שידור ישיר מסבב ההתייעצויות (צילום: לע"מ)

מצעד הממליצים ממשיך, כששני אישים במוקד: מהבוקר מגיעים נציגי הסיעות להתייעצויות בבית הנשיא וממליצים על המועמד שלהם לראשות הממשלה - כשהשאלה מי יקבל את מספר הממליצים הגבוה ביותר תלויה ביו"ר תקווה חדשה גדעון סער וביו"ר תע"ל, אחמד טיבי.
אחרי כשעתיים של הפסקה, נכנסו נציגי ישראל ביתנו והמליצו על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מפלגת הציונות הדתית המליצה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם נציגי מרצ המליצו על לפיד. אחריהם ייכנסו בהמשך הערב יתר נציגי הרשימות, אולי המסקרנות ביותר - תקווה חדשה, הרשימה המשותפת ורע"מ.
עדכונים אחרונים הרוביץ לריבלין: "רה"מ עומד בפני משפט פלילי, הוא לא ראוי" הציונות הדתית: "סמוטריץ' לא הגיע בשל פגישה חשובה מאוד" הנשיא: חיפוש עריקים ממפלגות הוא סכנה לדמוקרטיהליברמן: "אצלנו מילה זאת מילה, ממליצים על לפיד"העבודה המליצה על לפיד: "לא נסכים לשבת עם נתניהו" יהדות התורה: "לא סומכים על ראשי אכיפת החוק"ימינה המליצה על בנט לראשות הממשלה
עד כה הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית המליצו על בנימין נתניהו לראשות הממשלה, ויש לו 52 ממליצים. מנגד, יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ המליצו על יאיר לפיד, ולו יש בינתיים 45 ממליצים. כחול לבן ובני גנץ הודיעו ממש לפני הגעתם על ההחלטה להמליץ על לפיד. ימינה הודיעה כי היא ממליצה על יו"ר המפלגה נפתלי בנט לראשות הממשלה, וכרגע יש לו את 7 הממליצים של מפלגתו.
18:35 - מרצ ממליצה על לפיד, שעולה ל-45 ממליצים לאחר שהחליפה זמנים עם הרשימה המשותפת הגיעה מרצ לבית הנשיא והודיעה על תמיכתה בלפיד, שעולה כעת ל-45 ממליצים, קצת פחות מנתניהו. ריבלין אמר לנציגי הרשימה, בראשם היו"ר ניצן הורוביץ: "אני באמת חושב שבניית הגשרים היא חשובה ביותר. אני מוכרח לומר שגם שמעתי התבטאויות והבנות שאנחנו צריכים היום להסתכל קדימה על מנת לפתור בעיות, ושמחתי לשמוע שזאת עמדתכם".

7 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ'
ניצן הורוביץ'
הורוביץ לריבלין: לא ראוי להעניק מנדט לנאשם בפלילים
(צילום: יונתן זינדל)
הורוביץ הודיע על ההמלצה על לפיד. "הסיכויים שלו להרכיב ממשלה הם ממשיים. כבר דנו בדברים. יש לדעתי אפשרות ריאלית להרכיב ממשלה, נכון זה לא ההרכב המובן מאליו, נכון תידרש כאן גמישות ופשרה, אך זה ימנע בחירות חמישיות. המפלגות שרוצות להחליף את השלטון יעשו את המאמץ. אפשר לעשות את זה", אמר. הורוביץ קרא לנשיא שלא להעניק את המנדט לנתניהו: "פשוט משום שהוא עומד למשפט פלילי, לא ראוי בעיננו שמועמד לראשות ממשלה יהיה בבית המשפט תחת אישומים פליליים חמורים. זה גם שיקול שאנחנו חושבים שחייב להיות בפניך".
ריבלין התייחס לסוגיה: "הבנתי את הבעיה שהיא מעלה ומעוררת, והיא ראויה לשיקול דעת. אני לא תמיד שמח להשתמש בשיקול דעתי, אבל אני לא מפחד להשתמש בו. השאלה היא האם הנשיא יכול להגיד 'כנסת יקרה, אני כנשיא מבטל את החוק?' זאת בהחלט שאלה שיכולה להישאל על ידי ציבור גדול. הסוגיה באמת מטרידה את שנתי".
17:25 - הציונות הדתית בבית הנשיא: "סמוטריץ' לא הגיע בשל פגישה חשובה" מספר 2 במפלגת הציונות הדתית, מיכל וולדיגר, הודיע לריבלין כי מפלגת הציונות הדתית ממליצה כצפוי על ראש הממשלה נתניהו. וולדיגר ציינה כי יו"ר הרשימה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', לא הגיע לבית הנשיא בשל "פגישה חשובה בענייני דיומא". היא ציינה "אנחנו חושבים שלנתניהו ישנם הסיכויים הגדולים ביותר. אנחנו סבורים שיש ביכולתו להרכיב ממשלה, עובדים על זה כעת".

