ישראל שינתה בימים האחרונים את מדיניותה בסוגיית החטופים והחלה ליזום במקום לחכות לדרישות חמאס ולמתווה שמציעים הקטארים והמצרים. אלא שהיוזמה הישראלית נתקלת בעמדה בלתי מתפשרת של הנהגת חמאס בעזה בראשות יחיא סינוואר ושל הג'יהאד האסלאמי. אלה דורשים הפסקת אש מוחלטת וקבועה – כלומר הפסקת המלחמה – נסיגת צה"ל לקווים שיוסכמו, ורק אז להתחיל מו"מ על עסקה כוללת בפעימה אחת שבמסגרתה ישוחררו כל האסירים והעצירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל תמורת החזרת כל החטופים.
הדרישה הזאת אפילו לא מתקרבת למתווה שישראל מציעה, הכולל הפוגה בקרבות של שבוע ואולי קצת יותר, הכנסת סיוע הומניטרי מוגבר ושחרור עצירים ביטחוניים פלסטינים מבתי כלא בישראל, כולל כאלה עם דם על הידיים, ביחס מוגבר בהשוואה לעסקה הקודמת. ההצעה הישראלית הנדיבה נועדה להראות למשפחות החטופים שהממשלה וקבינט המלחמה העבירו את הנושא לראש סדר היום, אפילו על חשבון המהלך לפירוק חמאס, שמתנהל לפי שעה בקצב משביע רצון אבל עדיין לא הושלם (צה"ל השתלט רק על 60 אחוז משטח הרצועה ונותרה לו עבודה רבה מעל ומתחת לפני הקרקע).
1 צפייה בגלריה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
ארכיון. יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה
(צילום: רויטרס)
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
נראה כי סינוואר ואחיו מוחמד, שהם כרגע אלה שמכתיבים להנהגה המדינית של חמאס בדוחא את התנהלות התנועה, משוכנעים עדיין שהם יכולים לעצור את צה"ל באמצעות לחץ בינלאומי. לכן, את הדרישה להפסקת אש מוחלטת כתנאי לעסקה מציגים גם חברי ההנהגה המדינית של חמאס – איסמעיל הנייה, חאלד משעל, מוסא מרזוק ואחרים – שהגיעו לקהיר עם מנהיג הג'יהאד האיסלמי זיאד נחלה כדי לדון במו"מ. בישראל סבורים שחיסול סינוואר - אם וכאשר זה יקרה - יפתח את החסם שמציבה הנהגת חמאס ברצועה.
בעניין החטופים ישראל מתואמת לחלוטין עם ארה"ב, שתומכת גם במתווה המלחמה שהציגו בכירי מערכת הביטחון וקבינט המלחמה בפני היועץ האמריקני לביטחון לאומי, שר ההגנה ויו"ר המטות המשולבים שביקרו בארץ. על פי המתווה הזה, צה"ל יעבור בקרוב לשלב ג' שבמסגרתו תתנהל לחימה בעצימות משתנה בחלקים שונים של הרצועה. בצפון הרצועה תהיה לחימה בעצימות נמוכה, וכפי שהורה שר הביטחון יואב גלנט, צה"ל יתמקד בהריסה ונטרול של עיר המנהרות שהקים שם חמאס.
לעומת זאת, במרכז הרצועה הלחימה תימשך בעצימות גבוהה אבל בשיטות אחרות, בעיקר ממוקדות ומבוססות מודיעין, במטרה לנטרל את ההנהגה העזתית ולאתר חטופים. באזור זה ייעשה שימוש בחיל אוויר אבל באופן נקודתי, הן בגלל אופי הפעולה של היחידות על הקרקע שאינו דורש כתישה כהכנה ללחימה, והן מפני שבמרכז הרצועה ובדרומה ישנם פליטים רבים.
בישראל מקווים שהמשך המאמץ העצים באזור חאן יונס במרכז הרצועה יביא את סינוואר להכרה שהוא לא יכול לכפות הפסקה של הלחימה, בין השאר מפני שהוא יבחין שהעמדה האמריקנית תומכת לחלוטין בישראל ובמטרות הלחימה שלה, ואז הוא יביע נכונות אחרת למו"מ.
מנוף נוסף שישראל מקווה שיהיה יעיל הוא הלחץ הקטארי והמצרי על חמאס. כך עובדת השרשרת: ישראל מפעילה לחץ על ארה"ב כדי שזו תפעיל לחץ על קטאר ומצרים, כדי שאלה בתורן יפעילו לחץ על ההנהגה המדינית של חמאס, וזו תלחץ על ההנהגה בעזה, כלומר על סינוואר. בישראל מקווים שיחד עם הלחץ הצבאי בחאן יונס והטבעת שמתהדקת על הנהגת חמאס, יביא הדבר לשינוי בעמדתה.
אבל זה יקרה – אם יקרה – רק בעוד שבוע-שבועיים לכל הפחות. הסימן המעודד היחיד הוא שכנראה מתעוררת מחלוקת בין ההנהגה המדינית שהגיעה למצרים לבין סינוואר. על הקרע הזה נרמז אתמול (רביעי) בריאיון של אחד מבכירי ההנהגה המדינית של חמאס, חוסאם בדראן, לתקשורת האמריקנית. אלא שבינתיים אנחנו במבוי סתום בכל הנוגע לעסקה. הדבר היחיד שמעודד הוא שהלחימה מתקדמת היטב בכל הגזרות, על פי התוכנית ואפילו מקדימה את לוח הזמנים.