכו לקרובי המשפחה שלא מסוכסכים עם אף אחד כדי לנקום". לדבריו, גורמי הפשיעה רק יעלו את רף האלימות ככל שהמשטרה תנסה לפעול נגדם: "כולנו ראינו איך מציתים ניידות משטרה ויורים על סניפי בנק כדי להתגרות במשטרה. בכל פעם שעוצרים מישהו הם משתוללים יותר".
פורסם לראשונה: 22:02, 03.09.21