חמאס הודיע בצהריים (חמישי) כי הוא ויתר הפלגים הפלסטיניים החמושים החליטו כי לא יתקיים כל שיח על עסקאות לשחרור חטופים - עד להפסקת המלחמה כולה. בהודעה, שפורסמה באופן רשמי על ידי ארגון הטרור, נכתב כי היא על דעת "הפלגים הפלסטיניים". "יש החלטה לאומית פלסטינית שאין לדבר על חטופים או עסקאות חילופין, אלא לאחר הפסקה מקיפה של התוקפנות", נכתב בהודעה.
בכירים בישראל השיבו לארגון הטרור ואמרו כי "החמאס מציב תנאי של סיום המלחמה. זה לא יקרה". גורם ישראלי ציין כי "ישראל תמשיך במלחמה עד השגת כל מטרותיה והחזרת כל חטופיה". ההצהרה של חמאס נתפסת כמכשול דרמטי. היא מוכיחה את הקושי בהגעה לעסקה בתנאים הנוכחיים. בישראל מסרבים לעצור את המלחמה כרגע מאחר שלא כל היעדים הושלמו, ודרישת חמאס משמעה לשחרר את החטופים והאסירים - ולצד זאת הסרה מהפרק של השמדת התשתיות הצבאיות והשלטוניות של ארגון הטרור ברצועה.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. ההודעה - על דעת כל הארגון
(צילום: AFP)
הדרישה הזו של חמאס לא מתקרבת למתווה שישראל מציעה, הכולל הפוגה בקרבות של שבוע ואולי קצת יותר, הכנסת סיוע הומניטרי מוגבר ושחרור עצירים ביטחוניים פלסטינים מבתי כלא בישראל, כולל כאלה עם דם על הידיים, ביחס מוגבר בהשוואה לעסקה הקודמת. ההצעה הישראלית הנדיבה נועדה להראות למשפחות החטופים שהממשלה וקבינט המלחמה העבירו את הנושא לראש סדר היום, אפילו על חשבון המהלך לפירוק חמאס.
משמעות פרסום ההודעה הרשמית בשם חמאס היא הוצאה לאור של העמדות שהציג עד כה במו"מ. ההודעה מראה על כך שמדובר בהחלטה של הנהגת הארגון כולו, ולא רק של ההנהגה בעזה, בראשות יחיא סינוואר, שאנשיו מחזיקים בחטופים יחד עם פעילי ארגוני טרור אחרים ברצועה.
2 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
משפחות חטופים מול הקריה בת"א. עוד ימים ארוכים של מו"מ
(צילום: REUTERS/Violeta Santos Moura)
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי חמאס דחה הצעה ישראלית להפוגה של שבוע – בתמורה לשחרור עשרות חטופים מהשבי בעזה. גורמים רשמיים במצרים אמרו לעיתון כי ארגון הטרור יהיה מוכן לדון בשחרור חטופים ישראלים רק אחרי כניסתה לפועל של הפסקת אש.
ההערכה בישראל היא שהמשא ומתן על עסקת חטופים נוספת יימשך עוד ימים ארוכים, ולא יבשיל לפני השבוע הראשון של חודש ינואר. חופשת חג המולד תשפיע על המגעים, למרות שישראל הביעה נכונות להמשיך במשא ומתן מסביב לשעון כדי להגיע לעסקה. אתמול אמרו גורמים בישראל כי נראה שחמאס מקשיח עמדות ומעלה דרישות מנותקות מהמציאות. בימים הקרובים צפוי מפגש נוסף של צוותי המשא ומתן. גורם ביטחוני אמר בהקשר זה כי בימים הקרובים "נדע אם בכלל יש עם מי לדבר".

כך מסוקר המו"מ בתקשורת הערבית

גם התקשורת הערבית עוסקת ביתר שאת במגעים שהתחדשו לשחרור חטופים. לפי הדיווחים השונים, שפורסמו לפני ההודעה הרשמית של חמאס, המחלוקת נסובה סביב מספר ימי הפוגה, רשימות החטופים והפעילות ברצועה במהלך ההפוגה – גם של צה"ל, וגם בתחום הסיוע ההומניטרי.
לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי, חמאס יסכים להפסקת אש של לא פחות מ-15 ימים, שבהם ינוהל מו"מ על אופן קיום העסקה. ישראל, לפי הדיווח, מתעקשת על הפסקת אש בת שבוע ולא יותר. ב"אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, נטען כי ארה"ב עדכנה את קטאר בכך שישראל תסכים להפסקת אש של שבועיים – כל עוד לא יהיה שינוי במצב הצבאי בשטח עזה.
בנוגע לפרטי העסקה העתידית, העיתונות הערבית פרסמה היום התבטאויות של מקורות שונים הבקיאים בפרטים. ב"אל-אחבאר" נטען כי ישראל לא מעוניינת בהסכם של "כולם תמורת כולם" כרגע. "ישראל מסרה למתווכים רשימה של 41 חטופים ישראלים, ילדים, נשים וגברים מבוגרים ובנוסף שמות שלא אושר כי הם מוחזקים אצל חמאס", נכתב בדיווח. ב"אל-אחבאר" נטען כי מצרים ביקשה לקבל פרטים על 40 חטופים, ומקורות מצריים טענו כי עקרון "אחד לעשרה" – חטוף אחד עבור 10 אסירים – ישים.