4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון
בדיקות קורונה ברמת השרון. שיעור החיוביים צפוי להמשיך לעלות
(צילום: AFP)
סגן שר הבריאות בישר בוועדת הקורונה על "נתונים יותר מעודדים". גם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו כינה את מספר המאובחנים ביום האתמול "נתון מעודד". אבל דו"ח מרכז המידע והידע למערכה בקורונה - שפורסם באופן חריג אחר הצהריים (ב') ולא ב-08:00 בבוקר - מבהיר בדיוק מדוע ירד משמעותית מספר הנדבקים ומציין כי "אין מדובר בירידה אמיתית. שיעור החיוביים צפוי להמשיך לעלות".

כבר בפתח הדיון בוועדת הקורונה אמר סגן שר הבריאות יואב קיש כי "אמנם חלה ירידה גם באחוז המאומתים ל-5.5% מ-7%, אבל אני מציע לכולם להימנע מלחגוג קצת פחות מאלף מאומתים". המשנה למנכ"ל המשרד פרופ' איתמר גרוטו אמנם כינה כמוהו את מספר הנדבקים - 951 אתמול - "נתון מעודד", אבל הדגיש לצד זאת כי אתמול היו 50 חולים קשה חדשים - הכי הרבה מפרוץ המגפה.
4 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
איתמר גרוטו ועדת הקורונה
כינה את הנתון "מעודד". גרוטו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
למעשה, נתוני משרד הבריאות הראו כי לראשונה זה שבועיים מספר המאובחנים היה נמוך מאלף. עקב הנתונים החריגים החליטו במרכז המידע - גוף של אגף המודיעין - לא לפרסם את הדו"ח בשעת בוקר, מדי יום, אלא לבצע "ניתוח מעמיק במטרה להבין מהו מקור החריגה". הם ציינו כי "באופן עקבי, לאחר סוף שבוע נרשמת ירידה במספר הבדיקות, ובהתאמה משתקף הדבר גם במספר החיוביים. עם זאת, מספר החולים החדשים אתמול היה חריג אף יותר ביחס למגמה זאת".
לפי הדו"ח, בערים שבהן נרשמת התחלואה הפעילה הגבוהה ביותר, חלה ירידה משמעותית במספר החולים החדשים וזאת נוכח הירידה במספר הבדיקות. לדוגמה, בירושלים עמד מספר הנדבקים הממוצע היומי בשבוע שעבר על 247, מספר הבדיקות היומי הממוצע היה 2,869 ושיעור החיוביים – 8.6%.
4 צפייה בגלריה
שכונת רוממה
שכונת רוממה
ירושלים. שיעור חיוביים של 9.3%
(צילום: אלכס גמבורג)
לעומת זאת, אתמול מספר הנדבקים החדשים בירושלים היה 129 עם מספר בדיקות של 1,381 ושיעור חיוביים של 9.3%. באופן דומה, בבני ברק ממוצע החולים החדשים בשבוע שעבר היה 145, מספר הבדיקות – 908, ושיעור החיוביים – 15.9%. אתמול, לעומת זאת: רק 52 נדבקים ו-386 בדיקות.
בסך הכול, כותבים מחברי הדו"ח, נרשמה ירידה של 487 מאומתים בין יום שבת ליום ראשון. התרומה הבולטת לירידה זאת נובעת מירידה ב-150 חולים מאומתים חדשים בירושלים, 73 בבני ברק, 48 באשדוד ועוד 27 בביתר עילית. נוכח נתונים אלה, כתבו, "נראה כי הירידה במספר המאומתים החדשים נובעת בעיקר ממספר הבדיקות הנמוך. להערכתנו הסיבה לירידה היחסית אינה נעוצה בשינוי בהיקף התפרצות התחלואה".

באשר לירידה בשיעור התוצאות החיוביות, ציינו מחברי הדו"ח כי "בשבועות האחרונים ובאופן הולך וגדל בשבועיים האחרונים מתבצעות בדיקות סקר נרחבות בפרויקט 'מגן אבות ואמהות' לדיגום בבתי אבות. בשבוע האחרון עלה מספר הבדיקות באופן משמעותי מכ-3,000 בדיקות בממוצע ביום בין 6 ל-12 בחודש לכ-6,000 בין 13 ל-19 בחודש".
"עובדה זו", כתבו, "בשילוב עם ירידת הבדיקות באוכלוסייה, הובילה לכך שחלקן של בדיקות הסקר היווה קרוב ל-37% מסך הבדיקות לעומת 22% ביום ראשון שעבר ו-10% בשבוע שלפניו. בבדיקות אלו בשבועיים האחרונים בבתי האבות שיעור המאומתים עומד על כ-1.7% - נמוך פי ארבעה מהממוצע הארצי. עובדות אלו הובילו לירידה נקודתית בשיעור החיוביים".
4 צפייה בגלריה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
מעבדה בדיקה בדיקות קורונה קופת חולים לאומית אור יהודה
"הירידה עשויה להיראות שוב, היא לא אמיתית"
(צילום: AFP)
בסיכומו של דבר ציינו מחברי הדו"ח כי "ירידה כזו עשויה להיראות פעמים נוספות, אך מוערך שבימים הקרובים שיעור החיוביים ימשיך לעלות. בשורה התחתונה נראה כי מספר המאומתים החדשים ושיעור הבדיקות החיוביות הנמוכים אינם נובעים מירידה אמיתית כי אם מדיגום בהיקף נמוך יותר ומבדיקות סקר רחבות".
בדו"ח פורטה גם, כמדי יום, רשימת מוקדי הסיכון. ביתר עילית, שעליה הוסר הסגר בשבוע שעבר, נמצאת עדיין בראש הרשימה, לצד בני ברק, בית שמש וקלנסווה. בהמשך הרשימה: גן יבנה, ירושלים, נצרת, יבנאל, אור עקיבא, מודיעין עילית, רכסים, אלעד, כסייפה, לוד, קריית מלאכי, גבעת זאב, תל אביב יפו, אשדוד וקריית גת.