1 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
ביום שלישי בחצות אמורה הכנסת ה-23 להתפזר, אולם גורמים פוליטיים הקשורים למו"מ בין הליכוד לכחול לבן מביעים הערב (שבת) אופטימיות לגבי היכולת לפתור את המשבר.
בעניין התקציב, אומרים הגורמים, ניתן להעביר את תקציב 2020 מיד - ולסיים את תקציב 2021 בשלוש קריאות עד חודש ינואר.
באשר לרוטציה, אומרים הגורמים, ניתן להגיע להסכמה ואף לבטח את הרוטציה כך שלא תזוז מהתאריך המקורי שלה, גם בשל אי-הסכמה של כחול לבן וגם בשל העובדה שהדבר מורכב מבחינה משפטית.

באשר למשרד המשפטים, שלגביו מעלים בליכוד שורת טענות להתנהלות חד צדדית, מתנהלות עדיין שיחות כיצד לפתור את המשבר ולהיצמד להסכם הקואליציוני הדורש שותפות במינויים.
הליכוד ביקשו להזיז את השר אבי ניסנקורן שפועל לטענתם באופן עצמאי מדי וללא שיתוף כמתחייב מההסכם. בכחול לבן סירבו באופן נחרץ להזיז אותו מתפקידו ולערוך שינויים דרמטיים, אולם כן פתוחים ליצירת מתווה עבודה אחר.
עד כניסת השבת הביעו מקורבים למו"מ פסימיות מהיכולת לפתור את המשבר אולם הערב נראה שישנה התקדמות מסוימת ורצון למנוע בחירות.
בכל השיחות שהתנהלו עד כה הבהירו בכחול לבן כי מועד הרוטציה הוא לא עניין למו"מ - וכי יש להיצמד לתאריך המקורי. לכן דחו מתווים שונים שיאריכו את כהונתו של נתניהו. בליכוד ניסו לחפש נקודת יציאה לבחירות בעוד מספר חודשים, אולם מסתמן שכעת יסכימו לוותר עליה.

גנץ אתמול: "לא יהיו שום פשרות"

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הבהיר אתמול שוב כי הוא מוכן להיערך לבחירות נוספות אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא "יתיישר", כלשונו. "המצב פשוט", כתב גנץ. "הקמתי ממשלת אחדות עם נתניהו בגלל שתי מגפות: הקורונה, ומגפת השיסוי והפילוג. אנחנו נשאיר את הממשלה רק אם היא תפעל למגר את שתיהן: הקורונה הכלכלית שלא ניתן להילחם בה ללא תקציב מדינה מרחיב ויציב, וגם את הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה ולערער את ההסכם בינינו לבין הליכוד".
גנץ כתב עוד בחשבון הפייסבוק שלו כי "לא יהיו שום פשרות, אני חוזר ואומר לליכוד שתם עידן השקרים, והגיעה העת למעשים ותוצאות. אם נתניהו מפר את ההסכם בינינו פעם אחר פעם ולא יתיישר - נלך לבחירות ונדאג שלא יהיה ראש ממשלה. נמשיך להחזיק בכל עמדות המפתח ולממש את הכוח השוויוני שלנו, כפי שלא היה לאף גוף פוליטי ממרכז המפה בעשור האחרון".
יו"ר כחול לבן התפאר במהלכים של מפלגתו בשבוע החולף, בהם אישור חוק השוויון בקריאה טרומית, קידום היחסים הדיפלומטיים עם בהוטן שהוביל שר החוץ גבי אשכנזי, העלאת מאות עולים מאתיופיה והעברת חוק להסדרת העבודה מהבית בקריאה טרומית.
גנץ ציין עוד כי גוש כחול לבן ידרוש בקבינט הקורונה שיתכנס מחר להשאיר את רוב מערכת החינוך פתוחה ולבסס את ההחלטות על הצעדים הבאים לאור ההשפעה של החיסונים. "לצערי, התחלואה עולה, ואני מבקש מכולכם לקחת אחריות אישית ולהקפיד יותר מתמיד על כל ההנחיות", כתב גנץ.
ביום חמישי שוחח גנץ עם חברי מפלגתו לאחר שפורסמו דיווחים מפי גורמים בכחול לבן על התקדמות במו"מ. "אין הסכמות בינינו לבין הליכוד. הולכים לבחירות", אמר. גם בליכוד הכחישו את הדיווח ואמרו כי מדובר ב"פייק ניוז".
בליכוד פרסמו שעה קלה לאחר פרסום דבריו של גנץ הודעה שאותה פתחו בטענה כי התקשורת עסוקה ב"פייק ניוז". בהודעת הליכוד, מטעם גורם במפלגה ששמו לא צוין, נאמר: "המשך פעילות הממשלה דורש פשרות מכל הצדדים כדי להמשיך יחד לטובת הענקת חיסונים וסיוע כלכלי לאזרחי ישראל בזמן שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. חבל לגרור את המדינה לבחירות דווקא בעת הזאת. אם יכפו עלינו בחירות אנחנו ערוכים לכך וננצח".