2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו ורוני גמזו
(צילום: לע"מ)
בתקופת הכהונה הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה ראיינו אותו אהוד יערי ודן סממה, כתבי הערוץ הראשון. הם נפגשו בלשכתו מול תפאורה הכוללת דגל ישראל וספרים מאחוריו, שיוצרת את הדימוי הראש-ממשלתי הפטריוטי והאינטלקטואלי. לפני שהחל הריאיון התעניין נתניהו בתפקידן של מצלמות הטלוויזיה שהוצבו במקום ותהה איזו מהן מצלמת אותו חזיתית. יערי וסממה ייחסו את השאלה לרצונו להופיע בדרך המוצלחת ביותר, אבל הוא תכנן משהו אחר.
במהלך הריאיון, שהועבר בשידור חי, הוא הפתיע אותם לגמרי. לאחר כמה שאלות ותשובות אמר להם נתניהו: "ברשותכם, ברצוני לומר כמה דברים לציבור בישראל". הוא התעלם מרשות מראייניו, פנה אל המצלמה החזיתית ונשא דברים ישירות אל הצופים.
מאז ניסו פוליטיקאים ואישי ציבור אחרים לעשות את הטריק, לא תמיד בהצלחה דומה. כללי המשחק אומרים שראיון בטלוויזיה הוא שיחה שמתעלמת מן המצלמות מסביב. כל זה היה נכון עד שהגיע פרופ' רוני גמזו, הפרויקטור של הקורונה, שבראיון עם דנה וייס פנה מפעם לפעם בטבעיות אל המצלמה ודיבר היישר אל הצופים.
האקט הזה מחייב מיומנות מקצועית, קור רוח וידיעה היכן מוצבת המצלמה הנכונה, אחרת הוא עלול להיראות פוזל. זה גם מצריך אגו לא קטן כדי להתעלם מן המראיינת וליצור קשר ישיר עם הצופים. גם בשידורים הישירים האחרים שנערכו עם גמזו בערוצי הטלוויזיה לאחר מסיבות העיתונאים על הקורונה הוא נראה גוחן אל המצלמה כשזו מתמקדת בעיניו מלאות ההבעה. ייתכן שבשעות הפנאי הוא עוסק בהיפנוזה כתחביב ומנסה להפעיל שיטות מן התחום הזה כדי להשפיע על המונים.
זה בוודאי נושא מעניין לניתוח פסיכולוגי. מנכ"ל בית חולים שמתייצב מול ראש ממשלה, ראש ממשלה חלופי ושר הבריאות ואומר משהו כמו: אתם נכשלתם ואני אנווט. יכול להיות שיש לנו ממשיך של ברק אובמה שאמר: "שינוי לא יבוא אם נחכה לאדם אחר או זמן אחר. אנחנו האדם שחיכינו לו. אנחנו השינוי שאנו מחפשים".
לא נורא. רק מישהו עם אגו ענק מסוגל להתמודד עם הנגיף הקטנטן והחמקמק הזה. הבעיה של גמזו היא שהוא הגדיר בהזדמנות הזאת גם את אויביו – הפוליטיקאים. הוא נכנס לשדה מוקשים ושטח אש שבו הפך למטרה מבחינתם. עבור נבחרי ציבור, אובדן תמיכה בדעת קהל הוא פגיעה ביכולתם להיבחר שוב. אם גמזו יצליח, פירושו של דבר שהם נכשלו. אלה כבר הדליפו בתחילת דרכו כי "גמזו נראה חסר אונים בישיבת קבינט הקורונה".
ומה יעשה ראש הממשלה עם הפרויקטור שלו, תאומו המגלומני, שמנסה לגנוב ממנו את ההצגה? נתניהו, החותר לבחירת כדי להציל את עצמו מן המשפט, מחפש מסרים חיוביים באופן נואש. תוכנית המאה המדינית קרסה, הכלכלה על סף חורבן והגל השני של הקורונה נזקף לחובתו. אם יצליח לשטח את העקומה, הוא יישר את גבו ויהיה לו מסר מנצח.

לנתניהו אין בעיה לנכס לעצמו רעיונות של אחרים. גמזו דרש שפיקוד העורף יטפל בחקירות אפידמיולוגיות ונתניהו התנגד לכך במשך חודשים מסיבות פוליטיות. עכשיו הוא התייצב לסיור במקום, כאילו תכנן לעשות זאת מימים ימימה. גמזו לא נראה בפריים של המצלמה.
יכול להיות שלנתניהו תהיה בעיה נוספת עם גמזו, שחשף לא מכבר אספירציות פוליטיות. כאשר התנהל הדיון על זהות שר הבריאות, לאחר שיעקב ליצמן ויתר על התפקיד, גמזו הציע את עצמו ללא היסוס. הכניסה שלו לתפקיד הפרויקטור נראתה כמו פתיחת מרוץ לראשות הממשלה: ראיונות בטלוויזיה, כתבת שער במוסף 7 ימים ב"ידיעות אחרונות" וסיפור אנושי ב"עובדה".
בריק שנוצר במגרש הפוליטי, בעקבות ההנהגה הלקויה של נתניהו ואלו המתיימרים להחליפו, המשיח יכול להגיע לא רק מן הצבא אלא גם מן הרפואה.
נתניהו נכשל בהתמודדות עם הגל הראשון של הקורונה, משום שהיריב הגדול שהתייצב מולו היה הוא עצמו. לגמזו מצפים שני יריבים קשים: הוא עצמו ונתניהו. זה לא ייתן לאף אחד לגזול ממנו את תשומת הלב.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com