שירות בתי הסוהר אינו מחסן אסירים למרות הוראה מפורשת מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שקבע אתמול (יום ו') כי "על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו על-ידי גורמי הבריאות המוסמכים". השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה קבע כי אין לחסן עדיין אסירים, אך מנדלבליט קבע כי פעל בניגוד להוראות החוק. הנושא תלוי ועומד בפני הכרעה של בג"ץ שידון בכך ביום שלישי.
3 צפייה בגלריה
היועמ"ש מנדבליט והשר אוחנה
היועמ"ש מנדבליט והשר אוחנה
היועמ"ש מנדבליט והשר אוחנה משני צדי המתרס
במכתבו של מנדלבליט נקבע כי "על רקע דיווחים על תחלואת הקורונה המאמירה בקרב אסירים, אשוב ואזכיר את האמור במכתב של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), אשר נוכח מצב התחלואה מעלה דחיפות של ממש, לפיו על החיסונים להינתן בהתאם לשיקולים בריאותיים וענייניים בלבד, כפי שנקבע על ידי הגורם המוסמך – בענייננו, משרד הבריאות. הנחיה בניגוד לאמור, לוקה בחוסר סמכות מובהק ומנוגדת לדרישות הדין. לפיכך, על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו על ידי גורמי הבריאות המוסמכים".
3 צפייה בגלריה
תמונה של אסירים בישראל
תמונה של אסירים בישראל
ארכיון
(צילום: אביגיל עוזי)
מנדלבליט הדגיש כי החובה לפעול על-פי דין חלה בכל עת ואינה תלויה בעתירות התלויות ועומדות בפני בג"ץ - כלומר, אין לחכות להכרעה בנושא. "הנחייתך למנוע בשלב זה חיסוני עצורים ואסירים במתקני שב"ס, הנמנים עם קבוצת הסיכון כהגדרתה על ידי משרד הבריאות ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לכללים בסיסיים של המשפט המנהלי. הנחיה זו נגועה באי-חוקיות בולטת, וממילא, היא אינה מקובלת כאמור על המשרד הממשלתי שאמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים".
3 צפייה בגלריה
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי ראש מנהלת תפנית תמונה ל מפקדת מחוז דרום שב״ס
גונדר קטי פרי
(צילום: דוברות שב"ס)
עוד קבע כי "על אף חלופת המכתבים הענפה, טרם הובאה בפנינו ולו ראשיתה של הנמקה שיש בה כדי להצביע עכל מקור סמכות, המאפשר לשר לביטחון פנים למנוע מתן חיסונים לאסירים ועצורים, ובפרט כאלה המצויים בקבוצת סיכון, או כל הצדקה עניינית לסטייה מההנחיות אשר נקבעו על ידי משרד הבריאות בעניין מדיניות החיסונים".
משב"ס נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים לפי ההנחיות של השר והמשרד הממונה. כרגע אנו פועלים לחיסון כלל הסוהרים". לאחר מכן מסרו כי "בימים אלה מרכז שב"ס מאמצים רבים בחיסון אנשי הסגל. ביום שישי חוסנו כ-2,000 סוהרים במבצע רחב ומקיף ובכך הגענו לכ-80% מחוסנים בקרב אנשי הסגל. מחר, ראשון, יסתיים התהליך עם חיסונם של כ-2,000 הסוהרים הנותרים ובכך נקטין באופן משמעותי את הסיכון להדבקת כלואים בנגיף. במקביל אנו נערכים למבצע חיסון הכלואים בתיאום עם המשרד הממונה".
מטעם השר לביטחון פנים נמסר כי "השר אוחנה הנחה את שב"ס לכל אורך הדרך להשלים את חיסוני הסגל בהקדם האפשרי ולפני חיסוני האסירים, וזאת משום שאנשי הסגל יוצאים ונכנסים לבתי הסוהר - ומכאן שסכנת ההדבקה וההידבקות מהם הרבה יותר גבוהה. הנחייתו זו נותרה בעינה. לאחר שיושלמו חיסוני הסגל יחלו חיסוני האסירים, בהתאם למדיניות שתיקבע".
אתמול ביקרה גונדר קטי פרי, ממלאת מקום נציב בתי הסוהר, במוקדי החיסונים יחד עם ראש אגף המבצעים של שב"ס, גונדר מוני ביטן ומפקדי המחוזות: "נעשו מאמצים כבירים ע"י המשרד לביטחון הפנים, משרד הבריאות, מד"א וגורמי שב"ס להקצאת מנות חיסון לטובת כלל הסוהרים".
כמו כן, שלשום הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין כי חיסונים יועברו לשירות בתי הסוהר החל מהשבוע. הודעת אדלשטיין מגיעה בצל העימות התקשורתי בין השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנושא. אוחנה הודיע כי אינו מתכוון לאפשר חיסונים לאסירים "בינתיים", והיועץ טען כי הוא "פועל בחוסר סמכות".
אדלשטיין אמר בהצהרה בקופת החולים מכבי ברמלה יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו שומרים על כל ההנחיות של ועדת התעדופים".
לדבריו, "גם כשזה מוצא חן בעיניי או לא, אני לא הולך להבדיל ולבדוק איזה חיסון הלך לסוהר ואיזה הלך לאסיר". הוא אף ביקר במרומז את התנהלות אוחנה: "במקום לנהל את הוויכוח הזה תחשבו אם איזה אסיר לא יחוסן ואחר כך נבזבז עליו צוות רפואי, מכונת אקמו מכונת הנשמה".
השתתפו בהכנת הכתבה: יעל פרידסון