בפרקליטות הצבאית מתכוונים להכריע בקרוב בפרשת עילי חיות, לוחם יחידת מגלן שנפצע באימון לפני כשנתיים כשקפץ מהאמר בהוראת מפקדיו ונותר משותק. "אני מאמין שהכול יתבהר", אמר חיות ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
"תרבות הטיוח הייתה כאן מההתחלה". חיות
(צילום: רמי זרנגר)
לפי הערכות בצה"ל, החקירה הפלילית עשויה להסתיים בשבועות הקרובים, כשבעה חודשים לאחר פתיחתה. החקירה מתנהלת בליווי של הפרקליטים הצבאיים והחלה באיחור, כשנה וחצי לאחר האירוע ובעקבות דרישת הלוחם.
בשבת נחשף ב-ynet כי ועדת הבדיקה הצה"לית בראשות אלוף איתי וירוב, שהוקמה בעקבות התקרית לחקירת נורמות פסולות דומות ביחידות המובחרות, כלל לא קיימה בדיקה בנושא, בניגוד להודעות צה"ל ולמנדט שקיבלה מהרמטכ"ל הקודם רב-אלוף (במיל') גדי איזנקוט. במקום זאת, הוועדה בחרה לעסוק בייעוד המבצעי של יחידות אלה.

חיות, בן 22, נפצע באוגוסט 2018 כאשר נדרש לקפוץ מג'יפ האמר לשיח קוצני כחלק ממסורת ביחידה המובחרת. בניגוד לעבודת ועדת הבדיקה, מסתמן שחקירת מצ"ח מקיפה ורלוונטית יותר וצפויה לשפוך אור על הטענות לטיוח. כמה קצינים מאוגדה 98 נחקרו עד כה באזהרה ושיחת "שימוע" נערכה למפקד הצוות של חיות.
חיות עצמו לא ידע עד לחשיפה בשבת כי ועדת וירוב כלל לא עסקה בחקר מסורות בעייתיות דומות ביחידות אחרות. "אני מאמין שבמצ"ח הכול יתבהר", אמר חיות. "וירוב הגיע אליי בהתחלה פעמיים לבית החולים ואמר לי שיחקור את היקפי התופעה ביחידות אחרות. אבל לא הופתעתי שזה לא נעשה כי תרבות הטיוח הייתה כאן מההתחלה. אני רוצה רק למנוע את המקרה הבא".
4 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות
(צילום: עוז מועלם)
אחרי שנאבק להתגבר על הפציעה הקשה, למרות תחזיות הרופאים, רשם שלשום (יום ב') חיות ניצחון נוסף כשזכה במקום הראשון ב-100 מטר באליפות ישראל הפראלימפית בשחייה. "הדרך השתנתה, אבל המטרה היא אותה מטרה", הסביר חיות ל"ידיעות אחרונות", "להיות הכי טוב בשיקום והכי טוב באולימפיאדה".
גם בסביבת מפקד הצוות של חיות, שנחקר באזהרה ועשוי להתמודד עם כתב אישום פלילי, התייחסו לפרסום ב-ynet: "קשה לתאר במילים את התחושות שלנו בעקבות הפרסומים. לצערנו, איננו מופתעים. במשך זמן רב היה ברור שהפיקוד הבכיר מחפש להתחמק מאחריותו למסורת רבת שנים, ולנסות להתחבא מאחורי כתפיו הצרות של מפקד צוות צעיר שעשה את מה שלימדו אותו והדריכו אותו.
4 צפייה בגלריה
איתי וירוב
איתי וירוב
"אמר שיחקור את היקפי התופעה ביחידות אחרות". וירוב
(צילום: דובר צה"ל )
"הצבא עשה כל מאמץ לנהל חקירה דורסנית שתתמקד רק בו, ולא תברר את השאלות הקשות והחשובות באמת, בדגש על אחריות הגורמים הפיקודיים", אמרו בסביבתו של מפקד הצוות. "עם כל גילוי ופרסום, נעשה ברור יותר מדוע ניסו בצה"ל להסתיר את המהלכים ולמנוע בירור עומק".
מפקד הצוות כבר השתחרר מצה"ל אך ייתכן שגורמים אחרים בתוך הצבא יואשמו בפרשה, שחשפה גם ניסיונות להסתיר את הטיפול הלקוי בתחקיר האירוע ובפינויו המסוכן של חיות, שהחמיר את מצבו.
4 צפייה בגלריה
שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר
שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר
עורכות הדין שרון זגגי פנחס ואפרת נחמני בר
(צילום: ענת גבע-שרון)
עורכי הדין של מפקד הצוות, אפרת נחמני-בר, שרון זגגי-פנחס ואלון פורת, מסרו: "האמור בכתבה ממוצאי שבת מוכיח קבל עם ועדה את שנטען על ידי מרשנו לאורך כל הזמן – כי לאחר האירוע, נעשה מהלך ממוסד, מאורגן ומתוזמר של גורמים בכירים, כדי להסתיר שהאירוע הטראגי הוא תולדה של מסורת רבת שנים שמפקדי היחידה ידעו עליה, גיבו אותה ואפשרו אותה.
"לאחר האירוע נמסר לכל הגורמים, כולל לרמטכ"ל איזנקוט, מידע מטעה, באופן שסיכל פתיחת חקירה בזמן אמת. נעשו גם מאמצים לזיהום ולתיאום עדויות ולטיוח, והכול במצג של 'תחקירים' ו'בדיקות עומק' מסווגות. גם לאחר שנפתחה חקירת מצ"ח, ניכר היה שהיא מכוונת רק לכיוון הש.ג. על מנת להסיר אחריות מגורמי הפיקוד הבכירים לאותה מסורת רבת שנים".