16 צפייה בגלריה
לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא ראובן ריבלין
לקראת סבב ההמלצות אצל הנשיא ראובן ריבלין
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס, עידו ארז)
לאף אחד אין 61, כרגע: בזה אחר זה הגיעו נציגי הסיעות להתייעצויות בבית הנשיא והמליצו על מועמדם לראשות הממשלה. משעות הבוקר (שני) פקדו את המקום חברי הליכוד, יש עתיד, כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה, ימינה והעבודה. לאחר הפסקה קלה ההתייעצויות יתחדשו בשעה 16:00. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צפוי להגיע בעצמו לנשיא ולהמליץ על לפיד, וסיעת הציונות הדתית תגיע להמליץ על נתניהו.
ייתכן שהנשיא ימשיך את סבב ההתייעצויות גם מחר אם תמונת הממליצים תישאר לא ברורה. במצב כזה, ריבלין ישוחח עם ראשי הסיעות וההכרעה תתקבל רק מחר או ביום רביעי בבוקר. נכון לעכשיו, לנתניהו יש 46 ממליצים, ללפיד יש 32 ולבנט יש 7.

עדכונים אחרונים

העבודה המליצה על לפיד: "לא נסכים לשבת עם נתניהו"יהדות התורה המליצה על נתניהו: "לא סומכים על ראשי אכיפת החוק"ימינה: נמליץ על בנט לראשות הממשלהריבלין לכחול לבן: "הדמוקרטיה מיצתה את עצמה אחרי ארבע בחירות"מסתמן: הרשימה המשותפת לא תמליץ על אף אחד
במרכז היום עומד אדם אחד, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהספיק להעביר בבית הנשיא יותר מערכות בחירות מכל אחד מקודמיו - חמש במספר בשבע שנים בלבד. האבטחה סביב בית הנשיא תוגברה לקראת האירוע, והצעקות מההפגנות ברחוב נשמעו גם בחדר בדיונים. במערכת הפוליטית מעריכים כי מי שנחשב לבעל הסיכויים הטובים ביותר להקים ממשלה בראשותו הוא דווקא זה שמחזיק במספר הממליצים הנמוך ביותר - יו"ר ימינה נפתלי בנט - שמפלגתו קיבלה בבחירות האחרונות שבעה מנדטים בלבד.
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
(צילום: יונתן זינדל)
14:00 - נציגי מפלגת העבודה הגיעו לריבלין
חברי הכנסת המיועדים עמר בר לב, אמילי מואטי והרב גלעד קריב הגיעו לבית הנשיא. "מפלגת העבודה היא אחת מהסיעות הבכירות ביותר בכנסת לדורותיה", אמר ריבלין. "בשלבים כאלה ואחרים היו עליות ומורדות, אבל זו סיעה שחלקה רב, אם לא מכריע, בהקמתה של המדינה". בר לב אמר כי המלצת המפלגה היא להטיל על יאיר לפיד את המנדט להרכבת הממשלה, ופנה לנשיא: "לפיד עומד בראש המפלגה הגדולה מבין המפלגות המכונות 'גוש השינוי', והיא יותר כפולה בגודלה מהמפלגות האחרות".

ריבלין שאל את בר לב אם מפלגתו פוסלת את אחת המפלגות שנבחרו לכנסת, וחבר הכנסת התחמק מעט, והשיב שמפלגת העבודה תהיה מוכנה לשבת בכל קואליציה בראשות יאיר לפיד. לבסוף אמר כי לא יהיו מוכנים לשבת עם נתניהו. "אנחנו חושבים שזו תקופה שצריך להתאחד סביב הנושאים הבריאותיים והכלכליים במדינת ישראל. גם אם זאת לא ממשלת החלומות שלנו - נהיה חלק ממנה".
חברת הכנסת המיועדת מואטי, שעבדה בעבר כיועצת בבית הנשיא, הדגישה שמפלגתה לא תפסול את הליכוד. "בוער לנו לחזור לדבר על פוליטיקה של חזון וערכים. הדרך הטובה ביותר לחזור לזה היא להבין שכל הקולות הם לגיטימיים". ריבלין השיב למואטי כי אל לה להיות אופטימית מדי. הרב קריב בירך בפתח דבריו ואמר כי הוא מקווה שבעתיד יהיו גם מועמדות לראשות הממשלה ולנשיאות המדינה. "אנחנו מאמינים שקואליציית השינוי תוקם על-ידי חבירה של כוחות פוליטיים ממחנות ושבטים שונים זו אינה נקודת חולשה, אלא נקודת חוזקה. זה הדבר שהחברה הישראלית זקוקה לו בימים הקשים האלה, גם בשל הקורונה, וגם בשל מגפת ההתבהמות של השיח הפוליטי".