7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"ייתכן שאנשי 'רק לא נתניהו' ישנו את דעתם. זה הפתרון". בן גביר בבית הנשיא
(צילום: יונתן זינדל)
חבר הכנסת החל ממחר, עו"ד איתמר בן גביר, טען בפני הנשיא כי "העם בחר ימין". לדבריו, "65 מנדטים לפי מיטב הספירה שלנו הצביעו לימין, שתהיה כאן התיישבות בארץ, רפורמה במערכת המשפט. צריך לכבד את דעת הרוב". ריבלין השיב לו: "אם הרוב יאמר אני לא רוצה איש זה או אחר אז כל מה שאני שומע זה את רחשי העם, אתם העם בין בחירות לבחירות".
בן גביר הדגיש כי ישנה אפשרות שאנשי "רק לא נתניהו" ישנו את דעתם. "אני חושב שזה הפתרון וזה מה שהעם רוצה", ציין.
17:15 - הרשימה המשותפת תחכה להמלצת סער, התחלפה עם מרצ הרשימה המשותפת התחלפה עם מרצ בסדר מצעד הממליצים בבית הנשיא. ברשימה המשותפת מעדיפים להיכנס למשכן הנשיא רק לאחר שישמעו על מי החליטו נציגי תקווה חדשה להמליץ בפני ריבלין.
7 צפייה בגלריה
לפיד יוכל לקבל מנדט אם טיבי וסער ימליצו עליו
לפיד יוכל לקבל מנדט אם טיבי וסער ימליצו עליו
לפיד יוכל לקבל מנדט אם טיבי וסער ימליצו עליו
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
16:30 - סבב ההתייעצויות חזר, ליברמן אצל הנשיא הנשיא חזר מההפסקה בת השעתיים, וקיבל את נציגי ישראל ביתנו, בהם היו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. "עד היום בדרך כלל היו לנו שני מועמדים, אנחנו רק במחצית הדרך יש לנו כבר 3 מועמדים והשאלה שלי היא במי אתם ממליצים בפני", פנה הנשיא לליברמן. "אני מוכרח לומר שהמאזניים די שקולות, למרות שיש יתרונות כאלו ואחרים למועמד כזה או אחר מבין השלושה, יחד עם זאת אני לא רואה עדין מצב שבו אנחנו מייצרים קואליציה בת קיימא שתוכל לקיים את המדינה".

