1 צפייה בגלריה
יולי זולקוביץ'
יולי זולקוביץ'
יולי זולקוביץ'
יולי זולקוביץ הייתה פעם ילדה חמודה בצופים, שכותבת בלוג בתור עבודת שורשים. החברות שלה מספרות על נערה פקחית ומצחיקה, ההורים שלה לא עזבו אותה לדקה חרף התהומות המרים שאליהם הגיעה בגיל צעיר כל כך. יולי מתה ממנת-יתר, לבד, כשבן זוגה לכאורה מפקיר אותה לגורלה שנייה אחרי גיל 18. עד יום ההולדת שלה היא עוד הייתה במוסד גמילה, הצוות הטיפולי האמין בה ונלחם עליה. ההורים וצוותי הרווחה צעקו בבית המשפט שבגיל 18 ויום יולי לא תהפוך לפתע לאישה גמולה, אלא תישאר נערה מכורה שחייבת ליווי וסיוע. אבל בית המשפט החליט אחרת. כי אין משאבים עבור ילדות כמו יולי כשהן הופכות לבגירות.
יולי לא לבד. לפני שנה בדיוק מתה בנסיבות דומות הנערה מרים פרץ בירושלים. גם שם הגורמים הטיפוליים התחננו להעניק לה ליווי צמוד יותר. גם שם המערכת הגדולה והמסורבלת לא ידעה איך לסייע לנפש אבודה כמוה.
יונתן היילו, אסיר משוחרר שנכלא לאחר שהרג את מי שתקף אותו מינית וסחט אותו שוב ושוב, מצטרף גם הוא לרשימה העגומה והרעה הזו. השבוע הוא נמצא מת לבדו. ללא שיקום, ללא הגנה, אחרי שנים רבות של עוול בלתי נתפס.
יולי, מרים ויונתן כבר לא יצביעו לבנימין נתניהו או לבני גנץ או לכל מועמד אחר במערכת הבחירות הרביעית שאליה אנו נגררים. היום אין נציג ציבור אחד ששם נערים ונערות כמותם בראש סדר העדיפויות. פוליטיקה זה דבר חשוב, אבל בסוף היא רק כלי שאמור לאפשר יצירת מדיניות וקבלת החלטות. אבל הלכנו לאיבוד. נשארנו עם הכלי הריק, שעושה כל כך הרבה רעש, אבל המהות איננה. לשם מה ישנה מדינה אם לא בשביל להיות רשת ביטחון לאזרחיה? לשם מה חברה מתארגנת תחת דגל אחד וממשלה אחת אם אין לה יכולת להגן על החלשים ביותר בתוכה?
העובדה שאין בישראל תקציב כבר שנתיים זה לא תעלול פוליטי מסריח אלא פשע כלפי כל אזרח ואזרחית. העובדה ששוב אנחנו עסוקים במריבות פוליטיות במקום בשאלה איזו מדיניות רווחה, בריאות וחינוך אנחנו רוצים היא עוול שמשלמים עליו בחיים יקרים. יקרים מדי.
תשאלו את הצוותים הקדושים שפגשו בצעירים הללו לאורך כל הדרך. הם עומדים מיואשים מול הררי עבודה וחלמאות מערכתית בידיעה ברורה שכשהם מביטים לאחור אין שם שום גב. במקום לדבר על קמפיינים ובריתות כולנו חייבים לדרוש התייחסות לנושאים המהותיים לחיינו. לחייהם של צעירים וצעירות כמו יולי, יונתן ומרים.
  • חן ארצי סרור היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 12:03, 03.12.20