13:15 - יהדות התורה: "הבלוק נשאר" חברי הכנסת יעקב ליצמן, אורי מקלב, מאיר פרוש ומשה גפני הגיעו לביתו של הנשיא. "אנחנו במצב שבו יש לי שלושה מועמדים", אמר הנשיא לנציגי יהדות התורה והחל להעלות זכרונות מימיו כחבר כנסת לצד המפלגה החרדית. "אני זוכר את ועדת הכספים יושבת על נושאים לא פשוטים, והצלחנו להתגבר. השאלה אם כאן נצליח להתגבר. יש שאלות ערכיות שמתעוררות אבל כולן היו בפני הציבור עצמו - ואתם נציגים של קבוצות משמעותיות".

גפני היה הראשון לדבר והמליץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה. לאחר מכן שיבח את ריבלין על התנהלותו כנשיא ואמר שהצליח לייצג את העם. גפני החל לדבר באריכות על משבר הקורונה והאשים את היחס לחברה החרדית: "היו הרבה הפרות של הנחיות משרד הבריאות, בכל החוגים ובכל המקומות, והייתה קבוצה לא קטנה שכל הזמן שמה אותנו במוקד. כל הזמן הפוקוס שלה היה על הציבור החרדי". לדבריו, "המציאות היא שיודעים כמה שמרנו ואנחנו מודים לקדוש ברוך הוא שהתחלואה ירדה. עכשיו אנחנו מרגישים שייכות לציבור. יש כאלה שנגדנו ומה שנעשה לא יעזור, אבל יש ציבור יותר גדול, ציבור מסורתי, שמרגישים אהבה אליו ואהבה ממנו אלינו".
גפני הבהיר שהמפלגה בראשותו תלך רק עם נתניהו. "אנחנו כל השנים הולכים איתו. הציבור הזה אוהב אותנו ואנחנו אותו. אנחנו חיים איתו באהבה, באחווה בשלום וברעות", אמר גפני והוסיף: "אם היה מועמד אחר בליכוד אז היינו הולכים איתו - אבל אנחנו עם נתניהו ולא ננטוש את הציבור המסורתי כמו שהציבור המסורתי לא נוטש אותנו". ריבלין שאל שוב: "אתם הולכים עם נתניהו כי הוא בליכוד או עם הליכוד?", וגפני השיב: "עם נתניהו. צריך להמליץ על בן אדם, אז נתניהו".
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
פרוש, ליצמן ומקלב
(צילום: עמית שאבי)
ריבלין אמר לאנשי יהדות התורה כי "כאדם מסורתי, אני מוכרח להגיד לך שכל אזרחי ישראל שווים, וכולם יקרים וכולם אנשים וכולם בני האלוהים, וכולם אנושיים וחרדים לשלומה של החברה בישראל. כל הסתה נגד עדה או קבוצה מסוימת היא חרפה לחברה - לכן אני בא ומחזק ידיכם שאתם על עמדותיכם". ריבלין שאל את גפני אם הוא פוסל מפלגה אחרת, ויו"ר יהדות התורה אמר כי נתניהו משתף אותם בכל החלטותיו. "הוא לא יעשה דברים נגדנו".
השני לדבר היה יעקב ליצמן. "אנחנו תומכים אך ורק בנתניהו", הדגיש הנציג החסידי. "נלך אך ורק עם נתניהו ועם זה נגמר הדבר. ברור שיש דברים שצריך לדבר איתנו כשותפים אבל הבלוק שהיה - נמשך".
