הליך זיהוי גופות ההרוגים באסון ההילולה במירון התחדש הערב (ש') במכון לרפואה משפטית באבו כביר, לאחר שנפסק לפני כניסת השבת בהוראת הרב הראשי. 13 מהנספים טרם זוהו עד אז. במקביל גם לוויות הנספים שכבר זוהו צפויות להתחדש הערב, ושמות נוספים מבין 45 ההרוגים באסון האזרחי החמור בתולדות המדינה מממשיכים להתפרסם.
7 צפייה בגלריה
הלוויתו של אליעזר גולדברג
הלוויתו של אליעזר גולדברג
הלווייתו של אליעזר גולדברג, אתמול. לוויה אחר לוויה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
משפחות מחפשות מידע על יקיריהן באבו כביר
משפחות מחפשות מידע על יקיריהן באבו כביר
מחוץ למכון לרפואה משפטית באבו כביר, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
הלווייתו של פנחס מנחם קנובלוביץ', בן 22 מבורו פארק שבברוקלין, תצא הלילה בשעה 22:30 מבית ההלוויות שמגר בירושלים. קנובלוביץ' התארס רק לפני שבועיים לבתו של הרב שלמה חיים רוזמרין מלייקווד, ניו ג'רזי. בשעה 23:00 תצא מבית הלוויות שמגר לווייתו של שמואל אליהו כהן. הלווייתו של יעקב אלחנן סטרוקובסקי, בן 20 מאלעד, תחל בשעה 21:30 ותיערך בבית העלמין ירקונים.
חיים סלר, בן 24 מירושלים שהותיר אחריו אישה ותינוקת בת שבועיים, יובא למנוחת עולמים בבית עלמין בבני ברק בשעה 22:30. הלווייתו של יוסף מסטורוב, בן 18 מרמלה, תתקיים בשעה 22:00 בבית העלמין החדש בעיר. ראש העיר מסר כי הוא היה תלמיד ישיבה: "הורים שקוברים ילד זה הדבר הקשה ביותר".
מרכסים תצא בשעה 23:00 ההלוויה הכפולה של יוסף יהודה לוי וישי מועלם, שניהם בני 17 מהיישוב הסמוך לחיפה. ההלוויה תצא מישיבת "אוהלי שמואל" ברכסים לכיוון תל רגב, חלקת חיפה. הלווייתו של שלמה זלמן ליבוביץ, בן 19 מצפת, תיערך בעיר בשעה 23:30. ליבוביץ היה תלמיד בישיבת "כנסת יחזקאל" באלעד.
הערב הותר לפרסם של הרוג נוסף באסון, משה צרפתי, בן 65 מירושלים. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים ו-25 נכדים. לווייתו תיערך ב-22:30 בבית העלמין סנהדריה בבירה. הלווייתו של חיים ראק, בן 18 מבית שמש, תיערך 22:30 בבית העלמין המקומי.
הלוויתו של האברך יוסף גרינבוים תחל בשעה 23:00 בקריית ויזניץ' שבבני ברק. הלווייתו של ישראל אנקווה, בן 24 מבית שמש, תחל ב-23:30 בבית העלמין המקומי בעיר.
לפי דיווחים בארה"ב בין הנספים לפחות שישה אזרחי ארה"ב. הערב התפרסם שמו של קנובלוביץ' מברוקלין, ולצדו שמותיהם של נספים נוספים מארה"ב. ביניהם דניאל (דוני) מוריס, בן 19 מטינק, ניו ג'רזי. ב-JTA נכתב כי הוא טס לישראל בספטמבר כדי ללמוד בישיבת שעלבים. "הכרתי את נחמן מגיל 6, הוא היה כוכב עולה בעולם היהודי", סיפר שכנו. "ילד מתוק, לאיש לא היה דבר שלילי אחד לומר עליו". בארה"ב פורסם גם שמו של אליעזר יצחק קולטאי, בן 13 שגדל בפסאיק, ניו ג'רזי, לפני שעבר עם משפחתו לירושלים.

