שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) מתעקש שחרף ההצהרות של הבית הלבן בעקבות הסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, מהלך החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון יתממש בעתיד. בראיון לאולפן ynet הוא אמר: "אולי יהיה עיכוב של חודשים, אולי זה יקרה בהדרגה, אבל אני משוכנע שזה יקרה".
שטייניץ הוסיף: "כל הכבוד לראש הממשלה שבכלל הביא הסכמה עקרונית מארה"ב להחלת הריבונות. היא שווה הרבה. הוא הביא הסכמה עקרונית להעברת השגרירות לירושלים – וכמה שנים לאחר מכן היא עברה. הוא החל לדבר עם האמריקנים על הכרה בריבונות ברמת הגולן - וכמה שנים אחר כך זה קרה. אותו דבר לגבי הריבונות".
- נשיא ארה"ב טראמפ אומר שזה ירד מהשולחן. "הוא אמר, אם שמעתי נכון, שנכון לעכשיו זה לא על השולחן. אני מסוגל להבין את התסכול של אלה שקיוו שזה יקרה מהר. הייתי ביניהם. אני משוכנע שזה יקרה. אני קצת מתפלא על הביקורת של חלק מידידיי מהימין, שהיו נגד תכנית טראמפ ונגד הסיפוח כי זה היה רק 30%. רק לפני כמה חודשים הם היו נגד התוכנית ובאו לשכנע אותי להיות נגדה, ועכשיו הם אומרים למה התוכנית הוקפאה?".
- אתה מדבר על סמוטריץ'. "גם על מנהיגי ההתיישבות מהימין".
- אומרים גורמים בימינה, בהם סמוטריץ', שנתניהו מציג עצמו כימין אבל הוא לא באמת ימני. "ראש הממשלה הוא ימין תקיף אבל גם ימין שקול ופרגמטי. ההישג האדיר הזה עם איחוד האמירויות, כולנו רואים את ההתקרבות בימיו של נתניהו עם סודן, מצרים, קטאר, בחריין, עומאן ואפילו סעודיה. כל ההישגים הללו נעשים מתוך אידיאולוגיה ימנית. הם לא נעשים לאחר נסיגות משטחים".
2 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ באולפן ynet
יובל שטייניץ באולפן ynet
יובל שטייניץ. "לטראמפ יש את הסיבות שלו"
(צילום: חגי דקל)
- יש כאן שלום מתוך ויתור. "אין פה שום שלום תמורת ויתור. טראמפ, מסיבותיו שלו, אולי בגלל התקרבות הבחירות, ביקש לדחות בכמה חודשים את הריבונות, שזה לא יהיה על הפרק".
- יכול להיות שבנובמבר טראמפ ייפרד מהבית הלבן ואז כנראה נצטרך להגיד שלום להסכמה העקרונית מצד האמריקנים. "אני לא רוצה להתערב בבחירות בארה"ב".
- אבל מביידן לא נזכה להסכמה כזאת. "זכיתי להיפגש כמה פעמים עם ביידן וגם הוא רואה עצמו כידיד של ישראל".
- לא פספסנו כאן טיימינג היסטורי? "אני לא חושב שההזדמנות הולכת לאיבוד. ההסכמה העקרונית ניתנה ויש לה חשיבות. הדחייה היא פרקטית בשטח. מה מעיד על החשיבות של ההסכם הזה? התסכול של האיראנים, המחאה של אירן וחיזבאללה. הם מבינים שזה אדיר מבחינה כלכלית, מבחינת הזדמנויות כלכליות לישראל, אבל הם גם מבינים שזה חיזוק הציר האנטי-איראני. ציר שישראל הפכה בו בשנים האחרונות לגורם דומיננטי. בעולם הערבי נפל האסימון שמי שמסייע להם גם מול טרור וגם מול הגרעין האיראני זו קודם כל ישראל".
על המצב השביר בקואליציה עם כחול לבן אמר שטייניץ: "הוויכוח על התקציב חשוב, אבל הכי חשוב וקריטי זה להימנע מבחירות רביעיות. אני מאוד שמח שמתקרבים להסכמות".
2 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
הפגנה הפגנות מחאה מחאות כיכר פריז בלפור הדגלים השחורים
המחאה נגד נתניהו. "לא דמוקרטים"
(צילום: AP)
- אתה תומך גדול בתקציב דו-שנתי. נתניהו אמר שחייבים תקציב חד-שנתי אחרת המדינה לא תוכל להתקיים. אבל הנה, דוחים את ההצבעה. "אני מקווה שיהיה תקציב דו שנתי אמיתי ומלא ל-24 חודשים, אבל ל-2021 ו-2022 ביחד, שיהיה מגובה בתוכנית כלכלית ליציאה מהמשבר. עכשיו כדאי אולי לעשות חד-שנתי כי כבר לא נותר זמן כדי לסגור את השנה. זה לא כל כך חשוב אם יהיה חד או דו. אבל חשוב מאוד לעשות דו-שנתי מלא לא ל-15 חודשים אלא ל-24 חודשים".
- המשבר הזה היה נטו פוליטי? "ודאי שהתערבו פה גם עניינים פוליטיים. הוויכוח חשוב – אבל הכי חשוב לא לגרור את ישראל לבחירות בכאוס הכלכלי-בריאותי הזה".
על המחאה נגד ראש הממשלה אמר שטייניץ: "מותר להם להפגין למרות שלכנות את ההפגנות האלה דמוקרטיות זה קצת מוזר. כי למה הם קוראים? להתעלם מהכרעת העם ומתוצאות הבחירות, להתעלם מהחלטת הכנסת ולפרק את הממשלה".
- אתה אומר שההפגנות לא דמוקרטיות? "בדמוקרטיה יש זכות להפגין כמעט על כל נושא. אני רק אומר שמי שקורא להתעלם מהכרעת הציבור בבחירות בקלפי להתעלם מהחלטת הכנסת להקים את ממשלת האחדות - זה מוזר".