הנשיא שאל את אנשי יהדות התורה אם כתב האישום נגד נתניהו לא אמור להוות שיקול בהטלת המנדט. "יש אנשים בציבור שאומרים שכתב אישום נגד מישהו מחייב אותי לשקול אם הדבר הזה צריך להיות גורם משפיע", אמר ריבלין. "אנחנו לא סומכים על שיקול דעתם של ראשי אכיפת החוק", השיב גפני. ח"כ פרוש הצטרף: "לנו יש את חוקי התורה ואני יודע שיש בכנסת חוק לגבי שרים. אני מאמין שמבקשים להוריד את נתניהו לא בגלל כתב האישום אלא כי הוא מביא פעם אחר פעם 30 מנדטים. לנו אמרו להצביע למי שקרוב יותר למסורת ישראל". ריבלין הדגיש כי קיימת תחושה בציבור שהוא צריך להתמודד איתה, וכפי שאמרו אנשי יהדות התורה בתחילת המפגש, יש להתייחס לכולם באופן שווה. "לא הייתה פעם אחת מאז קום המדינה שבית המשפט פסק לטובת היהדות, הגיור והנישואים". פרוש העיר: "מסכן בגין, איך שהורידו אותו". ריבלין ענה להם כי הדיון לא עוסק בבית המשפט.
12:30 - אחרי המגעים עם שני הצדדים: בנט ממליץ על עצמו "אנחנו בעיצומן של ההתייעצויות, והוגשו עד לרגע זה שני מועמדים שהציגו את מועמדותם, ושניהם נתמכו אחד על-ידי מפלגה בת 9 מנדטים והשנייה בת 8 מנדטים", אמר ריבלין לנציגי ימינה איילת שקד ומתן כהנא שהגיעו אליו אחרי התייעצויות ממושכות ברכבם. "אנחנו מבקשים לשמוע קודם כל מה המלצתכם לגבי המועמד אשר אני אטיל עליו להרכיב ממשלה, כי אנחנו במצב שבו קשה לראות איך תורכב הממשלה ועל מי אתם מבקשים שנטיל את התפקיד".
שקד אמרה לריבלין כי המועמד של ימינה לראשות הממשלה הוא נפתלי בנט. "למרות שלמועמדים אחרים יש יותר ממליצים, אנחנו חושבים שלו יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה", טענה שקד. "אם הנשיא ימליץ על מועמד אחר, הבקשה שלנו היא לעשות סבב התייעצויות נוסף כדי שנפתלי בנט יקבל את הצ'אנס השני". ריבלין השיב לשקד כי "את מבקשת להמליץ על בנט מתוך ידיעה שבסיבוב הזה הוא לא יוכל לקבל את זה". ח"כ כהנא טען כי גם בסיבוב הראשון בנט יהיה בעל הסיכויים הגבוהים ביותר.

"יש לי בעיה", אמר הנשיא. "החוק הקיים קובע בצורה מפורשת שמי שהוטלה עליו משימת הרכבת הממשלה - הוא האדם שצריך לעמוד בראש אותה ממשלה. נפתלי בנט יכול להיות ראש ממשלה בשלב זה רק אם יהיה מועמד שיש לו אפשרות להשיג 61 ממליצים". ריבלין שאל איך הוא אמור להטיל את המנדט על המועמד שיש לו רק שבעה ממליצים, ושקד השיבה כי אם המפלגות האחרות לא היו מחרימות אחת את השנייה, לבנט יכול היה להיות סיכוי. "ייתכן שאחזיר את המנדט לכנסת", אמר ריבלין, ושקד אמרה שיהיה ראוי אם המועמד הראשון ייכשל בהרכבת הממשלה, שבנט יקבל את ההזדמנות אחריו.
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
כהנא ושקד בבית הנשיא
(צילום: יונתן זינדל)
ריבלין שאל את ימינה, כמו את שאר המפלגות, אם יסכימו לתמוך במועמד אחר. שקד התחמקה ואמרה שראש הממשלה צריך להיות איש ימין, ו"כזה הוא בנט", כלשונה. כהנא הוסיף כי "ימינה לאורך כל הבחירות התחייבה לבוחריה שתקום ממשלה יציבה ונמנע בחירות חמישיות. לצערי, חלק מראשי המפלגות מתנהגים כאילו אנחנו בקמפיין בחירות חמישיות ונעשה את כל מה שאנחנו יכולים למנוע את הסיטואציה הזאת, כי זה יהיה אסון לישראל שגם ככה בשסע חברתי עמוק".
