5 צפייה בגלריה
עו"ד מאיה רייטן סטול
עו"ד מאיה רייטן סטול
עו"ד מאיה רייטן-סטול
(באדיבות המשפחה)
עורכת הדין מאיה רייטן-סטול, שנעצרה לפני כמעט חודשיים בנמל התעופה של מינסק, בירת בלארוס, כשבתיקה נמצאו 6 גרם קנאביס, שוחררה היום (חמישי) ממעצרה לאחר תום ההליך המשפטי נגדה והמריאה בחזרה לארץ.
אחרי המגעים עם ישראל, שכללו גם מעורבות אישית של נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר האוצר אביגדור ליברמן שלו קשרים גם עם בכירי השלטון הבלארוסי, בית המשפט במינסק גזר על רייטן-סטול קנס של 2,500 דולר והורה לשחררה ממעצר
5 צפייה בגלריה
עו"ד מאיה רייטן לקראת החזרה לארץ
עו"ד מאיה רייטן לקראת החזרה לארץ
עו"ד מאיה רייטן סטול לאחר השחרור
(באדיבות המשפחה )
5 צפייה בגלריה
עו"ד מאיה רייטן לקראת החזרה לארץ
עו"ד מאיה רייטן לקראת החזרה לארץ
(באדיבות המשפחה )
רייטן-סטול טענה בחקירתה כי הקנאביס שהיה ברשותה נועד לשימוש רפואי, אך לפי החוק בבלארוס מדובר בעבירה שהעונש בגינה עלול להגיע לשלוש ואפילו חמש שנות מאסר. במכתב שכתבה למשפחתה כתבה עורכת הדין: "לא יכולה להמשיך להיות פה, לא אחזיק מעמד עוד הרבה זמן".
ביום שני האחרון התקשר הנשיא הרצוג לנשיא הבלארוסי, אלכסנדר לוקשנקו, וביקש את התערבותו כדי להביא לשחרורה של רייטלן-סטול בהקדם. ככל הידוע, לוקנשקו נענה לבקשה והורה על הקדמת משפטה כשבניגוד לחששות נגזר עונש קל יחסית.
5 צפייה בגלריה
מכתב עורכת הדין מאיה רייטן סטול שעצורה בבלארוס
מכתב עורכת הדין מאיה רייטן סטול שעצורה בבלארוס
המכתב ששלחה למשפחתה
5 צפייה בגלריה
מינסק בלארוס נמל תעופה הלאומי
מינסק בלארוס נמל תעופה הלאומי
נמל התעופה במינסק
(צילום: shutterstock)
לאורך כל תקופת המעצר, אנשי שגרירות ישראל בבלארוס ביקרו אותה במעצר, דאגו לה לתרופות והיו בקשר יומיומי עם המשפחה. הדיפלומטית יפה אוליבצקי שמשרתת במוסקבה הגיעה במיוחד לבלארוס כדי למלא את מקומו של שגריר ישראל וליוותה את סטול במשפט ובדרכה לשדה התעופה.
עו"ד שרון נהריעו"ד שרון נהרי
עורך הדין שרון נהרי שייצג את המשפחה אמר לאחר שחרורה כי "היום הסתיים, מאבק ארוך ומתיש, לשחרורה של עו"ד מאיה רייטן-סטול וחזרתה ארצה לחיק משפחתה. במשך חודשיים קדחתניים של עבודה קשה סביב השעון, בשיתוף עם עו"ד מקומי, קולגה מהאיגוד הארופי לעורכי דין. למרות המצב המשפטי המורכב ולאחר מאבק משפטי, בשילוב התערבות דיפלומטית, למרות דרישת הפרקליטות לעונש מאסר בפועל של מספר שנים, מאיה שוחררה. ברצוני להודות ולברך את כל הגורמים שסייעו בעניין, נשיא המדינה, גורמים בממשלה ובכנסת ישראל, גורמים בבלארוס ולראש לשכת עורכי הדין בישראל".
יפה אוליבצקי, ממלאת מקום שגריר ישראל בבלארוס, שליוותה את פרשת נעמה יששכר במוסקבה אמרה: "כבר שלשום הבנו שזה הולך לקראת שחרור. יש פה לגמרי עניין הומניטרי. עורכי הדין עבדו בצורה נכונה והפעילו סעיפים מיוחדים בחוק שאיתם אפשר היה להתקדם. בסיכומו של דבר האישורים של משרד הבריאות הישראלי התקבלו. שאתה מגיע לבלארוס עם תרופות אתה צריך להגיע בצורה מסודרת מראש, מתורגם, מאומת, עם מרשם של הרופא ולכן זה הסתבך באופן הזה".
"תנאי המעצר שלה לפי מה ששוחחתי איתה היו סבירים בהחלט. לא היו תלונות מיוחדות מצידה. זה כלא. זה לא נעים. בשלב מסוים היא הועברה לבית כלא במרחק של 70 ק"מ ממינסק ואז הייתה התערבות של משרד החוץ, של השגריר וביקשנו מהרשויות שיחזירו אותה לבית הכלא במינסק והם נענו לבקשה והחזירו אותה. היא שוחררה בבית המשפט. זה היה מאוד מרגש, היא פרצה בבכי. האחים שלה פרצו בבכי. הייתה תחושה גדולה של הקלה ושל שחרור. השופט הבלארוסי הרשיע אותה וכן קבע שיש כאן עבירה אבל בשל האופי והסעיפים שעורכי הדין הפעילו - הוא נענה לבקשה שלהם והשית עליה קנס ובזה זה הסתיים. חשוב להגיד שהייתה עבודה גדולה וחשובה וצריך להוקיר תודה לשר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ונשיא המדינה יצחק הרצוג ולצוות השגרירות במינסק והשגריר".