ליברמן כצפוי המליץ על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, ואמר: "אצלנו זה מאוד פשוט. מילה זאת מילה, וכל מה שאמרנו לפני הבחירות תקף אחריהן. הצהרנו בצורה חד משמעית שאנחנו נמליץ על המועמד של המפלגה שתביא את מרבית המנדטים מגוש השינוי - ולכן המלצה שלנו היא ללא ספק על יאיר לפיד". עם זאת, ליברמן אמר שאם הוא יראה שיהיה מועמד אחר עם סיכויים גבוהים יותר, הוא לא פוסל אף אחד מלבד נתניהו.
"אתה הראשון שמסביר לנו את הדברים כפשוטם", אמר הנשיא לליברמן, שהשיב: "אני חושב שחשוב להביא לסיום כהונתו של נתניהו בגלל כל שרשרת הכשלים. אנחנו המדינה היחידה בעולם שבמשך שנתיים רצופות אין לה תקציב, עם כל ההשלכות של זה. אין לנו תקציב, כולל למערכת הביטחון, וההתעצמות חסרת התקדים של חיזבאללה וחמאס נמשכת". ליברמן ציין כי הפתרון האולטימטיבי, לדבריו, לפתור את המשבר חסר התקדים, הוא אם "נתניהו יעדיף את האינטרס של ישראל לפני האינטרסים האישיים". הוא ציין כי "ברגע שהוא יזוז, כל מועמד אחר מטעם הליכוד יוכל להקים ממשלה בזמן הקצר ביותר - וזאת הדרך הנאותה. משנת 1996 אני מלווה את כל שיחות הקואליציה, אבל הפעם זה שיחות גועליציה. זה לא שפעם זה היה סטרילי לגמרי, אבל מה שאנחנו עוברים היום - זה לא היה".
7 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"קואליציה ציונית ליברלית". חברי ישראל ביתנו אצל הנשיא
(צילום: לע"מ)
הנשיא שאל את ליברמן מה יקרה אם אף צד לא יוכל להקים ממשלה, ויו"ר ישראל ביתנו ענה כי "הפתרון הוא קואליציה ציונית וליברלית. מבחינתי, כל המפלגות ממרצ ועד ימינה. אני חושב שיש שם רוב פרלמנטרי וניתן להקים ממשלה יציבה. הגענו למצב של דמוקרטיה הפוכה - המיעוט שולט ברוב. כל מי שהוא לשון המאזניים שולט ומכתיב את המהלכים". הנשיא אמר לליברמן: "אנחנו בבעיה, איווט. יש לי חשש כבד שמא אנחנו הולכים לבחירות מספר חמש". ליברמן הבהיר לו כי שני הפתרונות היחידים הם ממשלה עם הליכוד ללא נתניהו, או "פתרון יצירתי אחר", כלשונו.
ריבלין אמר בסוף דבריו כי "אמר השר לשעבר ליברמן שמילה זו מילה, ופתאום אנחנו שומעים שבחירות זה בחירות ואחר כך נמצא עריקים. אלה דברים שמסכנים את הדמוקרטיה".
חד"ש ובל"ד, שתיים מהמפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, הודיעו כי לא ימליצו על אף מועמד. אבל תע"ל של אחמד טיבי טרם פרסמה הודעה דומה, ואם היא ותקווה חדשה של סער יחליטו בסופו של דבר להמליץ על לפיד יהיו לו 53 ממליצים - בדיוק אחד יותר מנתניהו. זאת, בהנחה שרע"מ של מנסור עבאס לא תמליץ על איש.

במרכז היום עומד הנשיא ראובן ריבלין שהספיק להעביר בבית הנשיא יותר מערכות בחירות מכל אחד מקודמיו - חמש במספר בשבע שנים בלבד. האבטחה סביב בית הנשיא תוגברה לקראת האירוע, והצעקות מההפגנות ברחוב נשמעו גם בחדר בדיונים.
במערכת הפוליטית מעריכים כי מי שנחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה בראשותו הוא דווקא זה שמחזיק במספר הממליצים הנמוך ביותר - יו"ר ימינה נפתלי בנט - שמפלגתו קיבלה בבחירות האחרונות שבעה מנדטים בלבד.
7 צפייה בגלריה
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
ההכנות לקבלת הסיעות
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
תומכי נתניהו מחוץ לבית הנשיא
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
גם המתנגדים הגיעו
(צילום: בראל אפרים)
בהתייעצות שערך ריבלין עם נציגי ימינה אמר כי אם המועמד שעליו יטיל את הרכבת הממשלה, לא יצליח בכך - ייתכן שהוא יחזיר את המנדט לכנסת. נציגת ימינה, ח"כ איילת שקד, אמרה לו כי יהיה ראוי אם המועמד הראשון ייכשל בהרכבת הממשלה, שבנט יקבל את ההזדמנות אחריו. "אנחנו חושבים שלו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה", טענה שקד על בנט.
ייתכן שהנשיא ימשיך את סבב ההתייעצויות גם מחר אם תמונת הממליצים תישאר לא ברורה. במצב כזה, ריבלין ישוחח עם ראשי הסיעות וההכרעה תתקבל רק מחר או ביום רביעי בבוקר.
פורסם לראשונה: 16:06, 05.04.21