11:45 - כחול לבן: פוסלים את נתניהו, לא את הליכוד אחרי שהודיעו שיאיר לפיד יהיה המועמד לראשות הממשלה מטעמם, נציגי המפלגה שהצטמקה מ-33 מנדטים ל-8 הגיעו לבית הנשיא. ריבלין אמר לחברי המפלגה חילי טרופר, אורית פרקש הכהן ויעל רון בן משה: "הדמוקרטיה מיצתה את עצמה אחרי ארבע מערכות בחירות. לאחר השיחות עם שתי הסיעות הראשונות לא נראה לי שמגיעים באופן מעשי להרכבת ממשלה".

שר התרבות חילי טרופר אמר לנשיא כי אחרי ההתייעצויות במפלגה הוחלט להמליץ על יאיר לפיד, כיוון שהוא עומד בראש המפלגה הגדולה ביותר בגוש להחלפת נתניהו. "יש לנו מחויבות לשינוי", אמר טרופר. "מבינים את מורכבות הבחירות, אך יש לנו אתגר להקים ממשלה יציבה ואסור לוותר על החלום הזה. נמשיך לפעול עד שנמצה את הסיכוי להקים ממשלת שינוי".
ריבלין שאל את חברי כחול לבן איך הם רואים את אותה ממשלת פיוס, ועל איזה רוב היא תישען. טרופר השיב: "זה נכון שהעם חצוי, אך יש רוב לממשלת השינוי. כל המפלגות יכולות להתכנס, למעט אולי הקצוות וההתנגדות העקרונית שלנו לשבת עם נתניהו. טובת המדינה מול עינינו. אם כולם יתגייסו למשימה ולפיד יקבל את המנדט - נוכל לרכז את המאמץ להקים פה ממשלה". פרקש הכהן הוסיפה כי "המטרה המרכזית היא לייצר חיבורים ולהוציא את הציבור מהמערבולת הבלתי נגמרת שבה אנו נמצאים בגלל אדם אחד".
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
לא פוסלים את הליכוד. חברי כחול לבן
(צילום: יונתן זינדל)
הנשיא השיב לחברי כחול לבן: "בשולחן הזה אינני יכול לעסוק במשאלות לב, והנושא הערכי עמד בפני העם בבחירות האחרונות. ייתכן שהערכים שהנשיא רואה הם אינם הערכים שהעם רואה. אני שואל אתכם: יש מפלגה שאתם מסרבים לשבת איתה? האם מלחמת התרבות בישראל היא נושא קיצוני?". טרופר השיב לו כי כחול לבן לא מוכנה לשבת תחת נתניהו כעניין ערכי, אך כשנשאל אם הוא פוסל את הליכוד, השיב בשלילה.
"יש פה מימד ערכי", אמר טרופר וריבלין השיב לו כי "הוא בראש מעייניו של כל אזרח. לנשיא אסור להתבטא בו, אבל תבוא אליי עוד שלושה חודשים". טרופר הוסיף כי "אנחנו לא פוסלים מפלגות ערביות, רק את הקצוות". כשנשאלו אם לפיד הוא המועמד היחיד שימליצו עליו, אמר טרופר כי יתמכו בכל מועמד מגוש השינוי שיוכל להביא את מספר הממליצים הרב ביותר.
11:30 - מסתמן: המשותפת לא תמליץ על מועמד לראשות הממשלה אחרי שבל"ד הצהירה שלא תתמוך באף מועמד להרכבת הממשלה, חד"ש של איימן עודה הולכת בעקבותיה ומודיעה גם היא שתימנע מלהצביע. בתע"ל של אחמד טיבי עוד לא הצהירו על המועמד מטעמם - אך גורמים במפלגה אמרו ל-ynet כי הנטייה כעת היא לא להמליץ על אף אחד. בינתיים, במפלגת רע"ם שהתפלגה מהמשותפת, אמרו כי המפלגה טרם גיבשה החלטה סופית, וממתינה לשמוע מהמפלגות שקיימו איתה משא ומתן כדי להבין אם דרישותיו של עבאס התקבלו.

11:10 - ש"ס ממליצה על נתניהו: "נלך רק איתו" ריבלין פתח את דבריו בפני נציגי ש"ס, חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי, יואב בן צור ויעקב מרגי, ואמר: "אנחנו במצב לא פשוט וחלילה האפשרות היותר ריאלית מכולן היא שנלך לבחירות חמישיות". יו"ר סיעת ש"ס מלכיאלי אמר כי תנועתו מוכנה ללכת רק עם ראש הממשלה נתניהו והליכוד. "הליכוד התחייב ללכת איתנו לכל קואליציה, ואנחנו חושבים שהמועמד הנכון ביותר הוא נתניהו. גוש הימין מונה 65 מנדטים גם אם זה לא נראה שיש 65 תומכים. דרעי אמר שש"ס תלך רק עם הליכוד".