בינתים, כאמור, נמשכים פעולות הזיהוי במכון לרפואה משפטית באבו כביר. אמבולנסים נראו הערב מחוץ למכון ובין היתר הגיעו לשם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ונציגי השירותים החברתיים של עיריות תל אביב, ירושלים ובני ברק. כיוון שחלק מהנספים מחו"ל, ישנן משפחות שטרם הגיעו לזהות את גופות יקיריהן. רשות האוכלוסין הנפיקה עד כה 31 אישורי עלייה לטיסה, עבור בני משפחה של פצועים והרוגים באסון - והם צפויים להגיע ארצה ביממות הקרובות.
ההלוויות אתמול נערכו בלחץ רב לקראת כניסת השבת, ובכדי להספיק בכמה מקרים ויתרו על ההספדים. המרוץ לכניסת השבת עורר גם מפח נפש כבד בבית העלמין סגולה בפתח תקווה, כאשר בהלווייתו של ידידיה חיות, בן 13 בלבד במותו, התברר כי הובאה הגופה הלא-נכונה, ובני המשפחה האבלים נאלצו לעזוב את המקום.
האסון, נזכיר, התרחש בלילה שבין חמישי לשישי, כחצי שעה לאחר חצות, בשעה שבמירון היו לפי הערכות כ-100 אלף חוגגים. כמה מהחוגגים במקום החליקו ממדרגות ביציאה הצרה ממתחם הדלקה של חסידות תולדות אהרן, ויצרו "מפולת אנושית", שתחתיה נמחצו השוהים ועשרות נדחקו למוות.
7 צפייה בגלריה
דניאל (דוני) מוריס
דניאל (דוני) מוריס
דניאל (דוני) מוריס שנספה. טס לישראל מארה"ב בספטמבר: "היה כוכב עולה"
7 צפייה בגלריה
אירוע זיכרון להרוגי אסון מירון והדלקת נרות בהבימה ת"א
אירוע זיכרון להרוגי אסון מירון והדלקת נרות בהבימה ת"א
מדליקים נרות זיכרון לנספים בכיכר הבימה
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
בניין עיריית תל אביב-יפו הואר בדגל ישראל לאות אבל והזדהות עם האסון במירון
בניין עיריית תל אביב-יפו הואר בדגל ישראל לאות אבל והזדהות עם האסון במירון
דגל ישראל מואר בבניין עיריית תל אביבה-יפו
(צילום: עיריית תל אביב- יפו)
בעקבות האסון פוזרו רוב החוגגים בהילולה, אך למרות זאת כ-10,000 איש נותרו שם במהלך השבת. כוחות משטרה גדולים עדיין במקום, מאבטחים הן את האתר והן את התנועה הגדולה שצפויה שם כעת. במהלך סוף השבוע נרשמו עימותים בין חרדים בהר לבין השוטרים, שביקשו לסגור את זירת האסון לקראת החקירה שהוטלה על המחלקה לחקירות שוטרים - והזירה אינה סגורה. בני נוער ירדו במהלך השבת לקרבת היישוב, התעמתו עם השוטרים, הפילו גדרות וקראו "שאבעס" לעבר כלי רכב.
בתוך כך, בצה"ל מסרו הערב כי בשעות שלאחר האסון הותקפו מילולית ופיזית לוחמות מפיקוד העורף, שעשו את דרכן לפינוי הפצועים הרבים. הכוח, כך נמסר, "המשיך במשימתו והתעלם מההתנהגות הפוגענית". דובר צה"ל הוסיף כי בצבא רואים את האירוע בחומרה רבה. "צה"ל בכלל ופיקוד העורף בפרט ימשיכו להושיט יד, לסייע ולהציל כל אזרח או תושב בעת צרה".

בצאת השבת התייחס לראשונה המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי לטרגדיה, ובמסגרת סיור שערך בירושלים אמר כי הוא מביע צער עמוק על אבלן של משפחות ההרוגים, ואיחל רפואה שלמה לפצועים: "לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות אשר הובילו לאסון. משטרת ישראל תחת פיקודי תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם בדיקה שיקבע, בשקיפות מלאה".
גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה פרסם הודעה ארוכה עם צאת השבת, ובה הבהיר כי על אף שהוא אחראי - "אחריות אין משמעה אשמה", כלשונו. "לאחר שנסיים לזהות ולטמון את מתינו, אתייצב גם אתייצב בפני המצלמות", כתב אוחנה. "אתייצב ואקח אחריות. כן, אני אחראי לכל דבר הקשור בגופים שתחת אחריותי", אמר. הוא הוסיף כי הוא מוכן לעמוד "בפני כל בדיקה".
אוחנה חיזק בדבריו את מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, שכבר בבוקר האסון מיהר לקבל אחריו כוללת "לטוב ולרע" על האירוע. השר כתב בדבריו: "כל שרשרת הפיקוד עשתה את תפקידה. מפקד המחוז, ניצב שמעון לביא, הוא מהקצינים הטובים והאיכותיים ביותר שיש במשטרת ישראל, לוחם אמיץ שמוביל בעוז את כוחותיו למאבק בפשיעה בצפון הארץ, וימשיך לעשות זאת. מדובר בקצין יסודי, חרוץ ואני גאה בו מאוד. כולנו צריכים להיות. הוא פיקד על הכוחות במקום בצורה מופתית, לפני – תוך כדי – ואחרי האסון. פינוי הפצועים נעשה במהירות שיא בזכות התרגולות שביצע, וכל הגורמים מכירים בכך. גם הפצועים".
7 צפייה בגלריה
(צילום: יהודה רוזן)

דבריהם של המפכ"ל והשר לביטחון פנים מגיעים על רקע הביקורת הרבה שנשמעת בעקבות מה שמסתמן כאחד המחדלים החמורים בישראל. מבקר המדינה התריע על הליקויים הקשים והתשתיות המיושנות במתחם כבר לפני 12 שנה, ב-2008, וגם בשנים האחרונות התריעו על הסכנה במעבר הצר שבו אירע האסון כמה גורמים.
7 צפייה בגלריה
הבוקר שלאחר אסון הילולה הר מירון
הבוקר שלאחר אסון הילולה הר מירון
אזור האסון במירון בבוקר שאחרי
(צילום: EPA)
בעקבות האסון מחר יחול יום אבל לאומי בישראל לאחר שהממשלה אישרה אתמול את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. דגלי המדינה יורדו לחצי התורן במבני ציבור, בבסיסי צה"ל ובנציגויות ישראל בחו"ל.
בעולם הביעו במהלך סוף השבוע בזה אחר זה תנחומים מרחבי העולם. בין היתר, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיגר איגרת תנחומים לנשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התקשר לנתניהו, הביע תנחומים - והורה לצוותו להציע לישראל את עזרת ארה"ב להתמודדות עם האסון.