16 צפייה בגלריה
נציגי ש"ס
נציגי ש"ס
מחויבים לנתניהו. נציגי ש"ס
(צילום: רויטרס)
ריבלין שאל את הח"כים אם הם פוסלים את כל שאר המועמדים מלבד נתניהו גם במחיר של בחירות חמישיות, והם השיבו שהם מוכנים ללכת רק עם הליכוד. "אנחנו מאמינים שהוא היחיד שיביא 61 מנדטים, ויש על מה להסתמך. זה לא רק אמונה, יש לנו הבנה איך זה יקרה. לא תהיה ממשלה יציבה שנתניהו לא יעמוד בראשה".
חבר הכנסת בן צור אמר ש"אין ולא תהיה מציאות" שבה ש"ס תמליץ על מועמד אחר. "האדם היחיד שמסוגל להרכיב את הממשלה זה רק נתניהו, ואנו בטוחים ביכולת שלו. ברגע שיקבל המנדט בעזרתו של אריה דרעי - ביחד יוכלו לעשות את מלאכת המרכבה ותהיה ממשלה יציבה".

10:30 - נציגי יש עתיד ממליצים על לפיד לראשות הממשלה נציגי המפלגה הגדולה באופוזיציה, חברי הכנסת אורנה ברביבאי, מאיר כהן וקארין אלהרר, נכנסו לחדר הדיונים עם הנשיא והודיעו שימליצו על ראש מפלגתם כמועמד להרכבת הממשלה. "אנחנו חושבים שיש עתיד בראשותו של לפיד הוכיחה שאפשר לסמוך עלינו", אמרה ברביבאי - מספר 2 במפלגה. "נשארנו נאמנים לערכים ולתפיסות. קיבלנו 17 מנדטים, אנחנו יודעים שבמציאות כזאת שרה"מ עכשיו נמצא בבית המשפט אנחנו צריכים ממשלה שתעסוק בציבור וביכולת לתת את הפתרון הכי טוב אחרי שנה קשה של קורונה".
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
אלהרר, כהן וברביבאי אצל הנשיא
(צילום: AFP)

ריבלין שאל את חברי יש עתיד אם גם הם, בדומה לליכוד, יסכימו להמליץ על מועמד אחר כדי להקל על הרכבת הממשלה. "האם אתם רואים רק את לפיד שיכול להרכיב את הממשלה, או רואים גם אפשרות אחרת?", שאל הנשיא. "נראה לי שהמצב החוקי, כפי שבית המשפט העליון קבע, לא מאפשר שיקול דעת רחב מדי לנשיא. לכן אחד הדברים החשובים ביותר שיכולים להנחות אותי על מי להטיל מלאכת הרכבת הממשלה, הוא מספר הממליצים. אני שואל אתכם שאלה ברורה: כולנו יודעים על איזה רוב יישען המועמד שלכם. סיעת הליכוד המליצה על נתניהו ואמרה שלפי דעתה יש לו המספר הרב יותר של ממליצים. זו אמירה שאם היא נכונה היא יכולה להיות מכרעת", הבהיר ריבלין.
מאיר כהן הבהיר כי מבחינת המפלגה ההמלצה היא על לפיד, אך אמר שבעיניו עד סוף היום המפלגה יכולה למצוא שותפים נוספים. "לא נוכל להיפגש שוב פעם היום", אמר לו ריבלין. "מאמין שעד סוף היום נמצא עוד שותפים", השיב כהן.
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
ברביבאי, כהן ואלהרר מגיעים לבית הנשיא
(צילום: עמית שאבי)
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
(צילום: רויטרס)
"לא נשב עם ממשלה עם רה"מ שנגדו יש כתב אישום", אמרה ברביבאי. "אנו מבקשים את המנדט ליאיר לפיד. זו הדרך הטובה יותר להרכיב הממשלה וכל פעילות שתידרש להימנע מבחירות חמישיות - תיעשה". ריבלין שאל אם ביש עתיד לא פוסלים את הליכוד כמפלגה, וקארין אלהרר השיבה: "הציבור הצביע בעד שינוי. נעשה כל שביכולתנו להקים ממשלה אחרת כי אנו יודעים שהציבור בישראל רוצה את זה. אנו לא זקוקים לראש ממשלה שיש נגדו כתב אישום חמור, ושחושב רק על האינטרסים האישיים שלו במקום טובת המדינה. אנו מקווים שהנשיא ייקח בחשבון את ההמלצה שלנו".
10:05 - ריבלין שואל את הליכוד אם יסכימו להמליץ על מועמד אחר "אני מבקש לשאול אתכם שאלה לא פשוטה. ייתכן שיגיעו לידי מצב שיקולים נוספים להרכבת הממשלה, ובהם שיקולים ערכיים שאני לא יודע אם לנשיא יש סמכות לשקול אותם או שהם קשורים לבית המשפט העליון. האם יש לכם מועמד אלטרנטיבי, אם השיקולים ימנעו ממנו (נתניהו) להרכיב ממשלה?". אוחנה אמר כי המלצתם מתבססת על החוק. "באתי מבית המשפט המחוזי. לא התבקשתי להגיע לשם, באתי כדי לעמוד לצד האמת והצדק", אמר השר. ריבלין השיב: "אתה אומר את זה בשם עצמך, לא לשולחן הזה".
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
ריבלין ונציגי הליכוד
(צילום: יונתן זינדל)
אוחנה ענה לנשיא ואמר: "כשיותר ממיליון מצביעים הצביעו לליכוד כשהם יודעים על המצב שעליו רמז הנשיא, הם הביעו אמון בו ולא באחרים. כמו שאדוני לא מחויב לקבל את דעתי, אני לא מחויב לקבל את עמדת הנשיא". אקוניס גם הוא השיב בשלילה לשאלתו של הנשיא.
"כיצד אתם רואים את הסיכויים של המועמד שלכם להרכיב ממשלה?", שאל הנשיא. אקוניס אמר כי יש "רוב מובהק" למפלגות המחנה הלאומי. "החרמות הם סכנה אמיתית ליציבות השלטון. הם עלולים להביא את ישראל למערכת בחירות חמישית. אנשים עם השקפות עולם דומות מאוד צריכים לבוא ולהתכנס", טען. ריבלין שאל את השרים איך יצליחו להשיג 61 ממליצים - אך לא הייתה להם תשובה. "אנחנו לא יודעים כי אנו בתחילת הדרך", אמר אוחנה. ריבלין שאל אם בליכוד לא פוסלים אף סיעה - ואוחנה אמר כי הם מאמין שסיכויים של נתניהו, עם ניסיונו וכישוריו הפוליטים, הם הגבוהים ביותר.
09:30 - נציגי הליכוד הגיעו לבית הנשיא נתניהו, נזכיר, מחזיק באמתחתו 52 ממליצים "בטוחים". מלבד 30 ממליצי הליכוד צפויים להמליץ עליו נציגי הסיעות מש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. על אף שנתניהו יהיה ככל הנראה בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר - הוא נחשב לבעל הסיכויים הנמוכים ביותר להרכיב את הממשלה הבאה.
הנשיא ריבלין פתח את דבריו ואמר כי "השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת עם הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. בוודאי שההתייעצויות עם הסיעות יאפשרו לי לקבל נתונים על מי שסיכוייו הם הטובים ביותר. כך נהגו נשיאי ישראל ללא פחד וללא מורא".
16 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
נציגי הליכוד מגיעים לבית הנשיא
(צילום: עמית שאבי)
ראשונים להגיע היו נציגי הליכוד, השרים צחי הנגבי, אופיר אקוניס ואמיר אוחנה ומנהלת סיעת הליכוד עליזה בראשי, בשעה שראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה בבית המשפט המחוזי בירושלים לפתיחת שלב ההוכחות במשפטו. השלושה אמרו לנשיא כי המועמד בעל מספר הממליצים הגבוה ביותר הוא זה שצריך להרכיב את הממשלה.
אוחנה התעקש כי ריבלין צריך להטיל את התפקיד על ראש המפלגה הגדולה ביותר. "חרף כל הלחצים והסיקור המוטה, הליכוד קיבל יותר ממיליון קולות של אזרחי ישראל", אמר השר. "יחד עם מספר הממליצים הגבוה ביותר שנתניהו יקבל כאן היום - הוא הופך למועמד שסיכוייו להקים ממשלה שתשקף את רצון הציבור הם הטובים ביותר". ריבלין אמר כי הוא מכיר את הרעיון שראש הממשלה הוא גם מהמפלגה הגדולה ביותר, אך הזכיר לאוחנה שבבחירות 2009 נתניהו לא היה בראש המפלגה הגדולה ביותר - ובכל זאת קיבל את הרכבת הממשלה.

"איננו זקוקים להטפות מוסר בענייני דמוקרטיה כפי שאנו מקבלים", אמר אקוניס לנשיא. "הרעיון שאדם שעומד בראש מפלגה שהגיעה למספר חד-ספרתי של מושבים בכנסת, בעיניי ובעיני חבריי בליכוד הוא בלתי דמוקרטי בעליל. הדבר ישבש את רצון הבוחרים. מפלגתנו זכתה בפער עצום". ריבלין השיב: "מה אני אוכל לומר לפי דעתך לסיעה אחרת שתבוא אחריכם, שיותר אנשים הצביעו נגד האפשרות שנתניהו יהיה רה"מ. לשיטתם, מיליון ו-780 אלף הצביעו נגד נתניהו. האם אתה מבחין באנשים שהצביעו לכאן ולכאן?". אוחנה הגיב לדבריו ואמר: "אינני מכיר בכך שאזרחי ישראל מצביעים נגד. כל אחד בוחר בעד מי הוא מצביע. ההנחה שהצביעו נגד נתניהו איננה מקובלת עליי, כשיהיו בחירות ישירות, אולי התשובה תשתנה".
אקוניס הצטרף לדבריו והוסיף: "לא יעלה על הדעת שבפעם הראשונה המנדט יוטל על אדם שקיבל מספר חד-ספרתי בבחירות". ריבלין שאל את השר מה יקרה אם הוא יקבל 61 ממליצים, ואקוניס אמר שמדובר בדיון תיאורטי.
16 צפייה בגלריה
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
הערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתיעצויות מחר
ההיערכות בבית הנשיא לקראת הגעת הסיעות להתייעצויות
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
16 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
ההפגנה מחוץ לבית הנשיא
הפגנה מחוץ לבית הנשיא
(צילום: גלעד כהן )
ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד יהיו לפחות 45 ממליצים. חמש מפלגות הצהירו כי ימליצו על יו"ר האופוזיציה בהן כחול לבן העבודה, ישראל ביתנו, מרצ ויש עתיד שבראשות לפיד. על אף שלפיד מחזיק במספר ממליצים גבוה בהרבה מזה של בנט הוא הבהיר בפגישה עימו כי הוא מוכן לוותר על ההובלה כדי להקים ממשלה שתחליף את נתניהו. בימינה אמרו בימים האחרונים כי בכל אופן המטרה היא למנוע מערכת בחירות חמישית, משום שלא תהיה בה תועלת.

16 צפייה בגלריה
האבטחה בבית הנשיא
האבטחה בבית הנשיא
האבטחה בבית הנשיא תוגברה
בהינתן תמונת המצב הנוכחית, שלא מעניקה לאף מועמד 61 מנדטים מסיעות הכנסת, ומאחר שהנשיא חייב על-פי חוק להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה לפחות פעם אחת על מי מהמועמדים, הוא מתכוון להעניק את המנדט ל"מועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכבת ממשלה", כפי שהצהיר בשבוע שעבר. אף שהמועמד עשוי להיות זה שיקבל את המלצתם של רוב חברי הכנסת, עליו להיות גם זה שלא ייתקל בהתנגדות מלאה או בווטו.
16 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ' מנסור עבאס
סמוטריץ' מתנגד להסתמך על רע"מ, ומונע מנתניהו ממשלה
(צילום: הדר ייואביאן, קובי קואנקס, עידו ארז)
נתניהו, למשל, נתקל בהתנגדות שכזו על ידי 57 נציגים שהבהירו כמה וכמה פעמים שלא יישבו תחתיו. ראש הממשלה, כך נראה, לא יכול להרכיב ממשלה כרגע לנוכח התנגדותו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' להסתמך על מפלגת רע"מ של מנסור עבאס.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 09:17, 05.04.21